Publications

Detailed Information

The Effect of Financial Literacy and Capacity on the Demand for Life Insurance

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이동준

Advisor
박소정
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Financial LiteracyFinancial CapacityLife Insurance DemandFinancial Well-Being Score금융 이해력과 역량생명보험수요금융웰빙지수
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 경영대학 경영학과, 2020. 8. 박소정.
Abstract
The main purpose of this study is to scrutinize the effect of consumers financial literacy and capacity on the demand for life insurance. This study uses the novel household survey data conducted by the Consumer Financial Protection Bureau (CFPB) of 2016. The paper finds evidence that consumers financial literacy and capacity is positively related with a consumers purchase of life insurance, and these are new critical factors in the life insurance demand model. Most of the prior research has focused on the life insurance purchase as a function of various socioeconomic and demographic variables associated with an individuals risk aversion.
However, this study focuses more on an individuals psychological and behavioral factors while controlling various socioeconomic and demographics variables. To measure a consumers financial literacy and capacity, CFPB newly introduces the objective and subjective financial knowledge, the propensity to plan, and financial socialization by conducting the survey.
Furthermore, the paper attempts to analyze the relationship between a consumers financial literacy and capacity and financial well-being. The financial well-being score is construed as a proxy for consumers expected utility to demonstrate that life insurance ownership induces an increment of consumers expected utility as stated in the conventional insurance theory. However, due to the ongoing endogeneity and reverse causality problem, this hypothesis remains for future study.
본 연구에서는 금융소비자보호원(CFPB)의 금융웰빙 설문조사 데이터를 이용하여 금융소비자의 금융 이해력과 역량의 차이는 금융 웰빙지수만이 아닌, 보험 가입을 저해하는 중요한 행동경제학적 요소임을 밝혔다. 금융 이해력과 역량을 측정하는 변수로 CFPB는 생활 주기 모델에 중요한 변수인 응답자의 객관적/주관적 금융 지식, 계획 성향, 그리고 재무적 사회화를 이용하였다. 이러한 변수들을 생명보험 수요 연구모델에 새롭게 추가하여 필요성을 보여주었다. 또한, 현재까지 많은 이론 및 실증 논문들에서 기업보험, 기업 헤지, 그리고 기업 위험관리를 통한 회사 가치의 증가라는 거시적 측면의 연구를 보았지만, 미시적 측면의 위험관리에 관한 연구는 아직 미흡한 상황이다. 보험구매가 실제로 금융소비자의 기대효용에 어떠한 영향을 미치는지에 관한 연구를 금융 웰빙지수를 이용하여 밝혀내고자 하였으나, 모델안에서의 내생성과 역인과관계의 문제를 해결하지 못하여 다음 연구주제로 남겨두었다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/169075

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162099
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share