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여백과 구름 표현을 통한 자의식 연구

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Authors
Anggit Bestari
Advisor
신하순
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
자연여백가족감정구름자의식natureempty spacefamilyemotioncloudsselfconsciousness
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 미술대학 동양화과, 2020. 8. 신하순.
Abstract
본 논문은 본인의 예술 탐색 연구의 목적으로 만들어졌다. 이 연구는 2017~2019년까지 서울대학교 대학원과정에서의 작업을 중심으로 쓰여진 논문으로 본인의 자아에 대한 분석과 그 이면의 맥락적 의미에 대한 분석이 논의될 것이다.

작품 속의 구름을 구상하고 채색하는 모든 행위는 무의식적이고 본능적인 영역에서 출발하였다. 본 연구는 구름 작품에 대한 진정한 충동과 그 내면에 담긴 숨어있는 의미를 알아보고자 하는 목적으로 이뤄지게 되었다. 이 작품을 통해 내면 깊은 곳에서 전달하고자 하는 메시지는 과연 무엇일까? 이 작품을 통해 표현하고자 하는 바는 무엇일까? 이 모든 과정에서 그동안 깨닫지 못했던 진정한 내면의 소리를 들을 수 있었으며 구름 작품에 대한 불분명한 충동을 합리화하고 새로운 측면의 나를 발견할 수 있었다. 이처럼 단순한 무의식의 영역에서 시작된 구름 작품은 내 무의식이라는 미지의 세계로 향하는 일종의 단서이자 열쇠가 되어 주었고 연구를 해 나가면서 이 모든 이유에 대해 알아갈 수 있었다.

이 연구는 끊임없이 떠도는 유목민과 같은 생활 방식, 계속해서 변화하는 환경, 그리고 가족이 예술에 미치는 영향 등을 자세하게 서술하고 있다. 이 연구는 아직 미완성된 상태이며 긴 시간이 필요한 주제를 담고 있기 때문에 현재에 이르기까지 본인이 알게된 사실들이 주를 이루고 있다. 개인적인 예술 세계를 탐험하고 분석하는 것은 정신적으로 매우 도전적이고 많은 노력이 필요한 일이지만 동시에 큰 즐거움을 준다. 본 연구를 통해 본인에 대해 더 잘 알게 되었으며 인생에 있어 중요한 가치의 본질을 깨닫게 되어 값진 경험이었다. 이와 더불어 자라온 환경, 출신 국가, 그리고 각기 다른 환경에서의 경험이 예술 작품에 얼마나 큰 영향을 미치는지 깊이 이해하게 되었으며 작품관에 영향을 준 서양과 동양의 예술 및 철학 이론들을 작품 연구 및 참고자료로 활용하면서 폭 넓은 예술 공부를 할 수 있었다. 본 논문의 구성은 다음과 같다.

1장은 진정성에 대한 사상을 소개하고 있다. 참된 예술과 거짓된 예술을 비교하며 예술의 진정성에 대해서 논하며 마르틴 하이데거(Martin Heidegger, 1889 - 1976)의 현존재이론이 등장한다. 이 이론은 일반적인 인간의 삶에 관한 것으로 이론상의 렌즈를 통해 개인적인 문제(작품을 구상하고 제작하는데 있어 진정한 충동을 식별하는 것)를 들여다보고 있다. 그리고 어떠한 외부의 동기 및 영향 없이 진정으로 내면에서부터 비롯한 작품에 대해 심층적으로 논의하고 있다.
2장에서는 작품 속 구름의 의미를 분석한다. 이 장에서는 구름 작품 속에 나타나는 무의식적인 자아, 개인적인 감정, 가정환경, 예술에 대한 어린 시절의 트라우마를 바탕으로 무의식에 기반한 작품 속에 숨겨진 의미와 자의식의 관계를 다룬다.
3장에서는 루드비히 빈스반거의 이론에 기반을 둔 세 가지 인간관계에 대한 후천적 발견 이론, 지그문트 프로이트의 이론, 도교와 같은 철학 이론이 소개되어 있으며 본인의 작품과의 관계에 대해서도 비중 있게 논의된다. 이를 바탕으로 구름 작품 제작 중에 사용한 재료와 제작 방법에 대해서도 자세하게 서술하고 있다.
4장은 전체 연구의 요약과 결론으로 이루어져 있으며 무의식의 영역 뿐만 아니라 의식적인 영역에서의 자아의 발견과 깨달음에 관한 내용을 담고 있다.
This paper is made as part of my own art elf exploration research. The study focuses on work in the graduate school course of Seoul National University from 2017 to 2019. Analysis of my own personal self and also contextual meaning behind it would be discussed here. When I painted these clouds paintings, I did it without thinking much. It was rather an instinctive thing to do. This study now allows me to try look deeper, behind my true urge and motivation in painting clouds. What meaning did I try to convey? What did I try to express? Along the way, there were things discovered that I did not realize were there. Not just helping me rationalize my unclear impulse when painting clouds, but it also helped me discover myself more. Based on mere assumptions, true intentions in painting clouds were hidden in my unconsciousness. That was the reason why I could not answer right away when asked Why clouds?. By making this research and trying to study more, little by little, I started to unrevealed the reasonings.
I would discuss my findings about how my nomadic lifestyle, surroundings that keep changing, and family influence my art. This research is far from being completed. What I could present now is my investigation up until this very moment. Reminiscing and analysing my art exploration has been enjoyable as well as emotionally challenging. For me, this study helped me to knowing myself more, to realising what is important for me. It helped me to dig deeper about my background, a country where I am from and how being in different spaces influences my artwork. Not only that, different art and philosophical ideas from West and East would also be presented as part of my artwork study and references.
The composition of this paper as follows.
Chapter I is an introduction of the idea of authenticity. In this case applies to being true to your art or not. I introduce Martin Heideggers existential idea of selfhood here. His theory talks about human life in general. I try to see my problem (identifying true urge in making these paintings) through the lens of this theory. I discuss whether my artwork comes genuinely from inside, without external motivation.
In chapter II analysis of clouds meaning in my paintings is presented. The chapter covers study of my unconscious self when painting clouds, personal feelings about clouds, family background, childhood trauma in art.
In chapter III late discovery about three human relationships based on Ludwig Binswangers theory that can be seen in paintings I produced. It examines the relation between the paintings and my self-consciousness, a discovery about things that are hidden under my unconsciousness. Sigmund Freud theory about unconsciousness as well as East philosophical theories such as Taoism and its relation to my paintings would also be discussed here. Production method of how I painted my painting and my choice of materials would also be presented.
Chapter IV would be summary and conclusion of the whole research, which would be about self-discovery and awareness to be more conscious about my unconsciousness.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/169737

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000161613
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Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Fine Art (미술학과)Oriental Painting (동양화전공)Theses (Master's Degree_동양화전공)
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