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A Developmental Study on Instructional Principles for Intercultural Experiential Learning with the Use of 360 Videos in the Foreign Language Classroom : 외국어 교실에서 360도 동영상을 사용하 는 문화간 체험 학습을 위한 수업 원리 에 대한 개발 연구

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Authors
Wendy Galvan Romero
Advisor
Young, Cho Hoan
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 교육학과,2020. 2. Young, Cho Hoan.
Abstract
외국어 수업에서 360 비디오를 활용한 문화 간 체험 학습을 위한 수업 원리 개발 연구
세계적으로 새로운 기술이 개발되면서, 국가 간 이동이 더욱 쉬워졌으며 새로운 의사소통 수단이 생겨났다. 학습자들은 교실 안과 밖에서 외국어 또는 제2외국어를 사용해야 하는 상황에 있으며, 이전보다 더 세계화된 환경이 그들에게 요구하는 것은 더욱 분명해지고 있다. 그러므로 외국어 교사들은 학습자들이 언어 구조를 뛰어넘어 자신이 배우고 있는 언어에 자신감을 가지고 실제 언어 세계를 마주하고, 치열한 취업 시장에서 적합한 지원자가 되어 더 나은 기회를 가질 수 있도록 독려해야 한다. 무엇보다도 사람들이 서로의 차이점을 이해하고 수용할 수 있도록 문화적 장벽과 고정관념을 극복할 수 있어야 한다.
본 연구는 교육자들과 교사들이 외국어 교실에서 간문화적 역량을 기르고 개발하는데 적용할 수 있는 360 비디오 경험을 지원하는 13개의 수업 원리를 개발하였다. VR/360 비디오를 통해 학생들을 일상적으로 방문하기 어려운 곳으로 데리고 갈 수 있으며, 더 나아가 많은 교육과정에서 직면하게 되는 비용적, 공간적 한계를 극복할 수 있다. 추가적으로, 본 연구는 360 비디오 콘텐츠 선택 혹은 제작의 특징, VR 기술에 대해 수행된 선행 연구, 응용 분야에서 360 비디오 경험에 대한 결과를 간략하게 보고한다.
수업 원리는 경험학습 이론과 간문화적 학습 이론에 기반을 두고 있다. 내적 타당화와 피드백 인터뷰는 전문가 검토, 파일럿 테스트, 수업 적용에 의해 각각 실행되었다. 개발된 수업 전략은 어떻게 효과적으로 제안된 수업 원리를 외국어 교실에 적용해야 하는지에 대해 유용하게 안내할 것이다.

연구 문제는 다음과 같다.
1. 외국어 교육에서 360 비디오를 활용한 문화 간 경험 학습에 대한 수업 원리는 무엇인가?
2. 360 비디오를 활용한 문화 간 경험 학습에 대한 수업 원리는 내적으로 타당한가?
3. 360 비디오 기반 문화간 경험 학습 수업에 대한 교사와 학습자의 반응은 어떠한가?

연구 절차는 다음과 같다. 우선 문헌 검토를 실시하였다. 다음으로, 수업 원리가 타당한지 5명의 교육공학 및 언어학 분야의 전문가와 외국어 교사에게 내적 타당성을 검토 받았다. 마지막으로 수업 원리를 스페인어 교사 1명과 대학원생 10명으로 구성된 수업에 적용하였다. 모든 세션 동안 개별 학생에게 Google 카드보드 헤드셋을 제공하였고, 디바이스를 설정하고 기술적 오류에 대처하는 방법에 대한 오리엔테이션을 실시하였다. 5주 간의 모듈 동안 한 번의 오리엔테이션과 90분짜리 문화 간 경험 수업이 주에 한 번씩, 총 4번 실시되었다.
경험학습 순환 과정의 네 요소 혹은 단계는 지식, 태도, 기술을 이해하는 간문화적 역량을 기르기 위한 수업 원리에 의해 지원된다. 13개의 수업 원칙과 적용 사례, 단계적 수업 절차와 360 비디오 경험이 개발되었다.
학습자와 교사는 경험학습 순환 과정의 첫 번째 단계로 헤드셋과 360 비디오를 사용하였다. 구체적 경험 단계는 여섯 원리를 포함하며, 이는 동기 유발, 질문 및 토론 촉진, 360 비디오의 사용 목적 설명, 기술적 문제 점검, 360 비디오 경험을 학습과 연결, 학습자가 느낌과 감정을 규명하는 것을 안내이다. 이후 다음 단계를 진행하였다. 다음 단계인 성찰적 관찰 단계는 학습자가 그들이 관찰한 것과 인식과 의견에 대해 성찰한 것에서 정보를 회상하도록 하는 한 원칙에 초점을 두는 단계이다. 세 번째 단계는 추상적 개념화의 단계로 두 원칙이 이 단계를 지원하며, 이 두 원칙은 학습자에게 추가적인 자원을 제공,학습자가 자신만의 가설을 형성하도록 유도이다. 마지막으로, 능동적 실험 단계에서 교사는 네 가지 원칙을 적용하였으며, 이는 협력 촉진, 결과 공유, 논변과 피드백 장려, 진척 기록 유지이다. 각 세션마다 학습자들에게 학습자의 성찰과 관찰을 위한 노트 작성을 촉진하고, 이후 동료들과 토론할 수 있는 활동이 포함된 학습지를 제공하였다. 수업 내 상호작용은 일대일 대화에서부터 소그룹 협력, 발견한 내용을 발표하는 모든 학생이 참여하는 토론에 이르기까지 다양하게 이루어졌다.
인터뷰와 설문조사 결과에 따르면 5주 모듈 종료 후 교수자와 학습자는 긍정적인 반응을 보였으며, 이들은 모두 새로운 학습 환경에서 발견하고 탐구하였다. 학습 중인 언어를 사용하면서 주변 장소와 사람들을 볼 수 있는 실제적인 자료를 외국어 수업에 활용하였기 때문에, 학습자들은 360 비디오 경험에서 실재감을 느꼈다고 하였으며 실제 맥락에서 진짜 사람을 보고, 유용할 수 있다고 생각하였다. 교사 인터뷰는 수업의 순서와 역동성을 향상시키기 위해 순환 과정에 어떤 원칙이 적용되어야 하는지를 중심으로 진행되었으며, 각 원리를 적용하는 통찰력 있는 방법과 각 세션에 대한 피드백과 제안이 제시되었다. 해당 교사는 적용되는 일련의 원리는 학습자가 문제 해결, 관찰, 의미 형성하기 및 분석 기술을 개발하고 동시에 수업에서 학습자 간 협력을 촉진하는데 도움을 줄 수 있다고 하였다. 그러나, 학습자의 목표 언어 (L2) 학습 시간, 문화적 배경 및 숙련도는 현장 학습과 같은 원대한 계획에 적용하려는 경우 문제점으로 작용될 수 있으므로 고려하여야 하는 주요 요소라는 점이 지적되었다.
본 연구는 외국어 수업에서 문화 간 경험 학습과 360 비디오를 적용해보고자 하는 교육자들과 교사들에게 수업 원리를 제공한다. 마지막으로, 문화 간 경험 학습과 360 비디오의 적용과 수행된 수업 세션의 결과에 따라 권장 사항이 제공된다. 문화 간 경험 학습과 360 비디오의 사용은 학습자들이 토론하고, 분석 기술을 활용하도록 하고, 토론을 위한 논증을 이끌고, 논의되는 사회문제에 대하여 학생들이 의견을 일치시킬 수 있도록 하기 위해 교실을 떠나지 않고도 학습자들에게 다른 장소로 이동할 수 있는 비교적 쉬운 방법을 제공한다는 점에서 실용적이다. 또 다른 측면에서는 다른 사람들의 문화와 사안에 대하여 학습자들의 문화와 상황을 비교함으로써 이해할 수 있도록 하며 학습자들의 사회, 관습 등 타인들에 대한 인식을 자각할 수 있도록 도와준다.
As the world has developed new technology, people have moved around the world more easily and new means of communication have arisen. Learners are encountering the use of a foreign or second language inside and outside their classrooms, and the demands of a more globalized environment around them have become more apparent. Thus, language teachers need to encourage learners to go beyond structure so that they can face the real world with confidence in the language they are learning, to be suitable job candidates with greater opportunities in the existent competitive industry, but above all, so people can overcome cultural barriers and stereotypes to be able to understand and accept each others differences.

This study developed a set of 13 instructional principles with the support of 360 video experiences for intercultural experiential lessons, which educators and teachers can apply to foster and develop intercultural competence in the language classroom. The use of VR/360 videos brings the opportunity to go to places we cannot take our students on a daily basis, moreover, it overcomes the budgetary and spatial constraints that many courses face. Additionally, this study shows briefly, the characteristics of selection or creation of 360 video content, previous research conducted with VR technologies, and outcomes of our 360 video experiences during the application field.

The instructional principles are based on the theories of experiential and intercultural learning. Internal validation and feedback interviews were conducted through expert reviews, pilot test, and implementation respectively. The instructional strategies developed will give useful guidance on how to effectively apply the proposed instructional principles in a foreign language classroom.
The questions that guided our study were:

i. What are the instructional principles for intercultural
experiential learning with 360 videos in foreign
language education?
ii. Are instructional principles for intercultural
experiential learning with the use of 360 videos
internally valid?
iii. What are the teachers and learners responses to 360
video-based intercultural experiential lessons?

The research procedures followed, started through the literature review. Secondly, five experts in the fields of Educational Technology, Linguistics and Language teachers internally validated the instructional principles. Thirdly, the application field where the instructional principles were applied, consisted of one Spanish Language Teacher and ten graduate students. Learners were given a Google cardboard headset each for individual use during all the sessions, orientation was provided on how to set up their devices and possible technical problems. During the 5-week module, one orientation and four 90-minute intercultural experiential lessons were carried out once a week.

The cycle contains four components or stages that are supported by instructional principles to foster intercultural competence that comprehends knowledge, attitudes and skills. A set of 13 principles, examples of application, step-by step instructional procedures and 360 video experiences were developed.
Learners and the teacher made use of headsets and 360 videos as part of the first stage of the Experiential cycle, the Concrete Experience which comprehends six principles: promoting mindfulness, encouraging questioning and discussion, 360 video purpose, monitoring technical problems, exposing learning to a 360 video experience, and guiding learners to identify feelings and emotions. After, they followed the next stages which stem from said experience, the reflective observation stage focus on one principle which allows learners recall information from what they observed and reflect on their perceptions and opinions. The third stage of the cycle corresponds to abstract conceptualization which is supported by two principles: providing learners with extra resources and inducing them to form their own hypotheses. Lastly, we find the active experimentation stage, where the teacher applied a total of four principles: fostering collaboration, sharing findings, encouraging argumentation and feedback, and keeping a record of progress. Learners were given a dossier in each session that contained the activities to prompt learners reflection and observation note-taking, to later discuss with their peers. Interactions varied from one-on-one to small group collaboration and discussion with all the participants by presenting their findings.

Interviews and questionnaires results showed that the instructor and learners had a positive response by the end of the 5- week module, where everyone went through a path of discovery and exploration through a new learning environment. Learners expressed they felt sense of presence in the 360 experience and think they could be useful to see real people in real context, bringing authentic materials to their language lessons where they can see how places look like and people around them while using the language they are learning. Particularly the interviews with the teacher were an insightful path to the application of the principles, feedback and suggestions were taken into account for each session, mainly revolving around the sequence in which the cycle should be started and which principles could be synthesized to improve the dynamics and sequence of the class. The teacher expressed she does believe the set of principles applied can help learners develop resolution of problems, observational, meaning-making and analytical skills while promoting collaboration in class among learners. However, it was pointed out that time, the cultural background, and proficiency level of the target language (L2) in learners are major factors to consider as challenges might arise if we would like to apply an ambitious plan such as that of experiential learning.

This study provides instructional principles for educators and teachers who would like to try intercultural experiential and 360 videos in their language classroom. Lastly, recommendations are given based on the application and results of the sessions conducted. Intercultural Experiential Learning and the use of 360 videos has a practical academic implication that offers learners a relatively easy way to transport to places without leaving their classroom, leading to discussion and the use of their analytical skills and supporting evidence to create their arguments and reach a consensus with their classmates about the social problem that is being discussed about, alternatively, it helps them understand other peoples culture and issues by contrasting that of their own and becoming aware of their own society, behaviors, and perceptions towards others.
Language
eng
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160038
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Education (교육학과)Theses (Master's Degree_교육학과)
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