Publications

Detailed Information

염증성 장질환 여성을 위한 생식건강교육 프로그램의 개발 및 평가

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이영진

Advisor
김혜원
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
염증성 장질환생식건강건강교육자기효능감불안지식건강행위IBDReproductive HealthSelf-efficacy. AnxietyKnowledgeHealth BehaviorHealth Education
Description
학위논문 (박사) -- 서울대학교 대학원 : 간호대학 간호학과, 2020. 8. 김혜원.
Abstract
염증성 장질환은 위장관에 염증을 일으키는 질환으로 크론병과 궤양성 대장염을 지칭하며, 완치되지 않고 증상의 악화와 호전을 반복하는 만성질환이다. 염증성 장질환을 진단받은 대부분의 여성들은 다양한 생식기계 건강문제를 가지고 있으며, 질병과 관련된 임신에 대한 잘못된 인식과 불안을 가지고 있다. 따라서 간호사는 염증성 장질환 여성을 대상으로 임신에 대한 정보를 제공하여 임신과 관련된 인식을 높이고, 불안을 낮추며, 질병관리를 포함한 생식건강행위의 증진을 도모해야 한다.
본 연구의 목적은 염증성 장질환을 진단받은 가임 여성을 위한 생식건강교육 프로그램을 개발하고 적용하여 염증성 장질환과 관련된 임신지식, 임신불안, 염증성 장질환 관리에 대한 자기효능감, 생식건강관리에 대한 자기효능감, 생식건강증진행위와 질병활성도에 미치는 효과를 확인하는 것이다. 프로그램을 개발하기 위해 ADDIE 의 교수설계 절차를 활용하였고, Bandura의 자기효능감 증진자원을 중재 전략으로 활용하여 프로그램을 구성하였다. 프로그램의 효과 평가를 위하여 무작위 대조군 전후 실험연구와 동시에 질적자료를 수집하여 동시적 삼각화 설계를 적용한 혼합연구방법을 수행하였다. 연구대상자는 염증성 장질환을 진단받은 만 20세 이상의 출산 경험이 없는 여성으로, 실험군 17명, 대조군 18명으로 35명이 참여하였다. 실험군에게는 소그룹 교육과 개별전화코칭으로 구성된 생식건강교육 프로그램을 2주간 주 2회기씩, 총 4회기를 시행하였고, 대조군에게는 1주동안 2회기로 구성된 염증성 장질환 관리와 부인과 질환 교육을 제공하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS IBM Statistics Program 25 소프트웨어를 활용하여 서술적 통계, χ2-test, Fishers exact test, Independent t-test, Mann-Whitney U test, Generalizes Estimation Equation 으로 분석하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 생식건강교육 프로그램을 제공한 후 실험군은 대조군에 비해 염증성 장질환 관련 임신 지식 점수(p<.001), 염증성 장질환 관련 임신 불안 점수(p=.003), 염증성 장질환 관리 자기효능감(p=.036)의 점수 변화량에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 생식건강관리 자기효능감, 염증성 장질환 관련 생식건강증진행위와 질병활성도는 실험군과 대조군 간 점수 변화량에 유의한 차이가 없었다. 프로그램 참여자의 질적자료 분석 결과, 총 4개의 주제와 10개의 하위주제가 도출되었다. 주제의 내용은염증성 장질환과 관련된 임신, 출산에 대한 인식 향상,염증성 장질환과 관련된 임신에 대한 불안 해소와 임신의 적극적 수용,염증성 장질환 관리의 자신감 향상과 계획 임신의 인식,염증성 장질환 관리의 유지와 적극적인 임신 준비였다.
이상의 과정을 통해 본 연구의 자기효능감 증진자원을 활용한 생식건강교육 프로그램은 염증성 장질환을 진단받은 가임기 여성의 염증성 장질환과 관련된 임신지식을 높이고, 염증성 장질환과 관련된 임신불안을 감소시키며 염증성 장질환 관리에 대한 자기효능감을 증진시키는 데 효과적이었다. 본 연구에서 개발된 프로그램은 염증성 장질환을 진단받은 여성의 생식건강관련 교육에 활용할 수 있다.
Background: Inflammatory bowel disease (IBD), which includes Crohns disease and ulcerative colitis, is a chronic disease that causes inflammation of the gastrointestinal tract. Unfortunately, it cannot be cured, although it alternates between active and remission phases. Most women who have been diagnosed with IBD face a variety of reproductive health problems, and have misconceptions and high levels of anxiety about pregnancy associated with the disease. Therefore, nurses should provide information about pregnancy to women with IBD, increase awareness related to pregnancy, reduce pregnancy-related anxiety, and promote reproductive health behaviors including disease management.
Purpose: The purpose of this study was to develop and implement a reproductive health education program for women of reproductive age with IBD, and to confirm its effects on IBD-related pregnancy knowledge, IBD-related pregnancy anxiety, self-efficacy for IBD management, self-efficacy for reproductive health management, and disease activity of IBD.
Methods: The program was developed based on the ADDIE model. The educational strategy and approach were constructed utilizing resources that promote self-efficacy, as understood within Banduras conceptual framework, as an intervention strategy. The program was modified by verifying its content with an expert group and conducting a preliminary study. In order to evaluate the effectiveness of the program, a mixed-methods study was conducted, using a simultaneous triangulation design, as the qualitative data were obtained at the same time as the experimental study (before and after the randomized control group experiment). The participants of this study were women with no prior birth experience over 20 years of age who were diagnosed with IBD; a total of 35 women (17 in the experimental group and 18 in the control group) participated in the study. For the experimental group, a reproductive health education program consisting of small-group training and individual telephone coaching was provided twice a week for 2 weeks, for a total of four sessions. The control group received two sessions of IBD management and gynecological disease education during 1 week. The collected data were analyzed using descriptive statistics, the chi-square test, the Fisher exact test, the independent t-test, the Mann-Whitney U test, and generalized estimating equations in IBM SPSS version 25.
Results: The main results of this study are as follows. Following the delivery of the reproductive health education program, the experimental group was compared to the control group, and significant differences were found in the IBD-related pregnancy knowledge score (p<.001), the IBD-related pregnancy anxiety score (p=.003), and self-efficacy for IBD management (p=.036). However, self-efficacy for reproductive health management, IBD-related reproductive health promotion behavior, and disease activity were not significantly different between the experimental group and the control group. As a result of the qualitative data analysis, a total of 4 themes and 10 sub-themes were identified. The themes were improvement of pregnancy and childbirth related to IBD, resolving anxiety about pregnancy and active acceptance of pregnancy, improving confidence in IBD management and recognition of planned pregnancy, and proper care for disease management and active preparation for pregnancy.
Conclusion: The reproductive health education program using various resources that promoted self-efficacy in this study increased IBD-related pregnancy knowledge among women of reproductive age with IBD and reduced IBD-related pregnancy anxiety. It was effective in promoting self-efficacy for disease management. Therefore, the program can be useful in clinical care for IBD, and the findings of this study may be helpful for education on reproductive health among women diagnosed with IBD.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/169058

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162262
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share