Browse

THE BTS IMPACT: A COMPARATIVE THEMATIC ANALYSIS OF BTS FANS AND NON-FANS CHANGES IN PERCEPTION
BTS 영향: BTS 팬들과 일반 방문객들의 인식 변화에 대한 주제별 비교 분석

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김민정
Advisor
김태균
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
BTSSoft PowerKoreaArtExhibitionKorean WaveHallyuCultureMuseumCurator소프트파워한류한국예술전시문화박물관큐레이터
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 국제대학원 국제학과(국제지역학전공), 2020. 8. 김태균.
Abstract
Connect, BTS is a contemporary art project that involves five cities around the
world. Located in London, Buenos Aires, Berlin, Seoul and New York, this
project was created by BTS and 22 contemporary artists and curators who related
to BTS philosophy, according to its official website. One interesting aspect of
BTS involvement in this project is that BTS does not appear visually in the
selected artworks. Yet, both groups of BTS fans and non-fans interest in BTS
increased after their London exhibition experience. For BTS fans, this project
reaffirmed their positive understanding of BTS, thus enhancing their interest in
BTS. Meanwhile, non-fans saw it as a pleasant surprise that challenged their
existing bias towards BTS, resulting in new curiosity and therefore increased
interest in the group. A small group of non-fans interpretation of the project
turned into resistance and neutrality. Interestingly, most of the participants
including both BTS fans and non-fans interests in Korean art and culture also
increased. This study conducts a comparative thematic analysis to effectively
understand the findings of both the surveys and interviews. Using Lee (2009)s
theoretical framework of soft power, this study aims to find effective soft power
resources for enhancing the promotion of Korean art and culture in overseas
museum and gallery exhibitions.
커넥트, BTS는 런던, 베를린, 부에노스아이레스, 뉴욕, 서울 5개 도시에
서 BTS가 22인 예술가들과 함께 선보인 현대 미술 프로젝트이다. 방탄소
년단의 철학에 공감하는 전 세계 미술 기획자들이 공동으로 전시를 기획
한 역사적인 프로젝트라고 공식 웹사이트는 소개한다. 흥미로운 점은 작
품에 BTS가 직접 등장하지 않음에도 불구하고 커넥트, BTS를 관람한
BTS 팬과 일반 방문객들의 BTS에 대한 관심이 증가했다는 사실이다. BTS
팬들에게 런던 전시는 BTS에 관한 그들의 호감을 재확인할 수 있는 기회
였고 일반인들에게는 BTS에 대한 편견을 호기심으로 변하게 하는 기회가
되었다. 참가자중 일부는 부정적인 태도 혹은 중립적인 태도를 보였지만
흥미로운 점은 BTS 팬들과 일반인 관람객들 모두 한국 문화 예술에 대한
관심 또한 증가했다는 점이다. 이 연구는 설문조사와 인터뷰를 통해 BTS
팬들과 일반 방문객들의 인식 변화를 주제별 비교 분석하고자 한다. 서울
대학교 국제대학원 이근 교수의 2009년 소프트파워 이론을 기반으로 하
여 커넥트, BTS 런던 전시가 해외 박물관 한국 문화 예술 전시에 어떤
새로운 시사점을 제시하는가를 알아보고자 하는데 의미가 있다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/169515

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162852
Files in This Item:
Appears in Collections:
Graduate School of International Studies (국제대학원)Dept. of International Studies (국제학과)Theses (Master's Degree_국제학과)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse