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보상형 크라우드펀딩과 증권형 크라우드펀딩에 대한 소비자 참여의도 연구
A study on consumers participation intention in rewards-based and investment-based crowdfunding

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Authors
Hong Li
Advisor
최현자
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :생활과학대학 소비자학과,2020. 2. 최현자.
Abstract
작은 돈이 만들어 내는 큰 가치, 새로운 시대에 투자하는 사람들, 이런 의미를 지닌 크라우드펀딩은 현시대 새로운 거래방식 및 투자방식으로 주목을 받고 있다. 크라우드펀딩을 통하여 펀딩 개설자는 일반 대중으로부터 간편하고 안전하게 자금을 조달 받을 수 있고, 펀딩 후원자는 시장에 없는 혁신적인 제품이나 서비스를 체험할 수 있고, 가격할인과 같은 별도의 혜택을 누릴 수 있으며, 기타 투자방식보다 높은 수익률을 기대할 수도 있다. 크라우드펀딩의 활성화는 사회적 재원의 선순환을 이끌 수 있다. 그러나 크라우드펀딩의 고위험성을 고려하여 크라우드펀딩 시장의 활성화는 반드시 소비자에 대한 보호규제가 전제로 되어야 한다.
그러므로 본 연구에서는 선행연구 및 관련 법규에 대한 탐색을 통하여 보상형 크라우드펀딩과 증권형 크라우드펀딩의 전반적인 시장현황 및 규제에 대해 알아보았고, 설문조사를 통하여 크라우드펀딩 시장에 대한 소비자의 전반적인 참여현황 및 참여의도에 대해 살펴보았으며, 보상형 크라우드펀딩 및 증권형 크라우드펀딩에 대한 소비자들의 참여의도에 영향을 미치는 요인들을 밝혔다. 이를 바탕으로 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 보상형 크라우드펀딩과 증권형 크라우드펀딩 시장의 규모는 나날이 커지고 있으나 보상형 크라우드펀딩 시장에 대해서는 아직 특화된 법적 규제는 없고 전자상거래법이 제한적으로 적용하고 있다. 증권형 크라우드펀딩은 자본시장법을 통하여 규제가 이루어지고 있고 규제의 핵심은 크라우드펀딩 업계 및 발행 공시에 대한 규제의 완화와 더불어 이를 보완하기 위한 투자자보호 장치에 대한 규제의 강화이다.
둘째, 소비자들의 크라우드펀딩 참여현황에 대해 알아본 결과, 설문 대상자 758명 중 55.8%에 해당하는 소비자들이 크라우드펀딩에 참여한 경험이 있었고 보상형 크라우드펀딩에 대한 참여가 가장 보편적이었다. 또한 소비자들의 크라우드펀딩 참여에 대하여 소셜네트워크서비스(SNS)의 영향이 두드러졌다.
셋째, 크라우드펀딩에 참여한 경험의 유무에 따라 소비자의 일반적 특성 및 개인적 성향에 대해 알아본 결과, 크라우드펀딩에 참여한 경험이 있는 소비자들이 전반적으로 연령이 낮고 학력이 높았으며 혁신성향, 투자성향, 내외부 동기적 친 사회성향이 높았다.
넷째, 보상형 크라우드펀딩에 대한 참여의도는 남녀 간 차이를 보이었고 남성이 더 높게 나타났으며, 증권형 크라우드펀딩에 대한 참여의도는 월평균 소비지출에 따라 차이를 보이었고 월평균 소비지출이 200만 원을 초과하지 않는 범위에서 소비지출이 높을수록 참여의도는 높았다.
마지막으로, 보상형 크라우드펀딩 참여의도에 영향을 미치는 요인으로는 소비자의 혁신성향, 투자성향, 내부 동기적 친 시회성향, 그리고 보상형 크라우드펀딩 플랫폼에 대한 신뢰로 나타났다. 증권형 크라우드펀딩 참여의도에 영향을 미치는 요인으로는 소비자의 혁신성향, 투자성향, 그리고 증권형 크라우드펀딩 플랫폼에 대한 신뢰로 나타났다.
이와 같은 결론을 토대로 본 연구에서는 크라우드펀딩 시장에 대하여 다음과 같은 시사점을 제시한다. 먼저, 보상형 크라우드펀딩에 참여하는 소비자는 크라우드펀딩에 참여함에 있어 선구자적 소비자, 투자자, 친 사회인 등과 같은 역할을 수행하고 있다. 그러므로 보상형 크라우드펀딩 시장의 활성화를 위한 방안으로 크라우드펀딩 개설자는 혁신적이고 창의적인 펀딩 프로젝트의 제공에 심혈을 기울여야 하고, 펀딩 플랫폼은 소비자가 끊임없이 제품과 서비스의 생산과 투자 과정에 참여할 수 있도록 후원자에게 지속적인 참여의 창을 마련해주어야 한다. 다음, 증권형 크라우드펀딩 참여자는 해당 시장에서 투자자의 역할을 수행한다. 그러므로 해당 시장의 소비자 참여도를 높이기 위해서는 펀딩 자체의 이익률에 관심을 돌려야 할 필요가 있는데 이는 증권형 크라우드펀딩의 성공률을 높이는 것과 펀딩 성공 후의 안정적인 경영이 보장되어야 한다. 따라서 펀딩 플랫폼에서는 펀딩 개설자에 대한 사전심사능력을 제고시켜 능력이 있는 기업이 시장에 남아 경쟁을 주도하는 구도를 형성하여야 한다. 또한 마지막으로 플랫폼에 대한 신뢰가 보상형 및 증권형 크라우드펀딩 참여의도에 미치는 영향으로부터 출발하여 해당 시장에서 플랫폼이 펀딩 개설자와 후원자 사이의 정보 비대칭 문제를 해결함에 있어서 중요한 역할을 발휘해야 함을 시사한다. 플랫폼은 소비자에게 고품질의 정보를 전달할 수 있도록 노력해야 하고 이런 정보전달능력은 규제기관의 감독이 필요하다.
추후 연구에서는 크라우드펀딩 개설자에 대한 소비자의 신뢰를 측정하여 개설자에 대한 소비자의 신뢰가 참여의도에 미치는 영향에 대한 연구가 필요하다. 또한 유형별 크라우드펀딩에 대한 세분화 과정을 거쳐 연구가 진행될 필요가 있다. 예를 들어 증권형 크라우드펀딩은 주식에 대한 펀딩과 채권에 대한 펀딩으로 분류할 수 있다.
Crowdfunding is a new way of trading and investing. It provides the funding creators with an easy and secure way to obtain funding from the general public, while the funding sponsors could get innovative products or services which do not exist in the market, extra benefits such as price discounts, or higher returns than other financial products. Crowdfunding could lead to a virtuous cycle of social resources. However, considering the high risk of crowdfunding, the crowdfunding market must be based on proper regulations for protecting consumers.
Therefore, this study first explored the overall market and regulation of rewards-based crowdfunding and investment-based crowdfunding. Then according to the survey, it examined the consumers' participation in the crowdfunding market and participation intention to the rewards-based and investment-based crowdfunding market. This study also analyzed the factors influencing the participation intention of rewards-based and investment-based crowdfunding. Finally, this study draws the following conclusions.
First, although the market size of rewards-based crowdfunding and investment-based crowdfunding is growing day by day, the rewards-based crowdfunding does not have specific legal regulations for it, while the investment-based crowdfunding is regulated through the Capital Markets Act.
Second, according to the survey, there are 55.8% of the 758 respondents had participated in crowdfunding, and the rewards-based crowdfunding is most popular. At the same time, Social Network Service(SNS) plays an essential role in crowdfunding.
Third, the consumers who had participated in the crowdfunding are younger and more educated than those who had not. Meanwhile, they also show a higher innovation tendency, investment tendency, and social man tendency.
Forth, men show higher intention to participate in rewards-based crowdfunding than women. Consumers with more average monthly spending show higher intention to participate in investment-based crowdfunding, but it is limited to consumers with average monthly spending less than 200 million won.
Finally, the factors that influence consumers' intention to participate in rewards-based crowdfunding are consumers' innovation tendency, investment tendency, inherent social man tendency, and trust in rewards-based crowdfunding platforms. Meanwhile, the factors that influence consumers' intention to participate in investment-based crowdfunding are consumers' innovation tendency, investment tendency, and trust in investment-based crowdfunding platforms.
According to the conclusions above, this study suggests the following implications for the crowdfunding market. First of all, consumers participating in rewards-based crowdfunding play the role of lead consumers, investors, and social men. So, as a way to revitalize the rewards-based crowdfunding market, funding creators should pay close attention to providing innovative and creative projects, and funding platforms should provide the funding supporters a better way to participate in the production and investment process of the funding project. Then, consumers participating in investment-based crowdfunding play the role of investors. In order to increase consumers' intention to participate in the investment-based crowdfunding market, it is necessary to pay attention to the profit rate of the funding project. It could be realized by increasing the success rate of the investment-based crowdfunding and ensuring stable management after funding. So, the funding platforms should improve the ability to pre-screen the funding creators and make sure that only competent creators remain in the market. In the end, since trust in crowdfunding platforms influence the intention to participate in the rewards-based and investment-based crowdfunding, the platforms should solve the information asymmetry problem between the funding creators and supporters. Furthermore, the government should supervise the platforms' performance.
Further research is needed to study the effect of consumers' trust in crowdfunding creators. Besides, investment-based crowdfunding could be divided into different types, so it is necessary to conduct more detailed research.
Language
kor
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160803
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Appears in Collections:
College of Human Ecology (생활과학대학)Dept. of Consumer Science (소비자학과)Theses (Master's Degree_소비자학과)
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