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Using Technologically Related Products from Other Domains (TeRPODs) as Inspirations for Technology-push Product Concept Generation
기술주도혁신의 신제품 컨셉 결정을 위한 기술적으로 연관된 타도메인 제품들을 이용한 Ideation 기법

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Authors
이민호
Advisor
박우진
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :공과대학 산업공학과,2020. 2. 박우진.
Abstract
This study presents a novel ideation aid termed technologically-related products from other domains (TeRPODs) for addressing technology-push product concept generation problems. A technology-push product concept generation problem is specified in terms of a new technology and a target product/industry/business domain for which the technology is to be utilized to create novel products/applications. TeRPODs are example applications of the technology collected from domains other than the target domain and serve as brainstorming stimuli during the new product concept generation. An experiment was conducted to empirically evaluate the utility of TeRPODs. The technology-push product concept generation problem considered was that of developing new applications of the augmented reality head-up display (AR HUD) technology for the automotive domain. Two groups of participants, one utilizing a relevant set of TeRPODs the TeRPODs group) for ideation and the other (the control group) without any ideation aids, performed individual brainstorming to generate new automotive AR HUD application concepts. The TeRPODs group produced a significantly better ideation outcome than the control group in the quantity and diversity of ideation outcome. Also, the use of TeRPODs significantly improved usefulness, novelty, preference and profitability ratings of generated ideas. TeRPODs may serve as a useful ideation tool for technology-push inventions.
신기술로부터 새로운 시장이 형성되는 시기에는 해당 기술의 활용도와 이에 대한 사용자의 니즈가 불분명하다. 그렇기 때문에, 성공 가능성이 높은 창의적인 제품 컨셉을 도출하기 어려우며, 이를 기술주도혁신 문제라고 부른다. 본 연구에서는 기술주도혁신 문제를 해결하기 위한 새로운 Ideation 보조도구로서 TeRPODs (Technologically-Related Products from Other Domains)를 개발했다. TeRPODs는 제품 개발의 대상 도메인이 아닌 다른 도메인에서 수집한 기술의 적용 사례들이며, 신제품 컨셉 도출을 위한 Ideation 수행 시 보조도구로 활용된다. TeRPODs의 효용성을 실증적으로 평가하기 위하여 Ideation 실험을 수행했다. 피실험자들을 TeRPODs를 사용하는 TeRPODs 그룹과 아무런 보조도구를 사용하지 않는 Control 그룹으로 나눈 후, 각각 자동차 증강현실 Head-Up Display (AR HUD)의 신제품 컨셉을 도출하도록 했다. 실험 결과, TeRPODs 그룹이 더 많고 다양한 아이디어들을 생성했다. 또한, 아이디어의 유용성, 참신성, 고객 선호도, 그리고 수익 기대성 측면에서 모두 유의하게 더 높은 평가를 받았다. 이를 통해 TeRPODs는 신기술을 활용한 신제품 컨셉의 결정을 도와주는 유용한 Ideation 보조도구라는 것을 확인했다.
Language
eng
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158709
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Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Industrial Engineering (산업공학과)Theses (Master's Degree_산업공학과)
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