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선거관리위원회의 역할에 대한 유권자의 인식이 투표참여에 미치는 영향 : The Effects of Voter's Perception of Election Commission's Role on Voting : Focused on the 7th Nationwide Simultaneous Local Elections(2018) and the 20th National Assembly Election(2016)
제7회 전국동시지방선거 및 제20대 국회의원선거를 중심으로

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Authors
김미현
Advisor
금현섭
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :행정대학원 행정학과(행정학전공),2020. 2. 금현섭.
Abstract
본 연구에서는 선거관리위원회의 역할에 대한 유권자의 인식이 투표참여에 미치는 영향에 대해 알아보기 위하여 선거관리위원회의 역할에 대하여 긍정적으로 인식하는 것은 투표참여에 정(+)의 영향을 미친다는 가설을 세우고 제7회 전국동시지방선거와 제20대 국회의원선거에 관한 유권자의 인식과 투표참여 사이의 관계를 분석하였다. 분석에 활용한 자료는 「제7회 전국동시지방선거에 관한 유권자 의식조사」 및 「제20대 국회의원선거에 관한 유권자 의식조사」이며, 전국 17개 시도에 거주하는 만 19세 이상의 성인 남녀를 대상으로 각각 1,500명의 표본으로 조사된 자료이다. 자료의 분석은 상관관계분석과 로지스틱 회귀분석을 활용하였으며, 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 독립변수 중 인식관련 변수 즉 선거관리위원회의 투표편의 제공에 대하여 긍정적으로 인식하는 것, 선거관리위원회의 홍보활동에 대하여 긍정적으로 인식하는 것, 그리고 선거관리위원회의 중립성과 공정성에 대하여 긍정적으로 인식하는 것은 제7회 전국동시지방선거와 제20대 국회의원선거에서 모두 투표참여에 유의미하고 긍정적인 영향을 주는 것으로 확인되었다.
둘째, 독립변수들이 종속변수인 투표참여에 영향을 미치는 정도를 한계효과로 추정해보면, 선거관리위원회의 투표편의 제공에 대한 긍정적인 인식이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났고, 선거관리위원회의 홍보활동에 대한 긍정적인 인식과 선거관리위원회의 중립성 및 직무수행 공정성에 대한 긍정적인 인식은 근소한 차이로 중립성 및 공정성에 대한 긍정적인 인식이 투표참여에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 통제변수 중 두 선거에서 모두 종속변수에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타난 변수는 연령, 교육수준, 선거관심도 변수였으며 정치효능감은 제7회 전국동시지방선거에서만 측정된 변수로 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 소득수준은 제20대 국회의원선거에서만 유의미한 영향을 주는 변수로 나타났다.
이러한 분석결과를 토대로 선거관리위원회의 역할에 대한 유권자의 긍정적인 인식은 투표참여에 긍정적인 영향을 주는 것으로 판단할 수 있으며, 투표참여 활성화를 위한 정책의 시행과 관련하여 다음과 같은 함의를 찾을 수 있다.
첫째, 투표참여 활성화를 위해서는 실질적으로 참여를 보장할 수 있는 정책의 시행이 중요하다는 것과 둘째, 홍보활동은 선거관심도와 정치효능감을 효과적으로 높일 수 있는 방향으로 이루어져야 한다는 것, 그리고 선거관리위원회의 메시지가 영향을 주기 위해서는 유권자들의 신뢰를 얻어야 한다는 것이다.
This study aims to analyze the relationship between voter's perception of Election Commissions role and voting participation in the 7th Nationwide Simultaneous Local Elections and the 20th National Assembly Election, with the assumption that positive perception of Election Commission's role has a positive effect on voting participation. The data used in the analysis are "Research on voter awareness about the 7th Nationwide Simultaneous Local Elections" and "Research on voter awareness about the 20th National Assembly Election". It surveyed on 1,500 samples of men and women aged 19 and older living in 17 cities across the country, respectively. The analysis of the data utilizes correlation analysis and logistic regression, the analysis results are as follows.
First, it was found in the study that as an independent variable, positive perception of Election Commission's provision of voting convenience, positive perception of Election Commission's publicity activities, and positive perception of Election Commission's neutrality and fairness had a significant and positive effect on voting participation in both the 7th Nationwide Simultaneous Local Elections and the 20th National Assembly Election.
Second, estimating by marginal effect, positive perception of the Election Commission's provision of voting convenience was found to have the greatest impact among independent variables, and positive perception of the Election Commission's neutrality and fairness were found to have a greater impact than of the Election Commission's publicity activities by a narrow margin.
Third, the control variables that appears to significant effect in both elections were age, education level, and election interest. Political efficacy measured only in the 7th Nationwide Simultaneous Local Elections was also found to be a significant variable. In addition, income levels appeared to be a significant variable in the 20th National Assembly Election only.
Based on these analysis results, the voter's positive perception of Election Commition's role can be judged to have a positive effect on voting, and its implications for implementing policies to activate voting participation are as follows.
First, in order to activate voting participation, it is important to implement policies that can practically guarantee participation. second, publicity activities should be implemented in a way that can effectively enhance election interest and political efficacy. third, the Election Commission needs to get the public trust in order to give influential messages.
Language
kor
URI
http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158713
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Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Theses (Master's Degree_행정학과)
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