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락탄티우스의 『거룩한 가르침 요약』 고찰 : 정의 개념을 중심으로
Study on Lactantius' Epitome Divinarum Institutionum : focusing on the concept of Iustitia

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Authors
정혜정
Advisor
강상진
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :인문대학 협동과정 서양고전학전공,2020. 2. 강상진.
Abstract
본 논문은 락탄티우스의 『거룩한 가르침 요약』이 그리스도교 초기 박해시기에 그리스도교인들이 박해를 겪으면서 자신들의 순교의 의미를 분명하게 밝히고 순교를 정당화하기 위해서 저술되었음을 밝힌다. 이를 논증하기 위해서 『거룩한 가르침 요약』에 나타난 정의 개념을 집중적으로 살핀다.

락탄티우스는 카르네아데스의 정의 논변을 끌어들여서 박해자들이 정의롭지 않음을 논증하고, 다시 카르네아데스를 반박함으로써 그리스도교인들은 정의로우며 동시에 지혜로움을 논증한다. 『거룩한 가르침 요약』에는 카르네아데스의 정의 개념 분류(시민적 정의와 자연적 정의)와 락탄티우스의 논증이 명시적으로 드러나 있지 않기 때문에 『거룩한 가르침』 원문을 참조하여 락탄티우스의 논증을 고찰한다. 세속적 관점에서는 지혜롭지만 정의롭지 않거나 정의롭지만 지혜롭지 않은 어느 한 쪽을 선택해야 했다. 락탄티우스는 그리스도교적 가치관을 들여옴으로써 정의와 지혜를 통합한다. 여기서 우리는 그리스도교적 정의관이 제시되는 것을 볼 수 있다. 또한 이 논의에 덧붙인 결론에서 락탄티우스의 목적이 그리스도교인들이 겪는 고난과 순교를 정당화함으로써 믿음을 지키도록 그리스도교인들을 독려하는 데 있었음을 알 수 있다.

『거룩한 가르침 요약』에 나타난 그리스도교 덕으로서의 정의 개념은 다음과 같다. 인간의 정의는 물질적인 것이 필요하지 않으신 하느님께 바쳐드려야 할 참된 제물이다. 또한 정의는 모든 덕을 포괄하는 최고의 덕이며, 정의를 추구하며 삶의 고난을 견디는 사람에게는 불멸(immortalitas)이라는 보상이 주어진다. 정의의 핵심이 되는 두 가지 의무는 하느님에 대한 경외(religio)와 인간에 대한 사랑(caritas)이다. 경외는 하느님을 알아보고, 주인으로서 두려워하고, 아버지로서 사랑하는 것이다. 사랑은 인간을 형제로서 알아보고, 아끼고 사랑하는 것이다. 인간에 대한 사랑의 첫 번째 단계는 타인에게 해를 끼치지 않는 무해함(innocentia)이며, 그 사랑을 완성하는 단계는 타인에게 도움을 주는 애긍(misericordia)이다. 『거룩한 가르침』 원문을 참고해보면, 하느님에 대한 경외가 더 중요하며, 그 중에서도 하느님을 알아보는 것이 가장 중요하다. 무해함과 애긍의 덕을 실천하기 전에 먼저 악덕을 제거해야 한다. 악덕은 인간의 세 가지 주요한 감정인 분노(ira), 물욕(avaritia, cupiditas), 쾌락욕(libido)을 잘못된 방향으로 쓰는 경향성으로서, 악덕을 제거하려면 세 가지 감정을 본래의 목적에 따라 쓰고 오용하거나 남용하지 말아야 한다. 무해함의 사례로서 제시되는 덕목을 살펴보면 락탄티우스는 십계명을 폭넓게 해석하고 있다. 애긍의 사례로는 이후에 그리스도교의 자선 행위(일곱 가지)로 정리된 내용과 비슷한 내용들이 제시되었다. 정의에 포함되는 또 다른 덕으로는 믿음(fides)이 있는데, 하느님에 대한 믿음을 지키는 것이 우선되며, 인간에 대한 믿음을 지키는 것과 관련되어 정결(castitas)의 덕이 중요하다. 마지막으로 완전한 정의를 가질 수 없는 인간에게는 회개(paenitentia)와 겸손(humilitas)의 덕이 필요하다.
This paper argues that Lactantius’ Epitome Divinarum Institutionum(“Epitome”) was written during the persecution of Christians in the early years of Christianity to clearly the meaning of their martyrdom and justify martyrdom. To demonstrate this, we concentrate on the concept of Iustitia(justice) in Epitome.

Lactantius draws Carneades' argument for justice to argue that persecutors are not just, and by refuting Carneades again, he argues that the Christians are just and wise at the same time. Since Lactantius’ interpretation on Carneades’ concept of justice(civil justice and natural justice) and his arguments are not explicitly revealed in Epitome, we discuss Lactantius’ argument by referring to the original text of Divinae Institutiones. From a secular point of view, one had to choose either civil justice that is wise but unjust or natural justice that is just but unwise. Lactantius incorporates justice and wisdom by bringing in Christian values. Here we can see a Christian justice being presented. The conclusion added to this discussion shows that the purpose of Lactantius was to encourage Christians to keep faith by justifying their suffering including martyrdom.

The concept of Iustitia as Christian virtue shown in Epitome is as follows. Human justice is a true sacrifice to God who does not need material things. Justice is the best virtue covering all virtues, and those who pursue justice and endure the hardships of life are rewarded with immortality. The two main duties at the heart of justice are reverence for God(religio) and love for man(caritas). The reverence for God is to recognize God, to fear as master, and to love as father. Love is recognizing, caring and loving human beings as brothers and sisters. The first stage of love for human beings is not to harm others(innocentia), and the stage of completing it is to help others(misericordia). Referring to the text of Divinae Institutiones, we find that the reverence for God is more important, and among other things it is most important to recognize God. Before practicing the virtues of innocentia and misericordia, you must first remove the vice. Vice is the tendency to use three main human emotions, anger(ira), lust(avaritia, cupiditas) and pleasure(libido) in the wrong direction, and to eliminate vice, three emotions must be used for their original purpose, not abused. If we look at the virtues presented as examples of innocentia, Lactantius has a broad interpretation of the Ten Commandments. Examples of the misericordia are presented similar to what become later Christian acts of charity. Another virtue included in justice is faith(fides), which comes first when it comes to keeping faith in God, and the virtue of chastity(castitas) is important in relation to keeping faith especially in marriage. Finally, humans who cannot have complete justice need the virtue of penitence(paenitentia) and humility(humilitas).
Language
kor
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160866
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Program in Classical Studies (협동과정-서양고전학전공)Theses (Master's Degree_협동과정-서양고전학전공)
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