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리우쟈쿤(劉家琨)의 건축에서 나타난 서사성(敍事性)에 대한 연구
A Study on the Expression of Narrative in Liu Jiakun’s Architecture

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Authors
CHEN SIHONG
Advisor
조망만
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
리우쟈쿤서사성중국 현대 건축발현Liu JiakunNarrativeChinese Modern AchitectureExpression
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 공과대학 건축학과, 2020. 8. 조망만.
Abstract
긴 역사에서 여러 외적인 침략과 내적인 전쟁을 겪었던 중국은 근대부터 침략과 전쟁으로 인한 손실을 보완하기 위해 경제와 기초시설 등에 대한 조치를 취하고 있다. 그러나 세계화 자본의 자극으로 국제무대에서 두각을 드러내고 싶었던 중국은 더 높은 수준의 경제발전과 상업화를 추구하게 되었다. 이러한 상황은 현대건축에서 경제적 목적과 시각적 표현만 중요시하는 건축물이 빈번히 나타나는 원인을 제공하였다.
이 건축물들은 대부분 물질적인 차원에서 자본의 효율성과 기능성, 그리고 시각적 표현만을 추구하기 때문에 다양한 미학적 추구나 감정적 체험을 중요시하는 현대인들의 정신적인 욕구를 충족시키기가 어렵다. 동시에 디지털 디자인의 발전으로 인해 현대건축의 미학은 새로운 도전을 받고 있다. 서양 고전건축에서 나타나는 비례, 기하학적 행태 등의 틀 조건만으로는 현대건축을 판단하기 어렵다. 이러한 상황에 비추어 건축계에서는 다른 학문의 관점으로 새로운 연구방식을 찾아 왔으며, 새로운 건축 구현방식에 대해 끊임없이 생각해 왔다. 20세기 후반 철학, 기호학, 심리학, 문학 등이 건축계에 언급이 되기 시작하였으며 또한 건축학과 서사학의 연구도 시작되었다. 이러한 건축학과 서사학의 결합연구를 통해 중국 현대 건축의 분위기에서 건축의 정체성을 되찾고 이러한 현황을 호전시키고자 한다.
서사학은 문학에서 유래되었으므로 문학과 깊은 공통성을 가지고 있다. 중국 현대 건축을 대표하면서 동시에 국제적으로 인정을 받고 있는 건축가 리우쟈쿤은 소설가의 배경을 가지고 있으며, 그의 건축과 문학은 밀접한 관계를 맺고 있다. 그의 건축은 소설가라는 배경의 영향을 받아 강한 건축적 서사성을 나타내고 있다. 리우쟈쿤에 관한 건축적 서사성의 연구를 통해 건축학과 서사학의 연구를 이룰 수 있다.
본 연구는 건축학과 서사학의 관계를 먼저 다루고, 이어서 리우쟈쿤의 건축사상과 그의 건축에서 나타난 건축적 서사성이 어떠한 관계가 있는지 리우쟈쿤의 건축사상을 고찰하고자 한다. 다음으로 리우쟈쿤의 건축 작품을 중심으로 그의 건축 작품들을 시기별로 나누어 각 건축에서 서사성의 특징을 분석하며 리우쟈쿤이 건축에서 서사성을 드러내는 방식을 알아보려고 한다.
연구의 결과는 다음과 같다. 서사의 시점으로 살펴본 리우쟈쿤의 건축 사상과 책략은 그의 건축에 스며들어 있다. 그리고 그것을 바탕으로 만들어진 건축에서 강한 서사성을 느낄 수 있다. 그의 건축 작품에서 나타난 서사성을 서사적 주제와 내용, 그리고 구조라는 세 가지 관점으로 살펴본 결과는 리우쟈쿤의 건축에서 인문성을 가진 주제를 수렴하여, 소설과 같은 뚜렷한 공간적 구조로 향토요소나 전통기법 등과 결합한 건축 요소를 조직하여 일관성이 있는 건축에 서사성을 부여한 것을 알 수 있다. 그의 시기별 건축 특징은, 초기에는 서사적 구조에 중심을 두었으며 점점 서사적 내용 표현으로 변화하였다. 그의 초기 예술가 공작실 시리즈 건축은 소설가 배경의 영향을 가장 많이 받았으며 공간 구조에 중심을 두었기 때문에, 소설과 같은 서사적 구조가 건축에서 뚜렷하게 나타났다. 1999년에 리우쟈쿤은 개인 건축 사무소를 창립하였다. 창립 초기 그의 건축 작품은 서사성의 변화가 생겼다. 그렇기 때문에 이 시기는 전환 시기에 해당한다. 전환 시기의 그의 건축 작품인 녹야원석각박물관(鹿野苑石刻博物館)과 문혁지종박물관(文革之鐘博物館)에는 여전히 소설과 같은 서사구조가 나타났지만 서사적 내용의 표현은 예술가공작실 시리즈 건축보다 더욱 풍부해졌다. 이 두 프로젝트가 끝난 2004년 이후의 건축 작품들에서는 리우쟈쿤은 서사적 구조보다 내용의 표현에 대해 관심이 더 많아졌다. 특히 지역건축가로서 활동하던 리우쟈쿤의 고향인 쓰촨에 대지진이 일어났고, 그 영향으로 건축 재료나 서사적 내용 표현에 대해 더 많은 관심을 두었다. 그의 건축 작품의 전체적인 흐름으로 보았을 때 그의 건축적 서사성의 중심은 서사적 구조에서 서사적 내용으로 변화되고 있는 것을 알 수 있다.
하지만 본 논문의 연구범위에 비교적 한계가 있다는 점은 본 논문의 아쉬운 점이다. 중국의 근대, 고대 건축부터 서사성이 드러난 건축을은 이미 존재하였다. 특히 중국이 자랑해왔던 중국 전통 원림건축에서는 조원(造園)할 때 많은 고시(古詩)와 고문(古文) 등 문학 작품을 차용하였으며, 그 작품들의 의사표현, 문장조식 등을 원림건축의 구성에 활용하였음으로써 서사성을 지니고 있다는 것을 알 수 있다. 하지만 현대건축 이전의 시기에는 건축에서 서사성이라는 용어가 정립되지 않았고, 1969년에야 비로소 서사성에 대한 정의가 되었으므로 본 논문의 연구범위에 비교적 한계가 있다. 그러므로 이 부분에 대해서는 후속 보완 연구가 필요하다.
Having suffered several external invasions and internal wars in its long history, China has been taking steps to make up for losses from aggression and war in economy and infrastructure construction since modern times. The stimulus of globalized capital prompted China to want to stand out on the international stage and pursue more excessive economic development and commercialization. These situations have contributed to frequent appearance of buildings that value only economic purposes and visual expressions in modern architecture.
It is difficult for these buildings to meet the spiritual needs of modern people who values various aesthetic pursuits or emotional experiences since they mostly pursue only the efficiency of capital, functionality and visual expression at a material level. At the same time, modern architectural aesthetics are facing new challenges due to the development of digital design. It is difficult to judge modern architecture by conditions of classical western architecture such as proportionality and geometric shapes.
In light of this situation, the architectural community has been looking for a new method of research from a different point of view of other studies, and has been constantly thinking about new methods of architecture. Philosophy, semiotics, psychology, and literature began to be mentioned in the architectural world in the late 20th century, as well as the study of architecture and narratology. This combined study of architecture and narratology can help regain the identity of architecture and improve the situation in the atmosphere of modern Chinese architecture.
Narratology originated from literature and has many things in common with literature. Liu Jiakun, an architect representing Chinese modern architecture and gaining international recognition, has the background of a novelist, and his architecture and literature are closely related. His architecture, influenced by the novelist background, is showing a strong architectural narrative. Through the study of architectural narrative about Liu Jiakun, the study of architecture and narratology can be achieved.
This study deals with the relationship between architecture and narratology, and then examines the relationship between Liu Jiakun’s architectural thoughts and the architectural narrative that emerged from his architecture. Next, this study divides Liu Jiakun’s architectural works into periods and analyzes the characteristics of architectural narrative in each architectural work to find out the way Liu Jiakun reveals architectural narrative.
The results of the study are as follows. From the viewpoint of the narrative, Liu Jiakun's architectural thoughts and tactics permeate his architecture, which makes his architectural works have the strong narrative. Looking at the narrative in his architectural works from three perspectives, narrative theme, content, and structure, Liu Jiakun gives architecture the consistent narrative with the themes of humanism, the obvious spatial structure as a novel, and architectural elements combined with domestic elements and traditional techniques. He initially focused on narrative structure and gradually changed into narrative expression. His artist's workshop series was most influenced by the novelist background. Centered on the spatial structure, novel-like narrative structures were evident in architecture. In 1999, Liu Jiakun founded his own architectural firm. The early days of this time was the turning point for him because there was a change in his architectural narrative. His works of this time such as Luyeyuan Stone Carving Museum and the Clock Museum of Chinese Cultural Revolution still showed novel-like narrative structure, but the expression of the narrative content had become richer than that of the series of artist workshops. Since then, he has been more interested in content expression than narrative structure in architectural works. In particular, Liu Jiakun, who works as a local architect, had a major earthquake in his hometown of Sichuan, after which he paid more attention to architectural materials and narrative content expressions. From the whole flow, his focus of architectural narrative has changed from the narrative structure into the narrative content.
It is regrettable that the scope of the study is limited. This study deals with only modern architecture which has organized relationship between architecture and narratology. However, even before the particular terms were established, there had been architectures that revealed narratology in modern China or even ancient period. In particular, the traditional Chinese Garden Architecture, which has been boasted of by China, borrowed many literary works such as old poems and old advisors and used their expressions and the composition of sentences for the buildings of traditional Chinese Garden Architecture. Subsequent complementary studies on this part are needed.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/169119

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000161899
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Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Architecture and Architectural Engineering (건축학과)Theses (Master's Degree_건축학과)
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