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우버 해외진출 사례 연구 : 제도적환경특성 및 대응방법과 현지화를 중심으로

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Authors
채아름이
Advisor
이동기
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
우버해외진출제도적환경대응현지화전략Uberoverseas expansionlocalizationresponsesinstitutional environmentstrategy
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 경영대학 경영학과, 2020. 8. 이동기.
Abstract
우버는 차량 공유 서비스 플랫폼이라는 새로운 비즈니스 모델로 전 세계 국가들이 가지고 있던 기존 제도 안에서 운영되지 않고 있다. 차량 공유 서비스 플랫폼의 선두자인 우버는 많은 해외 국가에 진출하며 기존 택시 산업 및 각 나라별 제도에 막혀 다양한 이슈를 직면하고 있다. 그러나, 우버는 이와 같은 제도의 공백을 활용하여 여러 국가에서 비즈니스를 확장을 한 새로운 산업이기 때문에 우버의 사례는 연구할 가치가 있다. 본 연구에서는 우버가 성공적으로 진출한 국가들의 제도적 환경 특성 및 우버의 대응방법을 분석하고, 해외 진출에서 우버의 성공적 성장에 현지화가 얼마나 중요한지를 연구하고자 한다.
이 연구는 성공적인 해외 진출의 기준을 각 국가별 진출 도시 수로 측정한다. 또한, 각 국가별 제도적 환경 특성과 이에 대한 우버의 대응방법 분석을 정형화된 수치로 표현할 수 없음으로 사례 연구를 통하여 분석한다.
우버가 성공적으로 진출한 미국, 브라질, 멕시코, 호주, 인도를 분석한 결과 5개 국가는 공통적으로 지리적 면적이 넓고, 우버의 기본 비즈니스 모델인 우버 X의 정당성을 인정하였다. 우버가 해외 진출을 할 때 가장 많이 직면하는 제도적 환경 특성들은 안전 문제, 법적 규제, 국가적 특성, 택시 산업과 정부 사이의 갈등으로 4가지 카테고리로 나타났다. 우버는 다양한 서비스 및 IT 기술을 활용하여 드라이버와 사용자의 보안 및 안정성을 증가시키고, 택시 산업과 정부 사이의 문제를 경제적 측면에서 적극적으로 지원하여, 결과적으로 우버에게 유리한 제도적 조건으로 변하도록 이끈 국가에서 성공적으로 운영되고 있다.
우버가 성공적으로 진출한 나라에서는 기존 비즈니스 모델인 우버 X 뿐만 아니라 각 나라 및 도시의 특성에 알맞게 변형시킨 다양한 차량 공유 서비스를 제공하는 현지화 전략이 크게 나타났다. 지역적 특성에 알맞게 운영하며 우버 서비스의 정당성과 필요성을 구축하여 지역 상생을 이끌어낸 현지화 전략이 성공적인 해외 진출에 중요한 것으로 나타났다.
결론적으로 본 연구에서는 우버 해외 진출 사례를 분석하여 차랑 공유 서비스 플랫폼 기업이 해외 시장에 진출할 때 성공 가능성이 높은 국가들의 특성 및 대응 방법을 파악하였다. 또한, 차량 공유 서비스 기업들에게는 현지화 전략을 통한 국가 및 지역과의 상생이 성공적인 해외 진출을 위하여 중요하다는 것을 제언한다.
Uber is a new business model offers a car sharing service platform that does not operate within the existing institutions all around the world. Uber which is the leader of car sharing service platform is facing various issues while entering overseas countries within the existing taxi industry and institutions. However, Uber's cases are worth studying because Uber has used it to expand its business in many countries. The research analyzes the institutional environmental characteristics and how Uber responds to these for successful entering, and study how important localization is for Uber's successful growth in overseas markets.
The study uses the number of cities entering each country as the basis for successful overseas expansion. Further, the research analyzes through a case study because each country's institutional environmental characteristics and Uber's response methods cannot be expressed in a structured figure.
An analysis of the United States, Brazil, Mexico, Australia and India, where Uber has successfully entered, found that these five countries commonly has large geographical area, and these countries are justified Uber X which is the Uber's basic business model. The institutional environmental characteristics that Uber faces most when entering overseas are classified into four categories: safety issues, legal regulations, national characteristics, and conflicts between the taxi industry and the government. Uber is successfully operating in a country that offers a variety of services and IT technologies to increase driver and user safety, assists to solve problems between the taxi industry and the government in terms of economics, thereby turning them into institutional conditions favorable to Uber.
In the country where Uber has successfully entered, there has been a great localization strategy that provides a variety of vehicle-sharing services that have been adapted to the environment of each country and city as well as the existing business model Uber X. The localization strategy which was suitable services in regional characteristics made the legitimacy and necessity of Uber services, and it led to regional co-prosperity which is important for successful overseas expansion.
As a result, this research analyzed Uber's overseas expansion cases to identify the characteristics and responses methods that are likely to succeed when car-sharing service platform firms enter overseas markets. In addition, it suggests that co-prosperity with countries and regions through localization strategies is important for successful overseas expansion.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/169073

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000163087
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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