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Factors Affecting Extra Journey Time of Public Bike

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Authors
정종우
Advisor
이청원
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Public BikeUsageLocationWeather FactorsCluster analysisLogistic regression model공공자전거이용입지날씨 특성군집분석로지스틱 회귀모형
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 공과대학 건설환경공학부, 2020. 8. 이청원.
Abstract
Considering the severe issue of environmental pollution, the government has attempted low carbon green growth by encouraging the use of the green transportation mode. As the green transportation mode, the revitalization of bike usage attracts remarkable public attention. However, for the acquirement of the effective outcome, the comprehensive analysis of bike usage characteristics should be arranged first. Since the characteristics of public bike usage depend on the journey times, it is necessary to expand the utilization rate considering the journey times. Existing researchers considered the number of usages or utilization rates as a dependent variable when analyzing factors affecting the usage of the public bike. This study aims to analyze the factors that affect the difference between the actual journey times and KAKAO Maps estimated journey times. These journey times from KAKAO Maps were compared with the actual journey times recorded in the dataset to create a new variable called Extra Journey Time. This study was conducted on Yeongdeungpo-gu, a residential-business center district in Seoul. As a results, Trips to and from stations that had a large number of shops within 100 m distance were also found to be likely predictors of the trips with lowest Extra Journey Time. The stations with bike priority road and leisure/cultural facilities are associated with larger Extra Journey Time. This study is helpful to understand the characteristics of public bike by analyzing the effects on journey time, not the effects on the demand for use conducted by previous study.
환경오염의 심각성에 따라 정부는 저탄소 녹색성장의 방안으로 친환경 교통수단 활성화에 노력하고 있다. 녹색교통으로서 공공자전거 이용활성화가 사회적으로 큰 조명을 받고 있으나 효과적인 성과를 내기 위해서는 자전거 이용특성에 대한 구체적이고 다양한 분석이 수행되어야 한다.
공공자전거는 단시간, 장시간 이용에 따라 이용특성이 다르므로 이를 고려한 이용률 확대 방안이 필요하다. 기존의 선행연구들은 공공자전거 이용에 영향을 미치는 요인분석의 종속변수로서 이용횟수 혹은 이용률만을 고려하였다. 본 연구는 실제 대비 추정 이용시간의 차이에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 이에 Extra Journey Time은 실제 대비 추정 이용시간의 차이를 비교하기 위한 새로운 변수로서 생성되었다.
본 연구는 서울시 주거업무 중심 지역인 영등포구를 대상으로 연구를 시행하였으며, 그 결과 Extra Journey Time은 주중 대비 주말에 여가/문화 시설이 존재하며 자전거전용도로가 잘 갖춰져 있는 곳에서 증가하였고, 주중 출퇴근 시간대 상점이 많은 곳에서 Extra Journey Time이 감소하였다. 날씨 측면에서 Extra Journey Time은 특정 조건(기온 10°c 이하, 33°c 이상, 미세먼지 나쁨/매우 나쁨 등)에서 감소하는 이용특성을 확인하였다.
Language
eng
URI
http://hdl.handle.net/10371/169108

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162766
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College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Civil & Environmental Engineering (건설환경공학부)Theses (Master's Degree_건설환경공학부)
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