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Online Social Attacker Detection based on Ego-network Analysis : 개인 사회망 네트워크 분석 기반 온라인 사회 공격자 탐지

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Authors
정시현
Advisor
김종권
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(박사)--서울대학교 대학원 :공과대학 컴퓨터공학부,2020. 2. 김종권.
Abstract
In the last decade we have witnessed the explosive growth of online social networking services (SNSs) such as Facebook, Twitter, Weibo and LinkedIn. While SNSs provide diverse benefits – for example, fostering inter-personal relationships, community formations and news propagation, they also attracted uninvited nuiance. Spammers abuse SNSs as vehicles to spread spams rapidly and widely. Spams, unsolicited or inappropriate messages, significantly impair the credibility and reliability of services. Therefore, detecting spammers has become an urgent and critical issue in SNSs. This paper deals with spamming in Twitter and Weibo. Instead of spreading annoying messages to the public, a spammer follows (subscribes to) normal users, and followed a normal user. Sometimes a spammer makes link farm to increase target accounts explicit influence. Based on the assumption that the online relationships of spammers are different from those of normal users, I proposed classification schemes that detect online social attackers including spammers. I firstly focused on ego-network social relations and devised two features, structural features based on Triad Significance Profile (TSP) and relational semantic features based on hierarchical homophily in an ego-network. Experiments on real Twitter and Weibo datasets demonstrated that the proposed approach is very practical. The proposed features are scalable because instead of analyzing the whole network, they inspect user-centered ego-networks. My performance study showed that proposed methods yield significantly better performance than prior scheme in terms of true positives and false positives.
최근 우리는 Facebook, Twitter, Weibo, LinkedIn 등의 다양한 사회 관계망 서비스가 폭발적으로 성장하는 현상을 목격하였다. 하지만 사회 관계망 서비스가 개인과 개인간의 관계 및 커뮤니티 형성과 뉴스 전파 등의 여러 이점을 제공해 주고 있는데 반해 반갑지 않은 현상 역시 발생하고 있다. 스패머들은 사회 관계망 서비스를 동력 삼아 스팸을 매우 빠르고 넓게 전파하는 식으로 악용하고 있다. 스팸은 수신자가 원치 않는 메시지들을 일컽는데 이는 서비스의 신뢰도와 안정성을 크게 손상시킨다. 따라서, 스패머를 탐지하는 것이 현재 소셜 미디어에서 매우 긴급하고 중요한 문제가 되었다. 이 논문은 대표적인 사회 관계망 서비스들 중 Twitter와 Weibo에서 발생하는 스패밍을 다루고 있다. 이러한 유형의 스패밍들은 불특정 다수에게 메시지를 전파하는 대신에, 많은 일반 사용자들을 '팔로우(구독)'하고 이들로부터 '맞 팔로잉(맞 구독)'을 이끌어 내는 것을 목적으로 하기도 한다. 때로는 link farm을 이용해 특정 계정의 팔로워 수를 높이고 명시적 영향력을 증가시키기도 한다. 스패머의 온라인 관계망이 일반 사용자의 온라인 사회망과 다를 것이라는 가정 하에, 나는 스패머들을 포함한 일반적인 온라인 사회망 공격자들을 탐지하는 분류 방법을 제시한다. 나는 먼저 개인 사회망 내 사회 관계에 주목하고 두 가지 종류의 분류 특성을 제안하였다. 이들은 개인 사회망의 Triad Significance Profile (TSP)에 기반한 구조적 특성과 Hierarchical homophily에 기반한 관계 의미적 특성이다. 실제 Twitter와 Weibo 데이터셋에 대한 실험 결과는 제안한 방법이 매우 실용적이라는 것을 보여준다. 제안한 특성들은 전체 네트워크를 분석하지 않아도 개인 사회망만 분석하면 되기 때문에 scalable하게 측정될 수 있다. 나의 성능 분석 결과는 제안한 기법이 기존 방법에 비해 true positive와 false positive 측면에서 우수하다는 것을 보여준다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/167989

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000159042
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Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Computer Science and Engineering (컴퓨터공학부)Theses (Ph.D. / Sc.D._컴퓨터공학부)
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