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知訥의 頓悟漸修論 硏究

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Authors

남영근

Advisor
김병환
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
지눌(知訥)즉체즉용(卽體卽用)공적영지(空寂靈知)깨달음[頓悟]닦음[漸修]도덕교육Chinultheory of essence and functionsemptied spiritual knowledgesudden enlightenmentgradual cultivationethics education
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사범대학 윤리교육과, 2020. 8. 김병환.
Abstract
본 논문은 지눌(知訥)의 돈오점수(頓悟漸修)가 불완전한 깨달음 이후 닦음의 노력을 기울이는 수행법인지에 관한 문제의식에 답하기 위해 지눌의 돈오점수론을 자세히 고찰하고 이로부터 도출될 수 있는 도덕교육적 함의를 제시하였다.
돈오점수론은 즉체즉용론(卽體卽用論)에 기반한다. 승조(僧肇)의 『조론(肇論)』에 나타난 動과 靜, 有와 無의 순환 관계, 혜능(慧能)의『육조단경(六朝壇經)』에 나타난 진여(眞如, tathātā)와 번뇌(煩惱, kleśa)의 즉체즉용론과 그에 따른 무념(無念)·무주(無住)·무상(無相)의 수행법은 돈오점수론의 모태(母胎)가 된다. 또한 화엄교학(華嚴敎學)에 나타난 즉체즉용론인 법계연기(法界緣起)와 사종법계(四種法界), 성기론과(性起論) 연기론(緣起論)은 원돈신해(圓頓信解)를 이해하기 위한 이론적 기초이다.
돈오론의 기초가 되는 지눌의 심성론은 진심(眞心)의 체용관계와 자성(自性)의 체용관계로 분류할 수 있다. 진심의 체용인 불변(不變)과 수연(隨緣)의 즉체즉용의 관계는 내 마음이 곧 부처[心卽佛]라는 돈오론으로 이어진다. 또한 지눌은 진심의 본체[自性]의 體와 用인 공적(空寂)과 영지(靈知)의 즉체즉용 관계를 중시한다. 이는 불변과 수연, 性과 相, 理와 事 중 어느 것에도 편중되지 않는 조화로운 마음으로서 돈오점수론의 일관된 원칙이 된다.
이러한 심성론을 바탕으로 한 지눌의 돈오론은 세 가지 유형으로 분류할 수 있다. 첫째는 믿음과 이해를 통한 깨달음[圓頓信解]이다. 지눌은 이통현이 강조하는 信 개념과 선종(禪宗)의 돈오의 종지가 상통한다는 점을 포착하고 화엄적 돈오론을 정초한다. 지눌은 원돈신해의 한계와 그것을 깨달음으로 인정하면서 빚게 되는 모순을 감수하면서도 원돈신해를 강조하는데, 이 점은 그의 禪 사상이 형성된 배경에 대한 논의를 통해 합리적으로 이해될 수 있다. 둘째는 내적 체험을 통한 깨달음[廻光返照]이다. 지눌은 마음의 빛을 안으로 돌이켜 공적영지심을 발견하는 체험을 통해 확고한 깨달음을 얻을 것을 강조한다. 이는 지눌의 돈오론의 중심이 화엄교학이 아니라 선종에서 중시하는 직지인심(直指人心)에 있다는 점을 의미한다. 셋째는 화두참구를 통한 깨달음[看話徑截]이다. 간화경절문이 돈오점수론의 체계에 부합하는지에 관해 많은 논쟁이 있었지만, 간화경절문은 반조 체험을 통한 확고한 깨달음을 위해 지눌이 제시한 하나의 방편으로서 돈오점수론의 전체적 맥락에 포함된다.
지눌은 理와 事의 차이에 근거하여 깨달은 이후에도 부지런히 닦을 것을 강조하는데, 이는 주로 부족한 깨달음인 원돈신해 이후의 닦음과 관련된다. 그리고 지눌은 이러한 닦음의 이상적 형태를 닦되 닦지 않는 경지인 무념수(無念修)라고 본다. 닦음에 대한 일반적인 관념과는 달리 지눌은 확고한 깨달음을 삶 속에서 자연스럽게 적용하고 실천하는 것을 강조한다. 이러한 무념수 개념에는 이타행(利他行)이라는 윤리적 실천이 포함되는데 이는 무주상보시(無住相布施)를 뜻한다. 지눌이 확고한 깨달음 이후 사실상 닦지 않는 경지를 지향함에도 불구하고 점수를 따로 강조하는 까닭은 지눌 사상의 이러한 실천성과 관련이 있다.
닦음은 선정(禪定, samādhi)과 지혜(智慧, prajñā)의 수행을 그 내용으로 한다. 지눌은 혜능을 계승하여 선정과 지혜를 동시에 닦는 정혜쌍수(定慧雙修)를 이상적 닦음인 자성문정혜(自性門定慧)로 강조한다. 그리고 낮고 평범한 근기의 수행자가 점문(漸門)의 방법을 차용한 수상문정혜(隨相門定慧)의 반복을 통해 자성문정혜에 도달하는 길을 제시한다. 깨달음만으로 부족하여 닦아야 한다는 점수론은 수상문정혜에 해당하며, 자성문정혜와 수상문정혜의 분류는 혜능의 사상에 그 기원을 둔다. 이는 지눌의 돈오점수론이 무엇보다 선종의 종지에 충실하다는 점을 뜻한다.
이와 같은 논의를 통해 고등학교『윤리와 사상』교과 및 도덕교육 방법론에 관한 함의가 도출된다. 고등학교『윤리와 사상』교육과정 및 교과서는 주로 한국 불교사상의 공통분모인 조화 정신의 관점에서 지눌을 다루고 있다. 지눌 사상의 특징을 이해하기 위해서는 이러한 접근과 함께 선종 중심의 교종 통합이라는 지눌 사상의 차별적 성격에 주목한 내용 선정 및 진술이 필요하다. 도덕교육 방법론의 측면에서 공적영지심의 체험인 돈오는 도덕적 자아의 체험으로 연결될 수 있다. 또한 깨달음 이후 숙련 과정인 점수는 도덕교육의 체화적 접근을 위한 방법이 될 수 있다. 나아가 낮은 근기를 위한 수행 방법인 수상문정혜는 도덕성 발달론에 있어 함의를 가질 수 있다.
This thesis analyzed Chinul(知訥)'s theory of sudden enlightenment and gradual cultivation with aims to check whether Chinul's theory truly concerned gradual cultivation after an incomplete experience of enlightenment and to present implications for ethics education.
The theory of sudden enlightenment and gradual cultivation is based on the theory of essence and functions[卽體卽用]. The theory was derived from the concepts of cycles of movement[動] and stillness[靜] and existence[有] and nonexistence[無] found in Sengzhao(僧肇)'s Zhao Lun(『肇論』), as well as the essence and functions of tathātā[眞如] and kleśa[煩惱] and the corresponding practices of wunian(無念), wuzhu(無住), and wuxiang(無相) presented by Huineng(慧能) in his book, the Platform Sutra of the Sixth Patriarch(『六祖壇經』). The dependent arising of the dharma realms[法界緣起] and the four dharma realms[四種法界], which are Huyan(華嚴) Buddhist theories of essence and functions, along with the theory on the nature origination[性起] and the theory of dependent origination[緣起] underlines the theory of complete and sudden faith and understanding[圓頓信解].
Chinul's theory of mind and nature forming the basis of the sudden enlightenment theory can be classified into the essence-function relationship of one's true mind[眞心] and self-nature[自性]. Chinul's argument, that permanence[不變] and dependent origination[隨緣], which is the substantiation of one's true mind, are in an essence-function relationship, leads to his theory of sudden enlightenment: that the mind itself is the Buddha. Chinul also emphasized the essence-function relationship between the nature of one's true mind, which forms the essence, and the emptiness[空寂] and spiritual knowledge[靈知]. This is a harmonious mindset which leaned to neither permanence nor dependent origination, xìng(性) nor xiàng(相), lǐ(理) nor shì(事) and served as the tenet of the theory of sudden enlightenment and gradual cultivation.
Chinul's theory of sudden enlightenment could be classified into three types. First, one could be enlightened through belief and understanding[圓頓信解]. The realization that the concept of xìn(信), emphasized by Li Tongxuan(李通玄), was relevant to the Zen(禪) Buddhist concept of sudden enlightenment led Chinul to establish the Huayan theory of sudden enlightenment. Chinul acknowledged that the theory that one could be enlightened through belief and understanding had its limitations but did not cease to emphasize its importance, even by placing his argument in a contradictory position. This can be reasonably understood through detailed discussion of the background of his Zen thoughts. Second, Chinul argued that the theory of enlightenment through belief and understanding could be solidified through the experience of internalizing the light in one's mind and by discovering one's emptied spiritual mind[廻光返照], which indicates that the Zen Buddhist act of directly pointing into one's mind, rather than the Huayan Buddhist tenets, was at the heart of his theory. Third, Stressing the importance of reflective observation, Chinul presented the investigation of key concepts[看話徑截] as a way to reach enlightenment. Although there has been much debate about whether investigation of key concepts conforms to the system of therory of sudden enlightenment and gradual cultivation, it is included in the overall context of the theory as a means for a firm realization through reflective observation.
Chinul asserted that one should cultivate oneself even after reaching the stage of enlightenment by understanding the difference between lǐ and shì, which specifically concerned the cultivation after the incomplete stage of faith and understanding. He considered such an ideal form of cultivation as a stage of doing without thinking[無念修], during which one cultivates but does not cultivate themselves for cultivation. Departing from the general concept of cultivation, Chinul emphasized the importance of naturally incorporating and practicing the sudden enlightenment into one's life. The concept of doing without thinking includes the ethical practice of the altruistic practice of non-abiding charity[無住相布施]. Chinul's emphasis on gradual cultivation was closely related to the practical orientation of his theories.
Cultivation is possible through the practice of samādhi(禪定) and prajñā(智慧). As a successor of Huineng, Chinul viewed the balanced cultivation of samata and prajnā as the way to reach the ideal stage of cultivation, the stage of meditation[自性門定慧] and wisdom based on one's self-nature. Chinul argued that by gradually repeating their practices for cultivation[隨相門定慧], even Buddhist practitioners who may lack in their learning abilities could reach the level of cultivation of meditation and wisdom based on their self-nature. The theory that one should not end at reaching sudden enlightenment but gradually cultivate oneself was part of the theory of gradual cultivation through practices. The classification of the two theories of meditation and wisdom based on one's self-nature and gradual cultivation through practices was based on Huineng's philosophy. This means that his theory, above all else, follows the teachings of Zen teachings.
This thesis found implications of Chinul's philosophy on the high school Ethics and Thoughts subject and ethics education methodology through such analysis. The high school curriculum and textbooks for the Ethics and Thoughts subject cover Chinul and his ideas in terms of the spirit of harmony, which is a common feature in all Buddhist thoughts in Korea. To better understand the characteristics of Chinul's thoughts, it is also essential to focus on the distinctive features of his theories which means the integration of Buddhist sect centered on Zen. In terms of ethics education methods, the concept of sudden enlightenment, which is an experience of the emptied spiritual mind, could be connected to the experience of the moral self. The gradual cultivation, which is the process that follows the enlightenment, could be used as an embodied approach in ethics education. The theory on gradual cultivation through practices, which was a method for practitioners with lower learning abilities, could have further implications on moral development theories.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/169970

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162019
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