Publications

Detailed Information

Design of a Wearable-based Automated Monitoring and Reporting system in School Violence Scenarios : 학교 폭력 시나리오에 대한 웨어러블 기반의 자동모니터링 및 보고 시스템 구성과 설계

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor서진욱-
dc.contributor.authorThanh Dung Ho-
dc.date.accessioned2020-10-13T02:57:38Z-
dc.date.available2020-10-13T02:57:38Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.other000000162787-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/169345-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162787ko_KR
dc.description학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 공과대학 컴퓨터공학부, 2020. 8. 서진욱.-
dc.description.abstract사이버폭력을포함한학교폭력은그특유의복잡성으로인해매우다루기힘
든 양상을 나타낸다. 이에 학교폭력이 학생들에게 끼치는 단기적, 장기적 부정적
영향을 방지하고 아이의 건강한 발전을 보장할 수 있도록 효과적으로 문제들을
모니터링할 수 있는 시스템을 개발하고 대처방법을 개선할 필요가 있다. 기존의
학교폭력관련연구에서는전통적인학교폭력탐지및대처방법을사용하였으나
이러한 방법으로는 학교폭력을 탐지하는데 큰 한계점이 있는 것으로 나타났다.
학교폭력 모니터링 능력을 향상시키고 효과적인 대처를 가능하게 할 수 있도록
우리는 웨어러블 기술과 기계학습 방법 (감성분석과 랜덤 포레스트 분류 알고리
즘)을 활용하는 시스템 파이프라인을 개발했다. 또한, 교육 분야의 전문지식을
시스템 디자인에 적용하고 점진적으로 수집되는 데이터의 질을 향상할 수 있는
가능성을 열어두기 위해 설계한 시스템에 피드백 채널을 제공한다. 추가적으로,
선생님과 진행한 사용자 인터뷰에서 추출된 디자인 가이드라인을 고려한 모니
터링 대시보드의 초기 시각 설계를 제안한다. 본 연구는 학교 폭력이 유발하는
사회적 문제를 측정가능하게 만들뿐만 아니라 기존의 고전적인 학교 폭력 대처
및 접근법을 혁신하는 시작점을 제안한다.
-
dc.description.abstractSchool violence (including cyberbullying) represents an ever-present and complex
problem that is difficult to address. Due to its accompanying detrimental
short- and long-term consequences for the involved students, it is essential to
enhance the monitoring and addressing aspects of these problems to guarantee
a healthy development of the children. Research has shown that school violence
cases remain undetected relying only on traditional approaches towards
bullying [1]. To increase the monitoring capability,we present a systemthat leverages
a combination of wearable technology (for the collection of student data)
and machine learning techniques (sentiment analysis and random forest classification).
Furthermore, we provided a feedback channel to the teachers to access
their domain expertise and to have a possibility to improve the dataset over time.
Moreover, this work proposes an initial visual design of a monitoring dashboard
that reflects the design guidelines extracted from the teachers interview. This research
presents an approach to make the social issue of school violence measurable
and set the starting point to disrupt the classical approaches of teachers.
-
dc.description.tableofcontentsCHAPTER1 Introduction 1
CHAPTER2 Related Work 5
2.1 Detection of Psychological States using Wearable Devices 5
2.2 Emotion Recognition for Detection of School Violence Events 7
2.3 Technical Approaches for Detection and Prevention of School Violence 8
CHAPTER3 Design Implications for Monitoring System 10
3.1 Our Conceptualization 10
3.2 User Interview with Teachers 12
3.3 Results and Discussion 14
CHAPTER4 Model for Detection of School Violence Situations and Tendencies 19
4.1 Definition of Problem 19
4.2 Description of Classification Components 20
CHAPTER5 Monitoring and Reporting System Prototype 23
5.1 System Pipeline 23
5.2 Implementation 27
5.3 Dashboard Interface Design for Monitoring 30
CHAPTER6 Technical evaluation 39
6.1 Test with Simulated Data 39
CHAPTER7 Limitations and Future Work 43
CHAPTER8
Conclusion 48
APPENDIX A
교사인터뷰용설문지 58
Abstract (Korean) 62
Acknowledgments (Korean) 63
-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectDecision Support System-
dc.subjectWearable Computing-
dc.subjectMachine Learning-
dc.subjectUser-Centered Design-
dc.subjectEducation-
dc.subject의사 결정 지원 시스템-
dc.subject웨어러블 컴퓨팅-
dc.subject기계학습-
dc.subject사용자 중심의 설계-
dc.subject교육-
dc.subject.ddc621.39-
dc.titleDesign of a Wearable-based Automated Monitoring and Reporting system in School Violence Scenarios-
dc.title.alternative학교 폭력 시나리오에 대한 웨어러블 기반의 자동모니터링 및 보고 시스템 구성과 설계-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthor호탄융-
dc.contributor.department공과대학 컴퓨터공학부-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2020-08-
dc.identifier.uciI804:11032-000000162787-
dc.identifier.holdings000000000043▲000000000048▲000000162787▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share