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Robust Control and Fully-Actuated Flight Mechanism for Multirotor-Based Versatile Aerial Robotics Platform
멀티로터 기반 다목적 비행 로봇 플랫폼을 위한 강건 제어 및 완전구동 비행 매커니즘

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Authors
이승제
Advisor
김현진
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(박사)--서울대학교 대학원 :공과대학 기계항공공학부,2020. 2. 김현진.
Abstract
오늘날 멀티로터 무인항공기는 단순한 비행 및 공중 영상 촬영용 장비의 개념을 넘어 비행 매니퓰레이션, 공중 화물 운송 및 공중 센싱 등의 다양한 임무에 활용되고 있다. 이러한 추세에 맞추어 로보틱스 분야에서 멀티로터 무인항공기는 부과된 임무에 맞추어 원하는 장비 및 센서를 자유로이 탑재하고 비행할 수 있는 다목적 공중 로봇 플랫폼으로 인식되고 있다.

그러나 현재의 멀티로터 플랫폼은 돌풍 등의 외란에 다소 강건하지 못한 제어성능을 보인다. 또한, 병진운동의 제어를 위해 비행 중 지속적으로 동체의 자세를 변경해야 해 센서 등 동체에 부착된 탑재물의 자세 또한 지속적으로 변화한다는 단점을 가지고 있다. 위의 두 가지 문제들을 해결하고자 본 연구에서는 외란에 강건한 멀티로터 제어기법과, 병진운동과 자세운동을 독립적으로 제어할 수 있는 새로운 형태의 완전구동 멀티로터 비행 매커니즘을 소개한다.

강건 제어기법의 경우, 먼저 정확한 병진운동 제어를 위한 병진 힘 생성 기법을 소개하고 뒤이어 병진 힘 외란에 강건한 제어를 위한 외란관측기 기반 강건 제어 알고리즘의 설계 방안을 논의한다. 제어기의 피드백 루프 안정성은 mu 안정성 분석 기법을 통해 검증되며, mu 안정성 분석이 가지는 엄밀한 안정성 분석의 결과를 검증하기 위해 스몰게인 이론 (Small Gain Theorem) 기반의 안정성 분석 결과가 동시에 제시 및 비교된다. 최종적으로, 개발된 제어기를 도입한 멀티로터의 3차원 병진 가속도 제어 성능 및 힘 벡터의 형태로 인가되는 병진 운동 외란에 대한 극복 성능을 실험을 통해 검증하여, 제안된 제어기법의 효과적인 비행 지점 및 궤적 추종 능력을 확인한다.

완전 구동 멀티로터의 경우, 기존의 완전구동 멀티로터가 가진 과도한 중량 증가 및 저조한 에너지 효율을 극복하기 위한 새로운 매커니즘을 소개한다. 새로운 매커니즘은 기존 멀티로터와 최대한 유사한 형태를 가지되 완전구동을 위해 오직 두 개의 서보모터만을 포함하며, 이로 인해 기존 멀티로터와 비교해 최소한의 형태의 변형만을 가지도록 설계된다. 새로운 플랫폼의 동적 특성에 대한 분석과 함께 유도된 운동방정식을 기반으로 한 6자유도 비행 제어기법이 소개되며, 최종적으로 다양한 실험과 그 결과들을 통해 플랫폼의 완전구동 비행 능력을 검증한다.

추가적으로 본 논문에서는 완전구동 멀티로터가 가지는 여분의 제어입력(redundancy)를 활용한 쿼드콥터의 단일모터 고장 대비 비상 비행 기법을 소개한다. 비상 비행 전략에 대한 자세한 소개 및 실현 방법, 비상 비행 시의 동역학적 특성에 대한 분석 결과가 소개되며, 실험결과를 통해 제안된 기법의 타당성을 검증한다.
Recently, multi-rotor unmanned aerial vehicles (UAVs) are used for a variety of missions beyond its basic flight, including aerial manipulation, aerial payload transportation, and aerial sensor platform. Following this trend, the multirotor UAV is recognized as a versatile aerial robotics platform that can freely mount and fly the necessary mission equipment and sensors to perform missions.

However, the current multi-rotor platform has a relatively poor ability to maintain nominal flight performance against external disturbances such as wind or gust compared to other robotics platforms. Also, the multirotor suffers from maintaining a stable payload attitude, due to the fact that the attitude of the fuselage should continuously be changed for translational motion control. Particularly, unstabilized fuselage attitude can be a drawback for multirotor's mission performance in such cases as like visual odometry-based flight, since the fuselage-attached sensor should also be tilted during the flight and therefore causes poor sensor information acquisition.

To overcome the above two problems, in this dissertation, we introduce a robust multirotor control method and a novel full-actuation mechanism which widens the usability of the multirotor. The goal of the proposed control method is to bring robustness to the translational motion control against various weather conditions.
And the goal of the full actuation mechanism is to allow the multi-rotor to take arbitrary payload/fuselage attitude independently of the translational motion.

For robust multirotor control, we first introduce a translational force generation technique for accurate translational motion control and then discuss the design method of disturbance observer (DOB)-based robust control algorithm. The stability of the proposed feedback controller is validated by the mu-stability analysis technique, and the results are compared to the small-gain theorem (SGT)-based stability analysis to validate the rigorousness of the analysis. Through the experiments, we validate the translational acceleration control performance of the developed controller and confirm the robustness against external disturbance forces.

For a fully-actuated multirotor platform, we propose a new mechanism called a T3-Multirotor that can overcome the excessive weight increase and poor energy efficiency of the existing fully-actuated multirotor.
The structure of the new platform is designed to be as close as possible to the existing multi-rotor and includes only two servo motors for full actuation. The dynamic characteristics of the new platform are analyzed and a six-degree-of-freedom (DOF) flight controller is designed based on the derived equations of motion. The full actuation of the proposed platform is then validated through various experiments.

As a derivative study, this paper also introduces an emergency flight technique to prepare for a single motor failure scenario of a multi-rotor using the redundancy of the T3-Multirotor platform. The detailed introduction and implementation method of the emergency flight strategy with the analysis of the dynamic characteristics during the emergency flight is introduced, and the experimental results are provided to verify the validity of the proposed technique.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/167496

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158996
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Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Mechanical Aerospace Engineering (기계항공공학부)Theses (Ph.D. / Sc.D._기계항공공학부)
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