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성창순의 <심청가> 연구 : A Study on the of Sung Chang-soon : focusing on the way of singing expression
소리 표현방식을 중심으로

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Authors
김태희
Advisor
김우진
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(박사)--서울대학교 대학원 :음악대학 음악과,2020. 2. 김우진.
Abstract
본고는 성창순의 소리원칙인 소리상식과 그 원칙의 유기적 집합체인 소리집을 소리 표현방식으로 설명하고자 하였다. 성창순의 소리관이 집약된 소리상식과 소리집은 다섯 가지 소리 표현방식에 의해 음악적으로 형상화된다. 성창순의 음악적 특징을 분명하게 확인할 수 있는 다섯 가지 소리 표현방식인 끝단, 시성, 일자다음, 강세 및 강약대비, 호흡선의 내용은 다음과 같다.

첫째, 성창순은 호흡선의 끝단에 해당하는 음(또는 음들)을 다섯 가지 방식으로 강조하여 표현하였다. 성창순은 호흡선의 끝단에서 사설어구의 말미에 해당하는 음에 힘을 주어 강조하거나, 끝단에 힘을 주어 아래 사선방향으로 던지듯이 마무리하고, 그리고 끝단에 힘을 주어 수평방향으로 지속시키면서 강조하였다. 또한 성창순은 호흡선의 끝단을 처리할 때 시김새와 힘을 결합하여 강조하기도 하였고, 호흡선의 끝단에 해당되는 음절에 힘을 주어 수직방향으로 누르는 소리 표현방식을 사용하여 끝단을 처리하였다. 이는 소리의 끝이 분명해야 한다는 성창순의 소리관이 반영된 것이라고 할 수 있다.
둘째, 통성과 대비되는 시성의 잦은 사용을 성창순의 소리 표현방식의 특징으로 들 수 있다. 성창순의 소리 표현방식 중 시성 사용은 크게 두 가지 방식으로 나타나는데, 성창순은 시성을 단독으로 사용하여 통성과 시성을 오가는 창법을 빈번하게 사용하고, 시성과 시김새가 결합된 소리 표현방식을 주로 구사하였다. 성창순은 이와 같이, 소리 표현방식 중 시성을 빈번하게 사용하여 통성과 시성을 오가며 다양한 종류의 시김새와 결합하여 사용함으로써, 소리의 음색을 달리하여 사설의 분위기를 다채롭게 표현하고자 하였다.
셋째, 성창순의 소리 표현방식 중 일자다음은 호흡선 내에서 나타나는 경우와 호흡선 간에 나타나는 경우로 구분할 수 있는데, 호흡선 내에서 나타나는 일자다음의 경우는 한 음절의 여러 음을 시성으로 사용하거나, 다양한 시김새로 수식하면서 표현되고 있다. 또한 일자다음의 선율에서 도약진행, 강세, 작은 단위 박들이 결합되어 사용되었다. 이처럼 성창순은 일자다음의 표현방식으로 선율을 화려하게 하고, 굴곡을 만듦으로써 사설의 내용을 강조하고자 하였다.
넷째, 강세 및 강약대비는 성창순의 소리 표현방식의 또 다른 특징인데, 성창순의 에 나타나는 강세는 사설의 특정 음절에 강세를 주는 경우, 호흡선 첫음에 강세를 주는 경우, 하성에 강세를 주는 경우가 있다. 그리고 강약대비는 호흡선 내에 나타나는 강약대비와 호흡선 간에 나타나는 강약대비로 나누어 볼 수 있다. 성창순은 이와 같이 강세 및 강약대비라는 소리 표현방식을 활용하여 음향적 효과를 높이고, 소리의 입체감을 더하였다.
다섯째, 성창순의 소리 표현방식 중 호흡선은 성창순의 소리집에 있어서 가장 중요한 요소이며, 호흡선 내 첫음과 끝음을 중심으로 나타났다. 성창순은 호흡선 내 첫음과 끝음에 강세를 주거나 시김새 및 시성을 사용하여 하나의 호흡선을 형성하였다. 성창순의 호흡선의 형성은 첫음과 끝음의 표현방식에서 강세, 시김새, 시성의 세 가지 요인과 관련되어 있었다.

요컨대 성창순의 소리상식은 성창순이 평생을 바쳐 완성한 자신의 소리를 유지해오는 과정에서 확립한 기준이자 원칙이 되는 것으로 끝단 처리, 시성 사용, 일자다음의 표현, 강세 및 강약 대비, 호흡선의 형성과 같은 소리 표현방식에 그대로 녹아 에 구현되었다.
This paper would like to explain about Sung Chang-soon's common sense of pansori 'Sorisangsik' and its organic collection 'Sorijip' by Sori(song) expressions. Sorisangsik that her Sorijip is concentrated in and Sorijip were the compound of Sung Chang-soon's that were musically shaped by five ways of Sori expression. The characteristics of the way of singing expression were shown like Kkeutdan(End part), using Sisung(Falsetto), Iljadaeum(Melismatic), Accent and Dynamics and Hoheupseon(Breathing line) in . The results are summarized as following.

First, Sung Chang-soon expressed by emphasizing the last note (or notes) at Kkeutdan of Hoheupseon through five ways of subject of research in . She emphasized by accenting last note or ending by forcing to dropping down in a diagonal direction or to continue sideward of phrase of lyrics at Kkeutdan of Hoheupseon. Also, When she ended Kkeutdan of Hoheupseon, she emphasized by combining with Sigimsae and accenting and used the way of singing expression like pressing down the note downwards of the note at Kkeutdan of Hoheupseon. This reflected her philosophy of Pansori that ended clearly.
Second is the way of singing expression of the frequent, using of Sisung (falsetto) which is contrast of Tongsung. Among the ways of singing expression of Sung Chang-soon, the main usage of Sisung was appeared in two ways. Used Sisung alone to sing with Tongsung and Sisung or using Sisung with Sigimsae which has many ways of singing expression. Like this, she frequently used one of the way of singing expression Sisung by using Tongsung and Sisung and combined the various types of Sigimsae to differ the tone of Sori to express the mood of lyrics variously.
Third, in her ways of singing expression, Iljadaeum(Melismatic) was shown in the Hoheupseon or in between one Hoheupseon and the other, while shown Iljadaeum in Hoheupseon, used one syllable with several notes using Sisung or expressed with various ornamental of sigimsae. Also, leaping up or accent or small beats were used in combination in the Iljadaeum's melody. Like this, she used Iljadaeum's way of expression to make the tone various and make curves to emphasize the lyrics effectively.
Fourth, Accent and Dynamics was another characteristics of the way of singing expression, the accents in are accent in a specific syllable, accent the first note of Hoheupseon, and accent in a lower tone. Dynamics is classified in the Hoheupseon and in between Hoheupseon and the other. She used these ways of singing expression to enhance the musical effects and added the dimensional effect in Sori.
Fifth and the lastly, Hoheupseon which was the most important element of the way of singing expression of Sung Chang-soon and it was mainly shown at the first and last notes. She gave accents to the first or the last note or used Sigimsae and Sisung to form the Hoheupseon. The formation of her Hoheupseon was related to the three factors which were the accent, Sigimsae and Sisung in the way of express the first and the last notes.

In other words, Sung Chang-soon's 'Sorisangsik' was standardized and established principle in the course of maintaining her own Sori that has been dedicated and completed throughout her life and was shown in with the expressions like 'Kkeutdan', 'using Sisung', 'Iljadaeum', 'Accent and Dynamics' and 'Hoheupseon'.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/167710

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000161066
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Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Dept. of Korean Music (국악과)Theses (Ph.D. / Sc.D._국악과)
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