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중한 문화외교 정책의 비교연구: 공자학원과 세종학당 사례를 중심으로 : The Comparative Study on Cultural Diplomacy in China and South Korea Focusing on Confucius Institute and King Sejong Institute

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Authors
Zhang Miwangle
Advisor
박태균
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :국제대학원 국제학과(한국학전공),2020. 2. 박태균.
Abstract
세계화의 발전 추세에 따라 소프트 파워의 중요성이 점점 드러나고 있다. 각국은 핵심적 소프트 파워 요소인 문화의 중요성을 인식하였다. 그중에서도 자국어 보급 전략은 매우 중요한 문화 외교 수단이다. 자국의 영향력을 확대하기 위해서 서구 국가들은 일찍이 세계 곳곳에 자국의 언어 교육원, 문화원 등을 설립하였다. 이런 국제 환경에 따라 중한 양국은 자국어 보급과 문화 전파를 위해 각각 2004 년과 2007 년부터 공자 학원과 세종 학당 프로젝트를 시작하였다.
본 연구는 공자 학원과 세종 학당 사례를 통해서 중한 양국 문화 외교 정책의 특징을 파악하고 그에 따른 문제점에 대해 제안을 제시하고자 한다. 구체적으로 말하면 본 연구는 공자 학원과 세종 학당의 설립 배경, 목적, 세계적 분포, 발전 추세, 자금, 관리층 구성,개설 방식, 교육 내용, 문화 외교 역할 등에 대해 다차원적으로 비교함으로써 두 기관의 공통점과 차이점을 찾으려는 것이다. 이를 토대로 중한 양국 문화 외교 정책의 특징과 한계점을 파악하고 더 효율적인 문화 외교를 실현하기 위해 제안을 제시한다.
공자 학원과 세종 학당의 비교를 통해 아래 몇 가지 발견을 정리할 수 있다. 첫째, 중국의 문화 외교는 정부의 주도로 시행하는 것이다. 정부의 지지가 있기에 공자 학원의 규모가 꾸준하게 확대되고 있다. 하지만 중국 정부의 과도한 참여 때문에 타국의 의심과 비판을 일으켰다. 중국에 비해 한국은 문화 외교를 수행하는 주체가 많다. 세종 학당뿐만 아니라 KOICA, KF 등의 기관들도 해외 한국어 교육을 지원하고 있다. 하지만 수행 주체가 많기 때문에 각 부서 간의 업무 중복을 초래하였다. 정부 쪽의 경제적 지원이 많이 없어서 자금난 문제도 생겼다. 둘째, 중국은 상대적으로 단일한 문화 전파 수단을 이용하고 전통 문화를 중심으로 하는 것이라서 타국 대중의 마음을 얻는 것이 쉽지 않다. 반면에, 한국은 한류를 중심으로 신선한 표현 방식을 통해 자국의 문화를 전파하며, 이러한 방식은 타국의 대중에게 흥미를 불러 일으키기 쉽다.
중한 양국의 문화 외교 정책은 서로의 장단점이 있다. 중국은 과도한 정부 참여로 인해 문화 외교의 효율성에 대해 부정적인 영향을 주었다. 반면에 한국은 정부의 지지 부족으로 인해 문화 외교의 효율성이 떨어졌다. 한국은 신선한 문화 전파 수단과 문화 내용을 통해 타국에서 자국의 국가 이미지를 개선했다. 그래서 중국은 한국과 같이 더 타국 대중의 마음을 사로잡을 수 있는 문화 내용과 문화 전파 수단이 필요하고 타국 대중과의 상호 작용을 중시해야 한다. 그리고 중국은 정부의 영향력을 약화하되 강압적이지 않은 선에서 합의점을 찾아야 한다. 한국은 정부의 투입을 증가하고 충분한 지원을 해야 한다. 그리고 문화 외교 각 부처 간의 업무를 더 명확하게 규정해야 더 효율적으로 운영할 수 있다. 중한 양국이 서로의 장점을 취하고 단점을 보완하면 더 효율적인 문화 외교를 실현할 수 있을 것으로 기대한다.
The importance of soft power is increasingly being revealed in the development of globalization. Importance of culture, which is a key soft power component, is recognized by countries around the world. Among them, the language promotion strategy is seen as a very important tool of cultural diplomacy. To expand its influence, Western countries had earlier established their own language institutes and cultural institutes around the world. Under such an international environment, China and South Korea launched the Confucius Institute and Sejong Institute projects in 2004 and 2007, to spread their own language and culture.
Through the example of Confucius Institute and Sejong Institute, this study attempts to identify the characteristics of the two countries' cultural diplomay policies and give some suggestions to its limitations. Specifically, the study seeks to find similarities and differences between the two institutes by making multidimensional comparisons on the backgrounds, purposes, world distributions, development trends, funds, composition of management classes, institute types, educational contents and cultural diplomatic roles of two institutes. Based on analysis above, after identifying the characteristics and limitations of China and South Koreas cultural diplomacy policies, suggestions will be given to realize more successful cultural diplomacy.
Through the comparison between the Confucius Institute and the Sejong Institute, following findings can be concluded. First, Chinas cultural diplomacy is implemented under the initiative of the government. With the support of the government, the scale of Confucius Institutes is steadily expanding. However, the Chinese government's excessive participation has raised suspicion and criticism from other countries. Compared to China, South Korea has more players carrying out cultural diplomacy. As well as the Sejong Institute, organizations such as KOICA and KF are giving supports to overseas Korean language education. However, it resulted in overlapping of tasks between different organizations. Also, the lack of financial support from the government has caused financial difficulties which has negative effects to the efficiency of its cultural diplomacy. Second, it is not easy to win the hearts of the foreigners because China uses relatively single means of spreading culture and focuses on its traditional culture. On the other hand, Korea propagates its culture through a fresh and creative way focusing on the Korean Wave, which is more likely to draw interest from the foreigners.
The cultural and diplomatic policies of China and South Korea have their own advantages and disadvantages. China has had a negative impact on the efficiency of its cultural diplomacy due to its excessive government participation. On the other hand, the efficiency of South Koreas cultural diplomacy has been suffered due to the lack of supports from government. South Korea has improved its national image in foreign countries through creative cultural means and attractive cultural contents. That is why China needs more attractive cultural contents and means of spreading its culture to win the hearts of the people of other countries, and also to increases its interaction with the other countries. In the cultural diplomacy progress, China need to weaken its governments influence while South Korea should increase governments supports. Also, to ensure the efficiency of every ministries that related to cultural diplomacy S defined work should be done more clearly. We expect that China and South Korea will be able to realize more successful cultural diplomacy if they can learn from each other.
Language
kor
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160292
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Graduate School of International Studies (국제대학원)Dept. of International Studies (국제학과)Theses (Master's Degree_국제학과)
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