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Trajectory Planning for Multiple Quadrotors using Relative Safe Flight Corridor and Relative Bernstein Polynomial : 상대적 안전비행영역과 상대적 번스타인 다항식을 이용한 다수 쿼드로터의 경로 계획

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Authors

박정원

Advisor
김현진
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Multi-agent path planningCollision avoidanceQuadrotor다중 에이전트 경로 계획충돌 회피쿼드로터
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 공과대학 기계항공공학부, 2020. 8. 김현진.
Abstract
Multi-agent systems consisting of unmanned aerial vehicles (UAVs) are receiving attention from
many industrial domains due to their mobility, and applicability. To safely operate these multiagent
systems, path planning algorithm that can generate safe, dynamically feasible trajectory is
required. However, existing multi-agent trajectory planning methods may fail to generate multiagent
trajectory in obstacle-dense environment due to deadlock or optimization failure caused
by infeasible collision constraints. In this paper, we presents a new e client algorithm which
guarantees a solution for a class of multi-agent trajectory planning problems in obstacle-dense
environments. Our algorithm combines the advantages of both grid-based and optimization-based
approaches, and generates safe, dynamically feasible trajectories without su ering from an erroneous
optimization setup such as imposing infeasible collision constraints. We adopt a sequential
optimization method with dummy agents to improve the scalability of the algorithm, and utilize
the convex hull property of Bernstein polynomial to replace non-convex collision avoidance constraints
to convex ones. We validate the proposed algorithm through the comparison with our
previous work and SCP-based method. The proposed method reduces more than 50% of the objective
cost compared to our previous work, and reduces more than 75% of the computation time
compared to SCP-based method. Furthermore, the proposed method can compute the trajectory
for 64 agents on average 6.36 seconds with Intel Core i7-7700 @ 3.60GHz CPU and 16G RAM.
무인비행체(UAV)로 구성된 다중 에이전트 시스템은 높은 기동성 및 응용 가능성으로 많은 산업 분야에서 관심을 받고 있다. 이러한 다중 에이전트 시스템을 안전하게 운용하려면 안전하고 동적으로 실현 가능 경로를 생성할 수 있는 경로 계획 알고리즘이 필요하다. 그러나 기존의 다중 에이전트 경로 계획 방법은 장애물 환경에서 교착 상태나 부적절한 충돌 회피 조건으로 인한 최적화 실패가 일어날 수 있다는 한계가 있다.
본 논문에서는 장애물 환경에서 해의 존재를 보장하도록 다중 에이전트 경로 계획 문제를 변환한 뒤 이를 효율적으로 풀어낼 수 있는 새로운 경로 계획 알고리즘을 제시한다. 이 알고리즘은 그리드 기반 접근법과 최적화 기반 접근법의 장점을 모두 가지도록 설계되었으며, 불가능한 충돌 구속조건을 부과하지 않고 안전하고 동적으로 실현 가능한 궤적을 생성할 수 있다. 이 알고리즘은 더미 에이전트(dummy agents)을 이용한 순차 최적화 방법을 사용하여 알고리즘의 확장성(scalability)을 높였으며, 번스타인(Bernstein) 다항식의 볼록 껍질(convex hull) 성질을 활용하여 볼록하지 않은 충돌 회피 제약 조건을 볼록화하였다.
제안된 알고리즘의 성능은 선행 연구와 SCP 기반 방법과의 비교를 통해 검증되었다. 제안된 방법은 선행 연구에 비해 목표 비용의 50% 이상 절감하였으며, SCP 기반 방법에 비해 계산 시간의 75% 이상 감소하였다. 또한 제안된 방법은 인텔 코어 i7-7700 @ 3.60GHz CPU 및 16G RAM 환경에서 64개 에이전트의 궤적을 계산하는데 평균 6.36초가 소요된다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/169171

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000161608
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