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Exploring the Role of International Scholarships in Higher Education : A Qualitative Research on the Experiences of Vietnamese Recipients of the Korean Government Scholarship
고등교육 국제장학금의 역할 탐색: 베트남 출신 한국정부초청장학생의 경험에 관한 질적 연구

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Authors
정혜원
Advisor
강대중
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Higher educationInternational scholarshipsInternational education development cooperationGlobal Korea ScholarshipSocial changeChange AgentVietnam고등교육국제장학금국제교육개발협력사회 변화변화 에이전트베트남
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사범대학 협동과정 글로벌교육협력전공, 2020. 8. 강대중.
Abstract
The purpose of this research is to examine the meaning of the experiences of the Vietnamese recipients of the Korean government scholarship, Global Korea Scholarship (GKS). This research was done to reveal the role of international scholarships that help to improve access to overseas education and help to promote social change. With the advent of the global knowledge economy, the importance of higher education for economic and social development has been highlighted, along with higher education being seen as a public good. Accordingly, the role of international scholarships that enable the opportunity for quality higher education is gaining significance. In particular, this study looks at international scholarships in higher education as a means of educational development. Indeed, in recent research, the role of international scholarships that nurture individuals as change agents, who contribute to wider positive social change, draws attention beyond the role to raise human capital or facilitate access.
This study set university lecturers as the main research participants. Global Korea Scholarship, as an international scholarship, provided Vietnamese recipients with a chance to study in Korea where they could be equipped with knowledge and skills to be university lecturers and the opportunity to feel responsible and proud as government scholarship recipients. The research participants did suffer from some difficulties such as academic burdens, lack of support for international students, and language issues but did overcome them and achieved advancements both personally and academically.
The advancement of individual scholarship recipients has also led to changes in Vietnamese universities. As internationally educated lecturers, the Vietnamese scholarship recipients are contributing to the development of education and research in their universities at high-level positions. The research participants, in addition, perceived responsibility in themselves for the continued development of Vietnamese society. This responsibility notably appeared as being a good example in Vietnamese society with academic contributions, as well as further promoting good relationships between Korea and Vietnam.
This study’s findings showed that positive social change can be eventually realized through the agency of individual scholarship recipients and that environmental conditions are crucial for the mobilization of overseas-acquired knowledge and skills to scholarship recipients’ home countries. Moreover, alumni networks and collective actions can catalyze further social change. This study has the academic implication that qualitatively understands the aspects of social change from international scholarships through the role of the individual recipients and suggests the policy implications of the GKS program.
이 연구의 목적은 한국정부초청장학금(Global Korea Scholarship, GKS)을 통해 한국의 대학원 과정을 수학한 베트남 유학생들의 한국 유학 및 졸업 후 경험과 그 의미를 탐구하는 것이다. 이를 통해 GKS 국제 장학금의 접근성 향상 및 긍정적 사회 변화에 기여하는 두 가지 역할을 고찰하고자 하였다. 글로벌 지식 경제 사회의 도래에 따라 경제 및 사회 발전을 위한 고등교육의 역할이 부각되고 있으며, 질 좋은 고등교육 기회를 위한 국제장학금의 중요성이 강조된다. 특히 이 연구는 교육개발협력의 수단으로서 고등교육 국제장학금을 바라보고 있다. 이와 관련한 최근 선행연구에서는 단순히 접근성을 증진하거나 양질의 노동력을 생산해내는 국제장학금을 넘어, 더욱 다양한 차원의 긍정적 사회 변화에 기여할 수 있는 변화 에이전트(change agent)로서의 개인을 키워내는 장학금의 역할에 주목하고 있다.
이 연구는 베트남 대학 교원 GKS 동문을 주 연구 참여자로 설정하였다. GKS 국제장학금은 베트남 출신 동문들에게 한국 유학 기회를 부여하며 베트남 대학 교원으로서 합당한 지식과 기술을 갖출 수 있도록 하였으며, GKS 장학생으로서 책임감과 자랑스러움을 느끼게 해주었다. 연구 참여자들은 한국 대학의 치열한 교육 환경으로 인한 학업 부담과 유학생 지원 부족, 언어 문제 등 여러 어려움을 겪었으나 이를 극복하고 개인적, 학문적으로 성장하였다.
이러한 개별 장학생의 성장은 베트남 대학의 변화로도 이어졌다. 그들은 해외 유학한 교원으로서 높은 직위에서 베트남 대학의 교육과 연구의 질적 발전에 기여하고 있었다. 참여자들은 해외 유학한 개인으로서 베트남 사회 발전을 위한 책임감을 느꼈다. 이는 곧 학문적 기여와 더불어 베트남 사회에서 모범이 되는 것이었으며, 나아가 유학국인 한국과 본국 베트남의 관계 증진에 기여하는 것이었다.
이와 같은 연구 결과는 긍정적인 사회 변화를 위한 국제장학금의 역할이 곧 장학생 개개인의 행위 주체성(agency)을 통해서 가능하게 됨을 보여주며, 지식과 기술의 본국 적용을 위해서는 적절한 환경이 뒷받침되어야 함을 보여준다. 나아가 사회 변화는 장학금 동문이라는 소속감을 통한 동문들의 네트워크 및 공동의 행동을 통해 촉진된다. 마지막으로 이 연구는 국제장학금의 사회 변화 측면을 개인의 역할을 통해 질적으로 이해한 학문적 의의가 있으며 GKS 프로그램의 정책적 함의를 시사한다.
Language
eng
URI
http://hdl.handle.net/10371/170040

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000163353
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Program in Global Education Cooperation (협동과정-글로벌교육협력전공)Theses (Master's Degree_협동과정-글로벌교육협력전공)
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