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Development of Public Transportation Evaluation Criteria Considering Reliability
신뢰도를 고려한 대중교통 노선평가 기준 개발

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Authors
심대용
Advisor
고승영
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(박사)--서울대학교 대학원 :공과대학 건설환경공학부,2020. 2. 고승영.
Abstract
BMS, 스마트카드 데이터의 활용으로 정량적이고 다양한 모니터링 방법이 도입됨에 따라 대중교통 운영자/관리자 측면에서의 운영 개선을 위한 노력은 꾸준히 진행되어 왔다. 버스 이용자 측면에서 국토부, 서울시 등 정부/지자체 차원에서의 서비스평가가 이루어 지고 있으나, 이용자를 대상으로 한 설문조사나 관련 행정가/전문가의 경험을 통한 정성적 평가가 주로 이루어지며 신뢰도 평가의 경우 운영자 관점에서의 배차 정시성만을 다루고 있는 것이 현실이다. 따라서 버스 이용자 관점에서 버스 운행 상세 기록, 버스 이용자 수요 분석 등 객관적인 자료를 이용한 실질적인 서비스 평가가 요구된다.
본 연구에서는 BMS 데이터와 스마트카드 데이터를 활용하여 서울 시내버스 운행특성을 분석하였으며 신뢰도 평가지표로 차두시간의 변동계수와 정류장 간 통행시간 변동계수를 설정하여 서울시에서 운행 중인 간선/지선버스 전 노선에 대한 정류장 단위 및 노선 단위 신뢰도 지표를 산출하였다. 기존연구 및 운행특성 분석을 통해 신뢰도 지표에 영향을 주는 요인들을 선정하여 해당 요인들을 독립변수로, 노선 단위 신뢰도 지표를 종속변수로 하는 다중회귀분석을 수행하여 신뢰도 지표 영향요인을 간선/지선버스에 대해 도출하였다. 간선/지선 버스에 대해 신뢰도 영향요인별 군집분석을 통해 그룹별 분류 기준을 제시하였고 각 그룹별 신뢰도 지표 값 분포를 추정하여 그룹별 백분위 값에 따라 LOS 범위를 설정하였다. 노선의 신뢰도에 영향을 주는 것으로 나타난 요인들을 기반으로 그룹별 평가 기준을 마련함에 따라 노선 전체에 대한 획일화된 평가가 아닌 신뢰도 영향요인별 노선 특성을 고려한 평가가 가능하다. 또한 신뢰도 지표 영향요인 분석 결과 간선버스는 중앙버스전용차로 여부, 지선버스는 신호교차로 수가 신뢰도 지표에 영향을 주는 것으로 나타남에 따라 향후 관련 정책 추진을 위한 근거가 될 수 있을 것으로 판단된다.
Various monitoring methods have been introduced through the use of BMS and smart card data, efforts have been made to improve operations in terms of public transport operators. In terms of bus users, service evaluation at the government level is being conducted. However, qualitative evaluations are mainly conducted through surveys of users or the experience of relevant administrators or experts. From the viewpoint of bus users, actual service evaluation using objective data such as detailed record of bus operation and analysis of bus user demand is required.
In this study, BMS data and smart card data were used to analyze the operation characteristics of Seoul city buses, and the coefficients of variation of the two-hour time and the travel time between stops were set as reliability evaluation indicators for all the trunk / branch buses operating in Seoul. Factors influencing reliability indicators were selected through existing research and operation characteristics analysis. Multiple regression analysis was performed using the relevant factors as independent variables and the route-based reliability indicators as dependent variables. The classification criteria of each group were presented through cluster analysis of reliability influencing factors for the trunk / branch bus, and the LOS range was set according to the percentile value of each group by estimating the distribution of reliability index values for each group. As the evaluation criteria for each group are prepared based on the factors that have been shown to affect the reliability of the route, it is possible to evaluate the characteristics of the route by reliability influencing factors rather than the uniform evaluation of the entire route. In addition, as the result of analyzing the influence factors of reliability indicators, whether exclusive median bus lanes for trunk buses and number of signalized intersections for branch buses affects reliability indicators, it may be the basis for future policy-related policies.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/167664

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160422
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Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Civil & Environmental Engineering (건설환경공학부)Theses (Ph.D. / Sc.D._건설환경공학부)
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