Publications

Detailed Information

An Analysis of Israel Teachers' Perception on Citizenship : 이스라엘 교사들의 시민성 인식 분석 - 민족주의와 세계시민주의 관점으로
From Natioanlism vs. Cosmopolitanism Perspective

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김형렬-
dc.contributor.author김수인-
dc.date.accessioned2020-10-13T03:30:21Z-
dc.date.available2020-10-13T03:30:21Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.other000000163504-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/170036-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000163504ko_KR
dc.description학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사범대학 협동과정 글로벌교육협력전공, 2020. 8. 김형렬.-
dc.description.abstractSince the advent of modern state-states, educational systems around the world have served as national construction bodies and national stimulators. But in recent decades, globalization has begun to increase the presence of internationalism and internationalization in education policy and the school curriculum. Schools are now facing conflicting pressures on internationalization and on the other hand nationalism.
The main objectives of this study are as follows. First, we examine how Israel teachers perceive citizenship education in terms of nationalism vs cosmopolitanism perspective and how they perceive current Israel citizenship education curriculum.
Second, we analyze the typology of citizenship classification designed by Blatter & national conflicts, and social integrations, such as Israel, contain citizenship in the curriculum, and how the current civic education teachers think about Israel civic curriculum.
This paper aims to examine the relationship between nationalistic and cosmopolitan values discussed in Israeli civic education and to investigate the perceptions of teachers who have experienced civic education. The peculiarity of this paper is that through interviews, Israel's teachers' observations and insights on citizenship debate and the analysis of citizenship types confirm that Israel's perception of citizenship continues to be a Double Citizenship Type.
-
dc.description.abstract현대의 국가가 출현 한 이래, 전세계의 교육 시스템은 국가 정체성 및 국가 자극제 역할을 해왔다. 그러나 최근 수십 년 동안 세계화는 교육 정책과 학교 교과 과정에서 세계시민주의의 인식과 국제화의 존재를 증가시키기 시작했다. 이스라엘은 특히 유대민족국가라는 국가의 정체성으로 건국된 이래로 팔레스타인계 민족 갈등 및 세계화 속에 다문화적 이민 유입을 경험하고 있다. 이스라엘 시민 교육의 국가 교육과정 내에서도 이제 포용적 시민권을 주장하는 세계시민주의와 다른 한편으로 국가정체성을 고수하는 민족주의에 대한 상충되는 압력에 직면하고 있다.

본 연구의 주요 목표는 다음과 같다.

첫째, 이스라엘 교사들 인터뷰를 통해 민족주의 대 세계주의 관점에서 시민권 교육을 인식하는 방법과 그들이 현재 이스라엘 시민권 교육 커리큘럼을 인식하는 방법을 살펴 본다.

둘째, 우리는 Blatter& Schlenker(2014) 의해 설계된 9가지 시민권 분류의 유형론을 분석하고, 이스라엘과 같은 사회 통합은 교과 과정에 시민권을 포함하고 있으며 현재 시민 교육 교사가 이스라엘 시민 교육 과정에 대해 어떻게 생각하는지 분석한다.

이 논문은 이스라엘 시민 교육에서 논의된 민족적 가치와 국제적 가치 사이의 관계를 조사하고 시민 교육을 경험한 교사의 인식을 분석하는 것을 목표로 한다. 이 논문의 특이점은 인터뷰를 통해 시민의 토론에 대한 이스라엘 교사의 관찰과 이스라엘의 교육과정 내의 시민권 유형이 Blatter & Schlenker(2014)의 9가지 이중적 시민권 유형 에 일치하고 있음을 확인한다.
-
dc.description.tableofcontentsChapter 1. Introduction

1.1 Study Background 1

1.2 Research Purpose and Significance of the Study 3

1.3 Research Questions and Scope of the Research 4

Chapter 2. Literature Review 5

2.1. Overviews of Theories on Cosmopolitanism and Nationalism 5

2.2. Approaches on Nationalism vs. Cosmopolitanism 7
2.2.1. Conflict Approach on Nationalism vs. Cosmopolitanism 8
2.2.2. Conciliatory Approach on Nationalism vs. Cosmopolitanism 10
2.3. Citizenship Type Analysis 14
2.3.1. Typology of Citizenship by Blatter and Schlenker(2014) 14
2.3.2. 9 Types of Citizenship Analysis from its Origin and Direction 18
2.3.3. Globalization and Citizenship Perception Change 28

2.4. Context and Background of Israel Society 30

2.4.1. Israels National Identity as Jewish State and its Immigration Policy 30
2.4.2. Multiculturality in Israel Society – Four Divided Groups in Israel 32
2.4.3. Israels Dilemmas in Citizenship 37
2.4.4. Controversies in Israel Citizenship Education 39
2.4.5. Analysis on Israel Civic Curriculum – To Be Citizens in Israel 47
2.4.6. Globalization and CE Issues in Israel National Curriculum 58

Chapter 3. Research Design 61

3.1. Research Method 61

3.2. Data Collection 61

Chapter 4. Research Findings 66

4.1. Israel Teachers Perception on Nationalism vs Cosmopolitanism 66

4.1.1. National identity in curriculum and its Impact & Necessity 66

4.1.2. Citizenship Curriculum in Globalization and its Impact & Necessity 77

4.1.3. The Relation of Nationalism vs. Cosmopolitanism Perspective 84

Chapter 5. Discussion 87

5.1. Complementary Relations of Cosmopolitanism and Nationalism 89

5.2. Cosmopolitanism within Nationalism 89

5.3. Cosmopolitanism to Support Nationalism 92

5.4. Nationalism vs. Cosmopolitanism in the Curriculum 95

5.5. Direction of Citizenship in Israel Citizenship 95

5.5.1. Aspects of the origin of Israeli citizenship 96

5.5.2. Direction of citizenship in Israel citizenship 98

Chapter 6. Conclusion 99
-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectCosmopolitanism-
dc.subjectNationalism-
dc.subjectCitizenship Education-
dc.subjectNational Identity-
dc.subjectCivic Curriculum-
dc.subjectTeacher’s Perception-
dc.subject.ddc370.115-
dc.titleAn Analysis of Israel Teachers' Perception on Citizenship-
dc.title.alternative이스라엘 교사들의 시민성 인식 분석 - 민족주의와 세계시민주의 관점으로-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.department사범대학 협동과정 글로벌교육협력전공-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2020-08-
dc.title.subtitleFrom Natioanlism vs. Cosmopolitanism Perspective-
dc.contributor.major시민교육-
dc.identifier.uciI804:11032-000000163504-
dc.identifier.holdings000000000043▲000000000048▲000000163504▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share