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Secondary education challenges and policies in Senegal and South Korea: 2000-2018 : 세네갈과 대한민국 중등교육의 도전과 정책에 대한 연구: 2000- 2018년을 중심으로

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Authors
Cheikh Gueye
Advisor
Eric Mobrand
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
education- challenges - policy reforms- historical analysis – system교육과제정책개혁역사분석시스템
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 국제대학원 국제학과(국제지역학전공), 2020. 8. Eric Mobrand.
Abstract
본 논문은 역사적 분석 방법을 사용하여 세네갈과 한국의 교육 과제와 정책을 분석하고자 한다.
교육 개혁을 시행하려는 노력에도 불구하고, 세네갈은 프랑스의 식민지 교육 제도를 변화시키는데 많은 장애물과 문제를 직면하고 있다. 조사 결과에 따르면, 언어, 비효율적인 정책 개혁 및 부적절한 감시 시스템과 같은 식민지 유산은 세네갈의 교육 발전을 늦추는 주요 요인이라고 하였다. 반면, 한국의 경우에는 우선적으로 식민지 언어를 없앴고 의무적으로 초등 교육을 시행하였는데 이는 중등 교육에도 긍정적인 영향을 주었다. 이와 관련하여 세네갈 정책 입안자들은 능숙하고 지식에 기반을 둔 인적 자본을 위해 교육제도를 개선할 방법에 더 집중해야 한다. 본 연구는 질적 연구 방법을 추천하는 역사적 분석을 시행하였다. 결과는 백분율과 같은 통계적 설명을 통해 분석되었으며 그래프로 표시되었다.
어떤 이들은 1960년 세네갈과 한국이 같은 수준의 발전이었다는 주장도 있다. 왜 2019년에도 세네갈의 교육이 아직도 뒤쳐져 있는 걸까?
본 논문은 세네갈의 교육 시스템도 현대사회와 젊은이들과 같이 발전할 수 있도록 정책적인 제안과 함께 한국의 성공적인 정책 사례도 같이 제시하며 끝을 맺는다.
분석 결과 본 연구의 주요 쟁점은 세네갈의 초등 교육을 의무화하고 학부모들은 학생들의 중퇴에 대해 민감해져야 한다.
This research paper explores and analyzes both the Senegalese and South Koreas education challenges and policies using the historical method of analysis.
Albeit some efforts to implement the main educational reforms, Senegal has been facing many obstacles and problems transforming the colonial education system set by France. The analysis of the findings advocates that colonial legacy such as language, inefficient policy reforms and inadequate monitoring system are the major factors that slow down the progress of education in Senegal while in South Korea, they first get rid of their colonial language and implement compulsory primary education which impact positively in their secondary school. Concerning this, Senegalese policymakers should focus more on how to improve the education system to have skillful and knowledge-based human capital. The study adopted the historical analysis that encouraged the use of qualitative approaches. Findings collected have been analyzed through statistical description like percentages and showed in graphs.
Some argue that Senegal and Korea were at the same level of development in 1960. Thus, the question we ask is why in 2019, Senegals education is still lagging behind?
The thesis ends with some policy recommendations and concludes with inspiring recommendations on some Korean successful policy reforms that could be an excellent way to enhance the Senegalese education system in accordance with its modern society and youth.
The main arguments found after analyzing the findings advocates the interests of Senegal to make primary education compulsory and sensitize parents about students dropout of school.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/169557

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000161506
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Appears in Collections:
Graduate School of International Studies (국제대학원)Dept. of International Studies (국제학과)Theses (Master's Degree_국제학과)
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