Publications

Detailed Information

Comparing biodiversity-related contents in secondary biology textbooks from Korea, Indonesia, and the USA : 한국, 인도네시아, 미국 생물 교과서의 생물 다양성 괄련 내용 비교

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김재근-
dc.contributor.authorNoviana Astuti Irna Sakir-
dc.date.accessioned2020-05-07T04:26:39Z-
dc.date.available2020-05-07T04:26:39Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.other000000158767-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158767ko_KR
dc.description학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 과학교육과(생물전공),2020. 2. 김재근.-
dc.description.abstractRepresentative biology textbooks for secondary school students from Korea, Indonesia, and the USA were compared to explain the differences among each countrys biodiversity-related contents. For comparison, a specialised technical book was added as a reference book. Textbooks from Korea, Indonesia, and the USA have similar main sub-sections of biodiversity contents. However, both Indonesian and American biological textbooks have special additional sub-sections that differed from Korean textbook. However, none of these biological textbooks presented fully similar explanation with the reference book as a standard. Since there were several differences in explaining major topics of biodiversity in each country, suggestion was made for curricula compilers to adapt provided biodiversity related-contents for presenting the contents better in the future. In addition, biology textbook authors in Korea should add more native biological diversity examples in biodiversity content especially in conservation sub-section. With this, hopefully students can learn and know more their countries biodiversity richness through biological textbook.-
dc.description.abstract한국, 인도네시아, 미국의 중등 학교 학생들을위한 대표적인 생물학 교과서를 비교하여 각 국가의 생물 다양성 관련 내용의 차이점을 설명했습니다. 비교를 위해 전문 기술 서적이 참조 서적으로 추가되었습니다. 한국, 인도네시아 및 미국의 교과서에는 생물 다양성 내용의 주요 하위 섹션이 있습니다. 그러나 인도네시아와 미국의 생물학적 교과서에는 한국어 교과서와 다른 특별한 추가 하위 섹션이 있습니다. 그러나 이러한 생물학적 교과서 중 어느 것도 참고 문헌과 표준으로 완전히 유사한 설명을 제공하지 않았습니다. 각 국가에서 생물 다양성의 주요 주제를 설명하는 데는 몇 가지 차이점이 있었으므로, 교과 과정 컴파일러는 향후 생물 다양성 관련 내용을보다 잘 제시 할 수 있도록 적응 된 것이 좋습니다. 또한, 한국의 생물학 교과서 작성자는 특히 보존 하위 섹션에서 생물 다양성 내용에 더 많은 생물학적 다양성 사례를 추가 할 것을 제안합니다. 이를 통해 학생들은 생물학적 교과서를 통해 자국의 생물 다양성 풍부 성을 배우고 더 많이 알 수 있기를 바랍니다.-
dc.description.tableofcontentsI. Introduction 1
II. Materials and Methods 5
2.1. Research samples 5
2.2. Textbook structure and units of study 6
2.3. Data collection 7
III. Results and Discussion 9
3.1. Sub-sections of biodiversity presented in the textbook 9
3.2. Amount of native and non-native biological diversity mentioned in the textbook 12
3.3. Comparing the information of biodiversity content in each sub-sections presented in the textbook 16
3.4. Special sub-sections 27
IV. Conclusion and Suggestions 30
4.1. Educational implications 30
4.2. Limitations 31
References 32
국문초록 36
Acknowledgment 37
-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc574.07-
dc.titleComparing biodiversity-related contents in secondary biology textbooks from Korea, Indonesia, and the USA-
dc.title.alternative한국, 인도네시아, 미국 생물 교과서의 생물 다양성 괄련 내용 비교-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthor사키르-
dc.contributor.department사범대학 과학교육과(생물전공)-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2020-02-
dc.identifier.uciI804:11032-000000158767-
dc.identifier.holdings000000000042▲000000000044▲000000158767▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share