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항공기내 응급처치 현황 분석

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Authors
김정하
Advisor
최스미
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
객실승무원원격진료지상의료시스템기내화상약처방Cabin crewTeleconsultationIn-flight events Ground-based medical servicesBurnPrescription medicine
Description
학위논문 (박사) -- 서울대학교 대학원 : 간호대학 간호학과, 2020. 8. 최스미.
Abstract
항공기 내 응급의료 상황은 매년 지속적으로 증가되고 있으나, 국내 항공사에서 발생된 응급의료 상황과 응급처치 현황에 대해 보고된 적이 없다. 특히, 객실승무원은 응급처치 시 지상의료시스템 (Ground-based medical services, GBMS)으로 응급처치 방법을 문의하고 있지만, 객실승무원의 GBMS 예측 사용 및 실제 사용 현황을 확인한 연구는 찾아보기 어렵다. 따라서 본 연구는 국내 한 항공사의 기내 응급의료 상황과 응급처치 현황을 조사하고, 응급의료 상황 발생시 객실승무원의 GBMS 예측 사용 및 실제 사용 현황을 조사하고자 하였다.
기내 응급의료 상황과 응급처치 현황은 2009년부터 2013년까지 5년간 객실승무원이 제출한 레포트와 기내의료진이 작성한 의무기록을 분석하였다. 객실승무원의 GBMS 예측 사용 현황은 객실승무원 대상 설문조사 결과를 이용하여 분석하였다. 객실승무원의 GBMS 사용 현황은 2013년 5월부터 2016년 4월까지 3년간 객실승무원이 제출한 레포트와 GBMS 의료진이 작성한 레포트를 분석하였다. 자료는 SPSS 23을 활용하여 기술통계, Chi-square test 로 분석하였다.
본 연구 기간 동안 기내 응급의료 상황은 총 2818건 발생되었다. 이 중 15건의 사망과 15건의 회항이 포함되었다. 가장 흔하게 발생된 응급의료 상황은 실신(n=510, 81.8%)이었다. 객실승무원 단독으로 시행된 응급처치는 전체 기내 응급의료 상황의 52.2%이었고, 기내의료진에 의해 시행된 응급처치는 47.8%였다. 객실승무원은 화상이 발생되었을 때 응급처치를 가장 많이 하였고, 기내의료진은 실신에서 응급처치를 가장 많이 하였다. 객실승무원 단독으로 응급처치를 한 경우 항공기 도착 후 10.6%에서 병원 진료가 필요하였고, 기내의료진 단독으로 응급처치를 한 경우에는 8.1%에서 추가 병원 진료가 필요하였다.
객실승무원의 GBMS 예측 사용은 GBMS 연락을 담당하고 있는 팀장 및 부팀장 766명 중 설문에 응답한 211명의 설문 결과를 분석하여 파악하였다. 객실승무원은 의약품 처방이 필요할 때(n=117, 55.5%), 신경정신과적 증상이 발생되었을 때(n=132, 32.3%) GBMS를 사용할 것으로 예측하였다. 객실승무원의 GBMS 실제 사용은 연구 기간 동안 총 915건이었다. 객실승무원은 의약품 처방을 받기 위해서(n=496, 54.2%) 가장 흔하게 GBMS로 연락하였고, 신경정신과적 증상(n=146, 16%)에서 GBMS로 연락을 가장 빈번하게 하였다. 객실승무원이 GBMS로 의약품 처방을 요청하는 사유는 기내 의사가 없어서가 가장 많았고 (n=165, 35.2%), 소화기계 증상(n=90, 80.4%)과 소아과적 증상(n=82, 60.7%)에서 빈번하게 의약품 처방을 요청하였다. 진통제(n=170, 36.2%)가 가장 흔하게 처방 되었다.
결론적으로 화상은 객실승무원이 응급처치를 하는 가장 흔한 사유이기 때문에 매년 응급처치 교육에 화상을 포함시킬 필요가 있다. 객실승무원은 소화기계 증상과 소아과적 증상에서 GBMS를 통해 자주 약 처방을 요청하고 있어 GBMS 의료진은 이에 대비할 필요가 있다.
The number of inflight medical emergency patients is increasing every year. However, information is lacking regarding the incidence of inflight incidents and the types of first aid provided by cabin crew members and inflight medical volunteers. Moreover, the authors are not aware of the existence of studies published in journals examining the reasons and specific symptoms for which cabin crew members contact ground-based medical services(GBMS). Thus, the aim of this study was to identify the incidence and types of reported inflight medical incidents and evaluate the use of GBMS by the cabin crew of a major South Korean airline for in-flight medical incidents involving passengers.
We reviewed the cabin reports and medical records submitted by cabin crew members and inflight medical volunteers from 2009 to 2013. We also reviewed cabin crew reports submitted to the GBMS team and cabin crew logs from May 2013 to April 2016. We conducted a survey of cabin crew to identify the anticipated use of GBMS in 2017. Data were analyzed using SPSS 23 to calculate descriptive statistics and chi-square test.
We found a total of 2818 cases reported. Fifteen cases of inflight deaths and 15 cases of aircraft diversions during this period were also reported. First aid was performed by the cabin crew alone 52% of the cases and by medical volunteers in 47.8% of the cases. The most commonly reported causes for first aid performed by the cabin crew and medical volunteers were burns and syncope, respectively.
A total of 915 instances of GBMS use were reported during the study period. The most common reasons for needing GBMS was medication prescription (n=496, 54.2%). The most common symptoms that triggered contact with GBMS was neuropsychiatric symptoms (n=146, 16%). The most frequent reasons for prescription requests to GBMS were the absence of onboard medical volunteers (n=165, 35.2%). The medication most commonly prescribed by GBMS was analgesics (n=170, 36.2%).
Among 766 team leaders and assistant leaders, 211 individuals answered the questionnaire. The most common reasons and symptoms of using GBMS was medication prescription (n=117, 55.5%) and neuropsychiatric symptoms (n=132, 32.3%).
Consequently, since burn were one of the common reasons that first aid was provided by the cabin crew, it may be necessary to include first aid treatments for burns in the annual re-qualification training programme. As the cabin crew memebers tends to reply on GBMS to assist with digestive and pediatric symptoms, GBMS providers must be prepared to deal with these symptoms.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/169051

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000161193
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College of Nursing (간호대학)Dept. of Nursing (간호학과)Theses (Ph.D. / Sc.D._간호학과)
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