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Can Acquirer Creativity Generate Superior M&A Performance? Operationalizing and Measuring Firm creativity
인수기업의 창의성은 더 나은 M&A 성과를 창출하는가? 기업수준 창의성의 측정과 조작화

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Authors
강우형
Advisor
박남규
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
CreativityIndustry RelatednessKnowledge CreationPost-M&A Value CreationM&A PerformanceM&A창의성산업 연관성지식창출인수합병M&A 성과
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 경영대학 경영학과, 2020. 8. 박남규.
Abstract
This paper investigates the effects of an acquirers creativity on post-M&A knowledge creation by analyzing the contents of the press releases issued by the acquiring firms. I apply and advance the prior management researches on creativity, integrating fundamental constructs and perspectives of them. The main argument is that creative companies will produce better performance after the M&A than non-creative companies when the industry relatedness between the merging firms is low. My theoretical framework was examined empirically across a sample of 251 M&As for ten years from 2005 to 2014. The results show several notable findings. First, the industry relatedness of acquired firms to their acquirers has no statistically significant influence on knowledge creation after the M&A. Second, the creativity of the acquiring companies facilitates post-M&A knowledge creation by the targets. Third, the more prominent the differences in the industries of the merging firms, the more noticeable the positive impact of creativity on knowledge creation. These findings indicate that corporate creativity is not only a source of new ideas but also a core resource for dealing with demanding issues such as unrelated mergers and acquisitions.
본 연구는 인수합병의 성패에 영향을 미치는 핵심 요인을 분석하기 위해, 인수기업의 창의성이 피인수기업의 지식창출에 미치는 영향을 분석한다. 특히 질적연구에 의존하던 창의성에 관한 기존연구에서 더 나아가, 2005년부터 10년간 발생했던 251건의 M&A 표본을 기초로 기업의 창의성 수준을 내용분석법(content analysis)을 통해 추론하고 회귀분석 하였다. 구체적으로, 피인수기업의 지식창출을 종속변수로 하여, M&A에 참여하는 기업들 간 산업 연관성과 인수기업의 창의성이 가지는 설명력을 확인한다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인수기업과 피인수기업의 산업연관성(industry relatedness)은 M&A 이후 피인수기업의 지식창출(knowledge creation)과 통계적으로 유의미한 관계를 가지지 않는다. 둘째, 인수기업의 창의성은 피인수기업의 지식창출을 촉진한다. 셋째, 유사한 산업에 속한 기업들이 M&A 하는 경우 창의성은 중요한 변수가 아니었으나, 서로 상이한 산업에 속한 기업들이 M&A 할 경우 인수기업이 창의적일수록 지식창출은 더욱 촉진되었다. 이러한 연구결과는 기업의 창의적 역량이 새로운 아이디어를 창출하는 원천일 뿐만 아니라 연관성이 낮은 M&A(unrelated M&A)와 같은 난제를 해결하는 핵심 자원이라는 사실을 입증한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/169076

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000161975
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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