Browse

N. Medtner Sonata for Violin and Piano No. 2 in G Major Op. 44 작품 분석 연구 및 연주 방향 고찰
Analytical Study and Review of performance direction of N. Medtner 《Sonata for Violin and Piano No. 2 in G Major Op. 44》

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
조인영
Advisor
이경선
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :음악대학 음악과,2020. 2. 이경선.
Abstract
본 논문은 니콜라스 메트너(Nicolas Medtner, 1879-1951)의 ≪바이올린과 피아노를 위한 소나타 2번 G 장조 Op. 44(Sonata for Violin and Piano No. 2 in G Major Op. 44)≫의 작품 분석과 그에 따른 연주 방향에 대해 다루고 있다. 필자는 본 작품을 2018년 봄 학기에 서울대학교 음악대학원 석사과정 졸업연주회에서 독주 프로그램 중 한 곡으로 연주하였으며, 이를 계기로 보다 깊이 있는 연구와 해석의 필요성을 느껴 석사과정 졸업 논문 주제로 정하였다.
메트너는 러시아 작곡가이자 피아니스트로 19세기 말에서 20세기로 이어지는 후기 낭만시대에 활동하였다. 세기 말의 불안한 사회적 정서를 반영하여 급진적인 실험을 통한 새로운 기법과 다양한 양식을 사용하였던 20세기의 음악적 흐름과 달리 메트너는 고전시대와 낭만시대의 전통적인 작곡기법을 고수함과 동시에 자신만의 음악 세계를 구축했다.
총 3악장으로 구성된 이 작품은 고전적인 바이올린 소나타 형식을 따르고 있다. 제1악장은 긴 서주가 있는 소나타 형식이지만 고전적인 형식에서 탈피하여 제2주제에 예기치 않은 조성을 등장시키거나 후반부에 주제가 중첩되는 등의 모습을 보인다. 반주가 있는 카덴차로 시작하는 제2악장은 변주곡으로 구성되어 있으며 각 변주곡마다 새로운 선율이 제시되고 그와 동시에 주제부의 주제선율이 반복, 변형되어 나온다. 카덴차는 이례적으로 악장과 악장 사이에 삽입되어 솔리스트의 기량을 보여주기보다 각 악장의 요소를 제시하여 연결하는 브릿지 역할을 한다. 마지막 악장은 론도 형식이지만 소나타 기법을 사용하였고 제1악장 주제를 재현시킴으로써 순환구조의 모습을 보인다. 이처럼 메트너는 고전적인 형식을 유지하면서도 작곡가 본인만의 새로운 음악적 시도로 악곡에 다양성을 주고 있다.
주제가 화성적, 리듬적, 구조적으로 변화함에 따라 연주자는 아티큘레이션과 다이내믹의 다양성을 세밀하게 표현해야 하며, 악곡 구성 안에서 다양하게 제시되는 주제의 형태를 중심으로 곡의 방향성을 제시하여야 한다. 메트너의 곡은 지시어가 잦은 만큼 명확한 해석으로 악보 그대로의 음악을 구현하는 것이 다른 작품들보다 더욱 요구된다. 본 논문은 메트너 바이올린 소나타의 첫 국내 연구로, 필자는 향후 메트너의 바이올린을 위한 곡들이 더욱 심도 있게 연구 및 연주되길 고대한다.
This paper deals with the analysis of the piece, 《Sonata for Violin and Piano No. 2 in G Major Op. 44》 by Nicholas Medtner(1879-1951) and its performance direction. The author played this piece as one of the solo programs at the Graduate School of Music at Seoul National University in the Spring semester of 2018. Medtner was a Russian composer and pianist during the late Romantic era, from the late 19th century to the 20th century. Unlike the trend of the 20th century, which reflected the uneasy social sentiments of the end of the century and used new techniques and various forms through radical experiments, Medtner composed adhering to the traditional techniques of the Classic and Romantic eras.
The piece is comprised of a total of three movements and follows the form of classic violin sonata. The first movement is a sonata form with a long introduction, but unlike the classical style, it features differences such as unexpected tonality in the second theme, or superimposion of the theme later in the second half. Starting with accompaniment Cadenza, the second movement is composed of variations, with a new melody presented for each variation, while the main melody of the theme is repeated and transformed. In an unusual way, the Cadenza acts as a bridge between the movements, presenting the elements of each movement rather than showing the soloist's skills. The last movement is of a hybrid structure, including sonata-form techniques, in the form of a rondo, and forms a cyclical forms structure by reproducing the first movement theme.
As such, Medtner maintains a classical form, but his new musical attempts are diversity in his music. As the theme changes harmonically, rhythmically and structurally, the performer should express the diversity of the articulation and dynamic in detail, and present the direction of the music around the form of the subject presented in various ways in the composition of the music. As instructions are frequently used in Medtner’s works, implementing the music as its original form through clear interpretation is more required than other compositions.
This paper is the first domestic study of the Medtner’s Violin Sonata, and it is hoped that Medtner's works for violin will be studied and played in depth.
Language
kor
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160419
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Instrumental Music (기악전공)Theses (Master's Degree_기악전공)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse