Browse

학교장 의사결정과정의 특성 연구
A Study on Characteristics of Principals in the Decision-Making Process

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
서동인
Advisor
오헌석
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
학교장의사결정과정학교장 의사결정 특성사고관학교장 사고방식학교장 역할Principaldecision-making processcharacteristics of principal decision-makingthinking perspectiveprincipal thinking skillsrole of principal
Description
학위논문 (박사) -- 서울대학교 대학원 : 사범대학 교육학과(평생교육전공), 2020. 8. 오헌석.
Abstract
본 연구는 학교 경영자로서 학교장의 의사결정이 중요하다는 인식하에 학교장의 의사결정과정은 어떤 특성이 있는가?를 밝히는 것을 목적으로 수행되었다. 다른 집단과 다른 이들만의 독특한 의사결정과정의 인지적 특성을 밝힌다면 학교장의 육성에 시사점을 제공할 것이라는 기대에서 출발하였다.
이에 기존에 수행되었던 학교장의 직무와 역량, 학교장의 의사결정과정과 관련한 선행연구를 검토하였다. 이를 토대로 학교장 의사결정과정의 인지적 특성과 경험을 드러내기 위해 사고구술을 적용한 심층면담을 실시하였다. 이를 위해 S대학교 교육행정연수원과 D교육청의 추천을 받아 섭외된 18명의 초·중등 학교장을 대상을 섭외하여 연구를 수행하였다. 이들에게 가상의 학교의 문제상황을 해결하는 과제를 제공하면서 의사결정과정을 관찰하고, 이후 의사결정과정 지점과 경험에 대한 심층면담을 실시하여 모든 자료를 전사 후 구성주의적 근거이론에 따라 결과를 도출하였다.
연구결과 학교장 의사결정과정에서 드러난 주요 특성은 총 네 가지 범주로 나타났다. 이는 문제인지, 사고관, 사고기술, 역할인식의 차원으로 나누어졌으며, 각각에 대해 살펴보았다.
우선 학교장이 공통적으로 주의를 기울여 중요한 문제로 인식한 문제인지 는 학교 신뢰 훼손, 비효율적인 학교운영, 새로운 변화에 대한 저항의 범주로 나타났다. 학교 신뢰 훼손에 따른 차원은 대외 이미지 실추, 규정 및 절차 미준수로 나타났으며, 이로 인해 학교에 대한 불신이 높아져 원활한 업무의 추진이 어렵기 때문에 이에 대해 민감하게 반응하였다. 학교운영의 마비에 따른 하위범주는 다양성에 따른 마찰, 자치공동체 비활성화, 학생 수업권의 침해로 나타났으며, 불통으로 인한 운영상의 비효율성을 초래하고 학교가 수행해야 할 기능 수행이 어려워 학교장의 책무성 달성을 어렵게 만들기 때문에 이에 대해 주의하고 있었다. 새로운 변화에 대한 저항에 따른 하위범주는 비합리적인 관행 고수, 비전에 대한 동상이몽으로 나타났으며 공동의 목표를 달성하는 데 있어 기존의 관성과 구성원들의 각기 다른 생각들로 인해 어려움을 겪기 때문에 중요한 문제로 인식하고 있었다.
두 번째로 의사결정과정에서 학교장이 보인 사고관의 특성은 크게 시스템 사고, 민주적 사고, 전략적 사고의 세 가지 범주로 구분되었다. 시스템 사고란 학교를 하나의 통합적이고 체계적인 시스템의 차원에서 문제를 해결하려는 사고를 의미한다. 이에 따른 하위범주로는 학교전체와 각 부분의 요소를 인식하고, 체제의 연관성과 구성에 대해 고려하는 구조적 사고, 한 결정이 다른 결정에 연속적으로 영향을 미치는 것을 고려하는 순환적 사고, 일부분이 아닌 학교 전체의 입장에서 가장 최적의 결정을 고려하는 통합적 사고로 나누어졌다. 두 번째로 민주적 사고는 다양한 구성원의 의견을 수렴하고 그 의견을 존중하는 사고로 정의된다. 하위범주로는 의사결정의 과정에서 구성원들의 참여적 의사결정을 기반으로 의사결정을 고려하는 개방 및 공유 지향 사고, 의사결정과정에서 권한을 위임하여 구성원들의 성장을 도모하고자 독려하는 위임적 사고, 학교장이 의도하는 바와 다소 차이가 있으나 구성원들의 요구에 마지못해 순응하는 타협적 사고의 차원으로 나타났다. 세 번째로 전략적 사고는 학교장에게 주어진 상황(환경과 인적, 물리적 조건)에 맞는 우선순위와 학교만의 강점을 고려하여, 장기적이고 학교 전체의 목표를 달성하려는 사고를 의미한다. 하위범주로는 강점지향 사고를 통해 주어진 학교의 상황에서 최선의 선택지를 고려하고 이를 통해 효과적으로 문제를 해결하고자 하며, 변증법적 사고를 통해 이해관계자 간 대립되는 갈등상황에서 제3의 대안을 만들어 그들의 만족도를 높이고, 목적 중심 사고를 통해 방법이나 수단보다 학교의 비전과 방향성에 대해 고려하는 것으로 나타났다.
세 번째로 의사결정과정에서 학교장이 보인 사고기술의 특성은 크게 효과성 초점, 안정성 초점, 관계성 초점의 세 가지 범주로 구분되었다. 우선 효과성 초점은 해당 선택이 지닌 교육적인 가치에 대해 자신만의 관점으로 재정의하는 교육적 가치 재해석, 의사결정의 실행 시 소요되는 투입과 그로 인한 산출의 비율을 판단하는 투입-효과 산출, 구성원에게 비전의 중요성을 인식시키고 일관성을 추구하여 조직의 비효율을 줄이는 일관적인 비전 정렬의 차원으로 구분되었으며 이와 같은 사고기술을 활용해 의사결정의 효과성을 높이고자 하였다. 두 번째로 안정성 초점은 선택에 대한 불확실성과 위험을 줄이고자 상황을 고려하고 계산해보는 선택에 따른 위험 추산, 학교장 자신의 휴리스틱한 판단에만 의존하지 않기 위해 신뢰로운 출처를 기반으로 한 최신정보나 지식을 우선적으로 고려하는 신뢰로운 최신 정보 추구, 원안의 실행이 어려울 경우를 대비해 대안을 마련하는 플랜B의 고려, 정보가 충분하지 않거나 불분명할 때 의도적으로 판단을 미루는 의도적 판단유보로 구분되었으며 이와 같은 사고기술을 통해 불확실성과 선택에 따른 위험을 줄이고, 안정적인 미래를 추구하고 있었다. 마지막으로 관계성 초점은 구성원 어느 한쪽에 치우치지 않고 균형을 고려하여 결정하는 의도적 중립, 당사자의 입장을 고려하여 요구를 판단하는 관점전환을 통한 요구분석, 의도하지 않은 결정이 나더라도 유연하게 받아들이며, 구성원들의 의견에 대해 적극 수용하고 받아들이려는 인정과 포용으로 나누어졌으며 의사결정 시 구성원과의 원활한 관계를 유지하는 차원에서 이와 같은 사고기술이 활용되고 있었다.
마지막으로 의사결정과정에서 드러난 학교장의 역할 인식은 크게 여섯 가지 범주로 구분이 되었다. 우선 학교장은 학교경영 시 안정성을 추구하고 위험요소를 통해 위기를 사전에 발견하고, 문제발생 시 적절한 대처를 지휘하는 안정적 위기관리자의 역할을 보였으며, 구성원의 의견을 수렴하면서 변화의 방향을 제시하고 정렬하는 점진적 변화주도자, 학교구성원이나 이해관계자 사이에서 상황에 따라 적절한 조정과 협의를 통해 문제를 해결해나가는 전략적 협상자의 모습을 보이기도 하였다. 또한, 학교의 최종 의사결정권자로서 구성원이 어려워하거나 긴급한 경우에는 과감한 결정자의 면모를 보였으며 동시에 구성원들의 성장을 지지하고 외부로부터 보호하는 든든한 지지자의 모습도 나타났다. 마지막으로 조직의 장으로서 최선의 의사결정이 되었는지 재검토하고 학교전체의 입장에서 판단하지만 동시에 실적으로 구성원들의 눈치를 보며 결정을 쉽게 내리지 못하는 눈치보는 검토자의 모습도 확인할 수 있었다.
본 연구를 통해 의사결정이라는 관점에서 학교장이 보이는 독특하고 다면적인 특성을 확인할 수 있었다. 이러한 특성들을 통해 향후 예비학교장이 자신을 성찰하고 전문성을 계발하는 데 도움이 될 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to identify the characteristics of principals in the decision-making process, one of the most important factors in principalsschool management. This study also has been conducted to provide implications for effectively developing competencies of principals through identifying their distinctive characteristics of the decision-making process.
In-depth interviews with 18 elementary and secondary school principals were carried out to analyze their cognitive patterns and characteristics in the decision-making process based on prior research on responsibilities and competencies of principals. This interview had two steps: First, the interviewee had to solve the hypothetical problems in the school situation and explain their decision on each matter with the think-aloud method; and as a second step, he or she was further interviewed about their experience of what made the decision. The collected data were analyzed based on constructivist ground theory.
The results of the study are as follows: Cognitive characteristics of principals in the decision-making process are classified into four categories such as "problem recognition", "thinking perspectives", "thinking skill", and "role recognition".
First of all, the "problem recognition" that principals commonly noticed as major problems have been shown to be three sub-categories: 'damage of school trust,' 'inefficient school management', and 'resistance to new changes.' More specifically, 'damage to school trust' include 'loss of school reputation' and 'violations of regulation, standards or procedures'. Principals take these problems seriously because they believe these issues have a negative impact on school membersperceptions of trust in the school, making it difficult to carry out work tasks. 'Inefficient school management' includes 'diversity-related conflict', 'failure to build a sense of community', and 'fall of educational productivity'. Principals are very cautious about these problems because they believe these issues could lead to overall inefficiency in management, making it difficult to communicate with each other, and thus hindering principals from fulfilling their responsibilities. Lastly, the cases of 'resistance to new changes' were shown to be 'adherence to unreasonable practice' and 'disagreement over school vision'. Principals recognized these as an important issue because these matters could be in the way of achieving common goals of school members.
Secondly, "thinking perspectives" that the principal revealed in the decision-making process were largely classified into three subcategories: 'systematic thinking', 'democratic thinking', and 'strategic thinking'. Firstly, 'systematic thinking' refers to a way of thinking to solve a problem at integrated and systematic level. The subcategories of systematic thinking were as follows: 'structural thinking' that takes account of elements or each part of the whole school; 'circular thinking' that cares deeply about predicted results in consequence of one decision; and 'intergrating thinking' that aims for the best decision at the whole school level. Secondly, 'democratic thinking' refers to a way of thinking that takes care of the opinions of school members and respects them. This includes 'open and shared oriented thinking' that makes a decision based on participatory decision-making by members; 'empowering thinking' that encourages members to grow through the decision-making process; and 'compromising thinking' that reluctantly conforms to the needs of members although the principals disagree with the decision. Thirdly, 'strategic thinking' refers to a way of thinking that pursues a long-term and school-wide goal, based on the priorities and the strength of the school with regard to environmental, human, and physical conditions. This includes 'strength-oriented thinking' that addresses the best options in a given school situation and thus effectively solves the problem; 'dialectic thinking' that suggests the third alternative in a conflict situation, enhancing mutual satisfaction; and 'goal-oriented thinking' that focuses much more on vision and direction of the school rather than methods or means.
Thirdly, the characteristics of principals"thinking skills" in the decision-making process were largely classified into three sub-categories: focus on the effectiveness, focus on the stability, and focus on the relationship. First, the 'focus on the effectiveness' has three different aspects: 'educational value judgments' that cares about the educational value with regard to the choice; 'input-output effectiveness' that considers the ratio of input and output; and 'consistent vision alignment' that recognize the importance of vision to members to reduce inefficiency. These thinking skills were used to enhance the effectiveness of their decision, compared with alternatives. Secondly, the 'focus on the stability' has four different aspects: 'estimation of risk' that analyzes the situation in order to reduce uncertainty and risk of the choice; 'seeking up-to-date and reliable information' that values up-to-date information or knowledge based on reliable sources to avoid relying solely on the principal's own heuristic judgment; and 'consideration of plan B' that prepares alternatives for the case that the original plan does not work; and 'intentional delaying choice' that postpones making decisions until they get sufficient information. Through these thinking skills, they were reducing the risk of uncertainty and pursuing a stable statement in the future. Next, the 'focus on the relationship' has three different aspects: 'intentional neutrality' to make decisions based on the balance of either side; 'needs analysis through perspectives shift' to better understand the others position; and 'recognition and tolerance' that adjusts to various circumstances and respects the decisions regardless their preference. These thinking skills were being used to maintain a good relationship with the school members when making decisions.
Finally, the principal's "role recognitions" in the decision-making process were classified into six sub-categories. Principals played the role of a 'crisis manager' who ensures stability, detects crisis in advance, and prepares optimal solutions. He or she also is a 'change maker' who gradually leads to change, guiding the direction of change as well as listening to voices of school members. They become a 'strategic negotiator' who solves the problem through mediating differences and negotiating on various issues depending on the situation. In addition, principals act as a 'bold decision-maker' when the school members have trouble or when urgent. They also become a 'faithful supporter' encouraging the school members to grow and protecting them from the risks. Lastly, principals become a 'hesitant reviewer' who examines the whole procedures as a head of the school, but who becomes too cautious about decision-making for fear of being blamed.
This study has identified the distinctive characteristics of school principals in the decision-making process. These results are expected to help the future principals reflect on themselves and develop their expertise.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/169920

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000161750
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Education (교육학과)Theses (Ph.D. / Sc.D._교육학과)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse