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왕슈(王澍) 건축에 나타난 전통 산수화의 특징에 대한 연구 : A Study on the Features of Traditional Landscape Painting in Wang Shu's Architecture

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Authors
ZHANG MINGYUE
Advisor
조항만
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
왕슈 건축산수화의 특징산수화적 요소공간 분위기건축 형태공간 체험Wang Shu's Architecturelandscape painting's featureselements of landscape paintingspatial atmospherearchitectural formspatial experience
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 공과대학 건축학과, 2020. 8. 조항만.
Abstract
현재 중국에서는 서양식 현대 건축물들을 보편적으로 볼 수 있다. 이러한 현상이 나타난 이유는 중국 건축 역사에서 찾을 수 있다. 1840년에 아편전쟁이 발발하고 대영제국으로 대표되는 서구 자본주의가 침투한 이후 중국의 고전적, 전통적 건축 양식은 점점 사라져 왔다. 그 이후 지속적인 전쟁으로 인해 중국의 전통식 건축이 현대적으로 발전되지 못하였다.

1979년 중국 경제가 급격히 회복되고 건축 분야도 발전되었다. 세계화 추세의 영향을 받아 많은 건축가들이 서양식 현대주의 건축을 열망하고 추구하였다. 하지만 이런 배경 가운데, 프리츠커상을 수상한 왕슈는 중국 전통 문화를 존중하고 전통식 건축 요소의 현대화를 위해 노력하였다. 특히 왕슈의 산수화에 대한 철학과 산수화 특징을 가진 건축 작품은 중국뿐만 아니라 전 세계에게도 주목을 받았다.

본 논문에서는 왕슈 건축에서 발현된 전통 문화인 산수화의 특징을 살펴보는 것이 목적이다. 특히 왕슈의 구체적인 건축 작품을 분석함으로써 건축에서 반영된 산수화의 행(行), 망(望), 유(遊), 거(居) 공간 체험을 중심으로 연구하였다. 그러나 중국에서는 왕슈뿐만 아니라 I.M.페이, 동유갠(董豫赣), 왕신(王欣) 등 다른 건축가들도 산수화의 특징을 연구하여 건축에서 활용하였다. 다른 건축가들과 달리 왕슈는 산수화의 특징을 응용할 뿐만 아니라 예술가인 산수화가의 철학도 건축에서 잘 표현한다. 그리하여 본 논문은 왕슈를 중심으로 그가 산수화가의 철학을 가지고 건축에서 산수화의 특징을 어떠한 방식으로 활용하는지 살펴보았다. 이러한 연구를 통해 중국 현대 건축에서 어떠한 방식으로 전통 산수화의 특징을 활용하는지 밝히고 또한 어떠한 방식으로 중국 전통 요소를 현대화 하는지 살펴보았다.

본 논문의 목적을 위해 우선 산수화의 역사적 배경을 고찰하였고, 산수화와 관련된 글과 작품을 분석함으로써 산수화의 특징을 요약하였다. 또한 중국 현대 건축가의 산수화 특징에 대한 철학도 살펴보았다. 다음으로 왕슈 건축에 나타난 산수화적 요소와 건축 외관 형태에 드러난 산수화적 공간 분위기를 분석하였다. 마지막으로 왕슈의 세 가지 대표적인 건축 작품을 사례로 산수화에 나타난 행(行), 망(望), 유(遊), 거(居)의 공간 체험을 어떠한 방식으로 그의 건축에 응용하였는지 살펴보았다.

본 연구의 결과는 다음과 같다.

첫째, 논문의 2장에서 산수화의 역사적 배경과 산수화의 특징 그리고 중국 현대 건축가의 산수화에 대한 철학을 고찰하였다. 산수화는 위·진(魏·晋)나라 시대에 시작되었고 특히 북송(北宋)과 남송(南宋)시대에 널리 유행하고 인기가 많아졌다. 그리고 산수화에 대한 책과 작품을 분석함으로써 산수화는 크게 구성 요소, 산수화에 나타난 공간 분위기 그리고 산수화적 장면과 공간 체험이라는 세 가지 특징이 있음을 알 수 있다.

둘째, 논문의 3장에서 왕슈 건축에 드러난 산수화의 특징을 분석하였다. 먼저 왕슈는 산수화적 요소를 활용하여 자연 요소를 가지고 있는 건축을 디자인하였다. 왕슈는 산수화에서 빈번하게 사용되는 요소인 나무, 산, 물, 돌, 다리 등을 사용하였다. 예컨대 텡토우관에는 돌과 나무 그리고 다리라는 요소가 활용되었다. 또한 이러한 산수화적 요소를 썅산 캠퍼스의 여러 곳에서도 찾아볼 수 있다. 다음으로 왕슈 건축의 외관 형태에서 산수화적 공간 분위기를 찾아볼 수 있다. 이와 관련하여 『계안도(谿岸圖)』와 기와 정원, 『오설산도(五泄山圖)』와 텡토우관, 『계산행여도(谿山行旅圖)』와 닝보역사박물관 등 산수화 작품과 건축 사례를 함께 분석하였다.

셋째, 논문의 4장에서 산수화와 왕슈 건축의 공간 체험을 살펴보았다. 산수화는 행(行), 망(望), 유(遊), 거(居)의 공간 체험이 있으며 만약 관광객이 산수화의 사이즈와 등비하여 산수화 속에서 감상하면 산수화 공간에 나타난 행(行), 망(望), 유(遊), 거(居)라는 공간 체험을 찾아볼 수 있다. 마찬가지로 왕슈 건축에서도 이러한 산수화적 공간 체험을 찾아볼 수 있다. 예를 들면 왕슈의 닝보역사박물과, 텡토우관, 수안산거 교수회관 건축물에서는 거닐 수 있고, 경치를 바라볼 수 있으며, 머물 수 있고, 유람할 수 있는 다양한 건축 공간을 찾아볼 수 있다.

하지만 본 논문은 주로 왕슈 건축에 나타난 산수화의 특징에 대한 연구를 중심으로 진행되었는데, 산수화 외 다른 전통 문화의 특징과 요소를 어떠한 방식으로 건축에서 활용하는지 살펴보지 못하였다는 점에서 한계를 갖는다. 먼저 중국 전통 원림(園林)은 산수화와 밀접한 관계가 있으나, 전통 원림(園林)에서 어떠한 산수화의 특징을 활용하는지, 산수화와 전통 원림(園林) 그리고 중국 현대 건축은 어떠한 관계가 있는지 등을 살펴보지 못하였다. 또한 왕슈 건축은 산수화 특징뿐만 아니라 다른 전통적 특징도 가지고 있다. 왕슈의 저서와 글을 분석하면 그의 설계 영감과 방식은 강남 지역 민가의 전통적 요소, 서예의 공간 조성 특징 그리고 전통 원림(園林)에서 찾을 수 있다. 따라서 왕슈의 설계 영감과 그의 건축적 특징을 분석하려면 강남 본토 문화, 서예와 산수화 그리고 전통 원림(園林)이라 세 가지 측면으로 더 깊게 연구할 필요가 있을 것이다.

향후 중국 현대 건축에 나타난 전통 원림(園林) 요소에 대한 연구를 진행할 필요가 있을 것이다. 또한 이에 따라 왕슈뿐만 아니라 다른 중국 현대 건축가들의 전통 원림(園林) 요소의 계승과 활용에 대한 연구를 할 필요가 있을 것이다.
Nowadays, western modern architecture is much more popular than Chinese traditional way. The reason for this phenomenon can be partly found in the history of Chinese architecture. After the outbreak of the Opium War in 1840, the Western culture represented by the British Empire invaded to China and influenced peoples life in many aspects. Due to the continuous war, Chinese classical and traditional architecture was not well developed in that time and gradually disappeared.
However, the Chinese architecture has been developed since 1979 with the recovery and rapid development of China economy. Many architects have been studying the traditional architecture and some of them are also aspire to the style of western modernism architecture under the trend of globalization.
Wang Shu, who won the Pritzker Prize, is a famous and special architect. He insistently shows his respect to the traditional Chinese culture and has been working on modernization of the elements of traditional architecture. In particular, his architectures with the features of landscape painting, have drawn attention not only from China but also from all over the world.
The purpose of this paper is to investigate the characteristics of landscape painting expressed in Wang Shus architecture. Especially, by analyzing the specific architectural works of Wang Shu, the study focus on how the experiences of 'walk(行), look out(望), travel(遊), and stay(居)' of landscape painting be reflected and used in architecture. Unlike other architects who also studied the characteristics of landscape painting and utilized it in architecture like I.M.Pei, Dong Yugan, Wang Xin, Wang Shu applies the characteristics of landscape painting to the architecture and expresses the philosophy of the landscape artist in his works. Through these studies, it was revealed how Chinese traditional architecture utilizes the characteristics of traditional landscape painting and how it is modernized with Chinese traditional elements.
For the purpose of this paper, the historical background of landscape painting was first reviewed, and the characteristics of landscape painting were summarized by analyzing the relative texts and works. The research on the philosophy of Chinese modern architects' landscape painting is also included in this part. Next, the landscape elements in Wang Shus architecture and the landscape atmosphere revealed in the architectural appearance are analyzed. Finally, the study on Wang Shu's three representative architectural works is conducted to investigate how the 'walk(行), look out(望), travel(遊), and stay(居)' space experiences of landscape painting be used in those architectural works.

The results of this study are as follows.

In Chapter 2 of the thesis, background knowledge about landscape are reviewed, such as the historical background of landscape painting, the characteristics of landscape painting, and the philosophy of landscape painting of Chinese modern architects. Landscape painting began in the era of the Wei(魏) and Jin(晉) dynasty, and it became particularly popular in the North Song(北宋) and Nan Song(南宋) dynasty. it has three characteristics: composition elements, spatial atmosphere, and spatial experience which could be seen in the texts and works of landscape painting.
In Chapter 3, the characteristics of landscape painting revealed in Wang Shus architecture were analyzed. First of all, Wang Shu designed an architecture by using landscape elements. Then Wang Shu is fond of using trees, mountains, water, stones, and bridges, which are frequently found in landscape painting. For example, the elements of stones, trees, and bridges were used in the tengtou architectural project. In addition, these landscape elements can be found in various places on the buildings in Xiangshan campus. Next, we can also find the landscape painting in the exterior spatial form of Wang Shus architecture. In connection with this, landscape painting works such as "water bank painting" and tile garden, "Figure of Wuxie Mountain painting" and Tengtou building, "Xishan Traveling painting" and Ningbo History Museum, the case of construction were analyzed together.
In Chapter 4 of the thesis, we examined how the 'walk(行), look out(望), travel(遊), and stay(居)' spatial experience of landscape painting be used in Wang Shu's architecture. By analyzing his architecture such as Ningbo History Museum, the Tengtou Pavilion, and the Shuianshanju Faculty Building, you can find various architectural spaces where you can walk, look at the scenery, stay for a while, and enjoy the tour.
However, the limitations of this paper is that we neglect the way how the features and elements of other traditional culture are utilized in architecture. For example, the traditional Chinese classic gardens are closely related to landscape paintings, but they were not able to examine the characteristics of landscape paintings in classic garden, the way how landscape paintings and traditional classic garden are related to modern Chinese architecture. By the way, Wang Shu's architecture also has other traditional features expect landscape features. Therefore though Wang Shu's books and writings, we can know that his design inspiration and style can be found in the traditional elements of the traditional residence in Jiangnan area, the characteristics of traditional calligraphy and the traditional Chinese classic garden. So, in order to analyze Wang Shu's design inspiration and his architectural features, it would be necessary to study more deeply in three aspects: Jiangnan residence lifestyle, calligraphy and landscape painting, and traditional classic garden.
In the future, it will be necessary to continue the study on the elements of traditional classic garden and how to use them in modern Chinese architecture. It will also be necessary to conduct research on the succession and utilization of traditional garden elements in other Chinese contemporary architects as well.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/169118

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000161901
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Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Architecture and Architectural Engineering (건축학과)Theses (Master's Degree_건축학과)
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