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Sergei Rachmaninoff Piano Concerto No. 3, Op. 30 작품 분석 및 연주 방향 고찰 : 기능화성적 접근
Sergei Rachmaninoff Piano Concerto No. 3, Op. 30 Works Analysis and Performance Direction : Approach to “Funktionstheorie”

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Authors
한나래
Advisor
박종화
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :음악대학 음악과,2020. 2. 박종화.
Abstract
19세기 말 후기 낭만주의 시대의 음악가 세르게이 라흐마니노프(Sergei Vasilyevich Rachmaninoff, 1873-1943)는 작곡가, 피아니스트 그리고 지휘자로 활동하였고, 수많은 피아노 독주곡과 4개의 피아노 협주곡뿐만 아니라, 성악곡, 기악곡, 관현악곡, 오페라 등 다양한 장르의 작품들을 남겼다.
이 논문은 그의 작품 중 《피아노 협주곡 3번 d단조, Op. 30(Piano Concerto No. 3 in d minor, Op. 30)》을 기능화성적으로 분석하고, 이를 토대로 연주 방향을 논한 것이다.
작품연구는 크게 네 가지 관점으로 나누었다. 첫째, 본 논문에서 다룰 화성이론 중 기능화성법과 그의 표기법에 대하여 설명하였다. 둘째, 각 악장의 구조를 살펴보고, 전통적인 형식을 따르는 방식과 그의 반대로 일탈하는 양상을 분석하였다. 셋째, 기능화성적 분석을 통하여 후기 낭만적 화성기법과 반음계적 기법들이 어떤 방식으로 쓰였는지 연구하였다. 이러한 화성적 기법들을 바탕으로 라흐마니노프의 화성적 특징을 살펴보았다. 넷째, 악장마다 특징적인 부분에서 기능화성과 음도이론 분석의 비교를 하고, 연주자의 관점에서 그 비교를 통하여 어떻게 해석하는 것인지 설명하였다.
즉, 본 논문은 각 악장의 구조에 의해 만들어지는 연주의 방향과, 음도이론으로 분석할 수 있지만, 기능화성으로 분석했을 때 연주자가 더 설득력 있게 해석을 할 수 있는 부분을 찾아 이것에 의한 연주 방향을 다루었다.
라흐마니노프는 19세기 말에서 20세기 초로 넘어가는 시대적 변화 속에서 민족주의라는 노선을 따르지 않고 반대편 서구사회주의자 즉, 세계주의를 추구하던 작곡가로 알려져 있다. 작품을 분석하면서, 라흐마니노프가 고전 양식과 후기 낭만음악의 어법안에서 자신만의 기법 및 색채를 결합하여 작곡했음을 알 수 있었다.
As a musician, Sergei Vasilyevich Rachmaninoff(1873-1943) was a composer, pianist, and conductor in the Romantic Period of the late 19th century, and left many piano solos and 4 piano concertos along with various genres of works including vocal music, instrumental and orchestral pieces, operas and so on.
This paper discussed the performance direction of the Piano Concerto No. 3 in d minor, Op. 30, one of his works, based on its functional harmony analysis. The research on this piece was conducted from 4 different perspectives.
First, functional harmony and its notation in the realm of harmony theory, which is to be dealt with in this study, were explained.
Second, the harmonic structure of each movement was examined, and the way of following the traditional form and harmony that escapes from it were analyzed.
Third, it explored how techniques of the late Romantic harmony and chromatic techniques were used through functional harmony analysis. Then, Rachmaninoff’s harmonic features were examined based on these harmonic techniques.
Fourth, functional harmony and tonal theory were used for comparison analysis on differentiated parts of each movement, from which how to interpret this comparative analysis was explained from the performer’s point of view.
In other words, this paper analyzed the piece through the performance direction which is determined by the structure of each movement and it focused on functional harmony analysis through which I could convincingly interpret the performance direction.
Rachmaninoff is known as a composer who pursued the socialist in the West, and did not follow the trend of nationalism in the changing period from the late 19th century to early 20th century. In other word, he was a composer who pursued cosmopolitanism.
Though this analysis, it was found that Rachmaninoff composed his works by combining his own techniques and musical colors in the classical and late romantic music style.
Language
kor
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160400
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Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Instrumental Music (기악전공)Theses (Master's Degree_기악전공)
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