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러닝 용품 만족도가 러닝 참여 만족도 및 러닝 참여 욕구에 미치는 영향 : The Effects of Running Goods Satisfaction on Running Participation Satisfaction and Running Commitment

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Authors

황다빈

Advisor
강준호
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 체육교육과,글로벌스포츠매니지먼트전공,2020. 2. 강준호.
Abstract
소득 수준 향상과 주 52시간 근무제에 따른 여가 확대로 참여 스포츠 인구가 증가하고 있다. 참여 스포츠 인구가 증가하며 파생 시장에 해당하는 용품·설비 시장의 경제적 규모가 커지고 있지만 스포츠 용품이 스포츠 참여에 어떤 영향을 미치는지에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이에 따라 본 연구에서는 대표적인 참여 스포츠 종목인 러닝을 대상으로 용품에 대한 만족이 해당 종목의 참여 만족과 참여 욕구에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 한다.
본 연구는 스포츠 용품 만족도가 스포츠 참여 만족도 및 스포츠 참여 욕구에 미치는 영향력을 분석하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 러닝의 동호회원을 대상으로 온라인 설문을 실시하였다. 러닝 용품 만족도, 러닝 참여 만족도, 러닝 참여 욕구를 측정하기 위한 설문지를 구성하였으며 총 311부를 최종 자료 분석에 사용하였다. 자료 분석을 위해서는 SPSS 25.0을 활용한 기술 통계 분석, 신뢰도 분석, 상관관계 분석, 회귀 분석을 실시하고 AMOS 26.0을 활용한 타당도 분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 러닝 용품 만족도가 높을수록 러닝 참여 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 러닝 용품 만족도의 하위 요인 중 미적 기준, 유용성 기준, 기능 및 품질에 대한 만족이 높을수록 참여자의 러닝 참여 만족도가 높았다.
둘째, 러닝 용품 만족도가 높을수록 러닝 참여 욕구에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 러닝 용품 만족도의 하위 요인 중 미적 기준, 유용성 기준에 대한 만족이 높을수록 참여자의 러닝 참여 욕구가 높았다. 그러나 러닝 용품 만족도와 러닝 참여 욕구 관계에서 러닝 참여 만족도의 매개 효과는 나타나지 않았다.
셋째, 러닝 참여 만족도가 높을수록 러닝 참여 욕구에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 러닝 참여 만족도의 하위 요인 중 심리적 요인, 교육적 요인, 휴식 요인에 대한 만족이 높을수록 참여자의 러닝 참여 욕구가 높았다.
넷째, 인구 통계학적 특성 및 러닝 관여도에 따라 러닝 용품 만족도, 러닝 참여 만족도, 러닝 참여 욕구는 차이가 있는 것으로 나타났다.
결과적으로 러닝 용품 만족도가 높을수록 러닝 참여 만족도와 러닝 참여 욕구가 높아지는 것으로 나타났다.
With the growth of income levels and the 52-hour workweek, the population of sports has been increased. As the sports population increases, the size of sports derivative markets such as the sporting goods and merchandising market grows, but there is a lack of research on how the satisfaction of sporting goods affects sports participation. Accordingly, this study aims to find out how running satisfaction affects running participation satisfaction and running commitment.
The purpose of this study was to analyze the effect of sporting goods satisfaction on sports participation satisfaction and sports commitment. In order to achieve this purpose, an online questionnaire was conducted for running club members. A questionnaire for measuring running goods satisfaction, running participation satisfaction, and running commitment was constructed. A total of 311 copies were used for final data analysis. For data analysis, descriptive statistical analysis, reliability analysis, correlation analysis, regression analysis using SPSS 25.0, and validity analysis using AMOS 26.0 were conducted.
The results were as follows: First, the higher running goods satisfaction, partially the more positive effect on running participation satisfaction. Among the sub-factors of running goods satisfaction, the higher the satisfaction with the aesthetic criteria, usefulness criteria, performance and quality, the higher running participation satisfaction. Second, the higher running goods satisfaction, partially the more positive effect on running commitment. Among the sub-factors of running goods satisfaction, the higher the satisfaction with the aesthetic criteria, usefulness criteria, the higher the running commitment. Third, the higher running participation satisfaction, partially the more positive effect running commitment. Among the sub-factors of running participation satisfaction, the higher the satisfaction with the psychological factor, educational factor, relaxation factor, the higher running commitment. As a result, the higher running goods satisfaction, the higher running participation satisfaction and running commitment.
Language
kor
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160495
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