Browse

중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계가 수업태도를 매개로 학업적 자아효능감에 미치는 영향 : The Effect of Chinese Primary School students' teacher-student relationship on Academic self-efficacy through Class attitude

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
Runze Zhao
Advisor
백순근
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
초등학생이 지각한 교사-학생 관계수업태도학업적 자아효능감구조방정식 모형(SEM)중국 초등학교teacher-student relationshipclass attitudeacademic self-efficacySEMChinese elementary school
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사범대학 교육학과(교육학전공), 2020. 8. 백순근.
Abstract
제4차 산업혁명으로 인해 인류의 산업 구조가 급속하게 변화하고 있으며 심지어 일부 직업은 인공지능으로 직접 대체되는 경우도 있다. 이와 같은 급속한 변화에 따라 교육이 직면한 새로운 도전은 21세기에 핵심역량을 갖춘 창의적 미래인재를 키우는 것이다. 이에 따라 학습자들에게 높은 자아효능감이 요구되고 있고, 동시에 교사에게 높은 수준의 전문성이 요구되고 있다. 이에 더해, 교사와 학습자 간 긍정적인 관계 형성이 학생의 학교적응이나 수업참여, 나아가 자아효능감과 같은 다양한 학습자 특성에 영향을 미친다는 점 또한 선행 연구에 의해 이미 입증되었다. 그러나 중국에서는 초등학생이 지각한 교사-학생 관계와 수업태도 등이 학생의 자아효능감에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 체계적인 연구가 부족한 실정이다.
이 연구는 구조방정식 모형(SEM: Structural Equation Modeling)을 사용하여 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계, 수업태도, 학업적 자아효능감 간의 인과관계를 경험적으로 분석하고자 하는 것이다. 이 연구의 연구 문제는 다음과 같다.

첫째, 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계는 수업태도에 어떠한 영향을 미치는가?
둘째, 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계는 학업적 자아효능감에 어떠한 영향을 미치는가?
셋째, 중국 초등학생의 수업태도는 학업적 자아효능감에 어떠한 영향을 미치는가?
넷째, 중국 초등학생이 지각한 교사-학생관계는 수업태도를 매개하여 학업적 자아효능감에 어떠한 영향을 미치는가?


이러한 연구 문제를 해결하기 위해 선행연구 분석, 초등학생과의 면담, 예비검사, 전문가 검토 등을 통해 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계, 수업태도, 학업적 자아효능감 척도를 개발하였다. 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계 척도는 친밀감, 유능감, 이해공감의 3 가지 하위 요인으로 구성하였으며, 수업태도 척도는 호감도, 참여도, 중요도의 3가지 하위 영역으로 구성하였고, 학업적 자아효능감 척도는 자기신뢰, 자기조절의 2가지 하위 영역으로 구성하였다. 세 척도 모두 신뢰도(Cronbach α)와 구인 타당도가 양호한 것으로 나타났다.
연구 대상은 중국 베이징시 4개 초등학교 5, 6학년 학생 472명이었다. 변인 간의 관계를 확인하기 위해 2020년 4월에 초등학생이 지각한 교사-학생 관계 검사를 실시하였으며, 5월 초에 수업태도 검사를 실시하였고, 5월 중순에 학업적 자아효능감 조사를 실시하였다. 연구 대상 중 설문지에 응하지 않았거나 부분적으로 불성실한 응답자를 제외하고, 최종적으로 분석 대상이 된 학생은 총 450명이다. 주요 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계는 수업태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구조방정식 모형의 분석 결과, 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계가 수업태도에 미치는 영향에 대한 표준화계수는 .771로, 통계적으로 유의하였다(p<.001).
둘째, 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계는 학업적 자아효능감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구조방정식 모형의 분석 결과, 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계가 학업적 자아효능감에 미치는 영향에 대한 표준화계수는 .423으로, 통계적으로 유의하였다(p<.001).
셋째, 중국 초등학생의 수업태도는 학업적 자아효능감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구조방정식 모형의 분석 결과, 중국 초등학생의 수업태도가 학업적 자아효능감에 미치는 영향에 대한 표준화 계수는 .529로, 통계적으로 유의하였다(p<.001)
넷째, 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계는 수업태도를 매개로 학업적 자아효능감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구조방정식 모형의 분석 결과 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계가 수업태도를 매개로 학업적 자아효능감에 미치는 간접효과에 대한 표준화계수는 .408로, 통계적으로 유의하였다(p<.001). 또한 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계가 학업적 자아효능감에 미치는 직접효과에 대한 표준화계수는 .423이었고, 총효과에 대한 표준화계수는 .831로, 모두 통계적으로 유의하였다(p<.001). 즉 수업태도가 두 변인을 부분 매개하는 것으로 나타났다.
요컨대 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계가 수업태도를 매개로 학업적 자아효능감에 긍정적인 영향을 미치며, 수업태도가 두 변인을 부분 매개하였다. 이러한 결과는 중국 초등학생이 지각한 교사-학생 관계와 수업태도가 학업적 자아효능감 향상을 위해 매우 중요하므로 중국 초등학교에서 긍정적인 교사-학생 관계와 수업태도를 유지 · 발전시키기 위해 노력해야 함을 시사한다.
The Fourth Industrial Revolution is rapidly changing the industrial structure of mankind and even some jobs can be replaced directly by artificial intelligence. A new challenge facing education in response to these changes is to foster talent with core competencies in the future of the 21st century. As a result, learners are required to have a high self-efficacy, and at the same time, teachers are required to have high level of expertise. In addition, prior research has already demonstrated that the formation of positive relationships between teachers and learners predicts various learner outcomes and changes, such as their adaptation to school, participation in classes, and even self-efficacy. In China, however, there is a lack of research on the link between teacher-student relations in elementary schools and students' self-efficacy.
This study seeks to use the Structural Equation Model(SEM) to analyze the causal relationship between 'teacher-student relationship', 'class attitude', and 'academic self-efficacy' regarding Chinese elementary school students. The current research addresses the following questions:
1. How does the teacher-student relationship in Chinese elementary schools affect students class attitude?
2. How does the teacher-student relationship in Chinese elementary schools affect students academic self-efficacy?
3. How does the class attitude of Chinese elementary school students affect their academic self-efficacy?
4. How does the teacher-student relationship in Chinese primary schools affect students academic self-efficacy by mediating their class attitude ?
To solve these research problems, it was conducted analysis of prior research and developed measurement scales on the 'teacher-student relationship' and the 'class attitude', and 'academic self-efficacy' of Chinese elementary school students based on the interviews with students, plot test, and discussion among experts. The 'Teacher-Student Relationship Scale' consists of three sub-factors: 'Intimacy', ' Teaching Capability', and 'Understanding and Empathy', 'the Class Attitude Scale' consists of three sub-factors: 'Favorability', 'Participation', and 'Importance,the Self-Efficiency Scale' consists of two sub-factors: 'Self-confidence' and 'Self-direction'. All three scales showed good reliability(Cronbach' α) and good construct validity.
The subject of the study was 472 fifth and sixth graders in four elementary schools in Beijing, China. A total of 450 students were finally selected for analysis after removing the data of respondents who did not respond to the questionnaire or gave insincere answers. To check the causal relationship between the variables, the 'teacher-student relationship' test was conducted in April 2020, after which the 'class attitude' test was conducted two weeks later (early May), and the 'academic self-efficacy' test was conducted two weeks later (mid-May) afterwards.
The main findings are as follows:
First, the teacher-student relationship of Chinese elementary school students has been shown to have a positive influence on students class attitude. According to the analysis of the structural equation model, the standardized coefficient for the effect of teacher-student relations on the class attitude of Chinese elementary school students is .771, statistically significant (p<.001).
Second, the teacher-student relationship of Chinese elementary school students has been shown to have a positive influence on the academic self-efficacy. According to the analysis of the structural equation model, the standardized coefficient for the effect of teacher-student relationship on the academic self-efficacy of Chinese elementary school students is .423, statistically significant (p<.001).
Third, the class attitude of Chinese elementary school students has been shown to have a positive influence on the academic self-efficacy. According to the analysis of the structural equation model, the standardized coefficient for the influence of Chinese elementary school students' class attitude on the academic self-efficacy is .529, statistically significant (p<.001).
Fourth, the teacher-student relationship of Chinese elementary school students has been shown to have a positive influence on the academic self-efficacy through the medium of the class attitude. The analysis of the structural equation model shows that the indirect effects of teacher-student relations in Chinese elementary schools on academic self-efficacy through the medium of class attitude are standardized.408, statistically significant (p<.001). Also, the standardizing factor for the direct effect of the teacher-student relationship in Chinese elementary schools on the academic self-efficacy is .423, and the standardized coefficient for total effects was 1.831, which was statistically significant (p<.001). In other words, the attitude of teaching was found to be the partial mediator between the other two variables.
Thus, the teacher-student relationship in Chinese elementary schools has a positive effect on the class attitude and the academic self-efficacy, and the class attitude is the mediator between the other two variables. These results suggest that the teacher-student relationship in Chinese elementary schools and the class attitude are key elements for improving the academic self-efficacy. Therefore, elementary school students in China can only have high academic self-efficacy if they have a positive class attitude and enjoy a good teacher-student relationship.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/169918

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162496
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Education (교육학과)Theses (Master's Degree_교육학과)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse