Browse

성인학습자의 합창단 참여지속 결정 영향 요인

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
정윤정
Advisor
이민정; 권수미
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
성인학습자음악참여합창단참여지속adult learnermusic participationchoirparticipation continuation
Description
학위논문 (박사) -- 서울대학교 대학원 : 사범대학 협동과정 음악교육전공, 2020. 8. 이민정
권수미.
Abstract
음악교육은 음악 활동을 통해 삶의 질을 높이고, 전 생애를 통해 음악적 삶을 영위하게 하는데 그 의의가 있다. 즉, 아동부터 성인에 이르기까지 모든 사람에게 음악참여와 학습할 기회를 제공하는 것이다. 특히, 현대 사회는 음악을 만들고 생산하는 능동적인 참여자가 점차 증가하는 시대로 변화하고 있다. 이에 본 연구는 학령기 이후에도 음악하기(musicing)를 이어가는 성인들의 음악활동 참여를 지속·가능하게 하고자, 성인학습자의 공동체적 음악활동 중 합창단에 참여하는 성인들의 참여지속 결정에 영향을 주는 요인들을 탐색하고, 요인들에 대한 참여자들의 인식과 요인들 간의 영향 관계 및 참여지속에 이르는 경로에서 매개변인의 역할을 탐색하고자 하였다. 또한 참여지속 결정에 미치는 영향력의 크기를 파악하는데 그 목적을 두었다.
우선, 선행 연구들을 바탕으로 개인적 요인(이전 경험, 참여태도, 참여환경, 초기참여 이유), 단체요인(음악적 경험, 사회적 경험), 참여성과(인지적, 신체 및 심리적, 사회적 영역)과 참여지속 결정(참여지속 수준 및 계획)으로 요인들을 추출하였다. 이 후, 요인 간의 영향 관계를 분석하기 위해 개인적 요인, 단체요인, 그리고 참여성과를 독립변인으로, 참여지속 결정을 종속변인으로 설정하여 제작한 문항으로 본 설문 조사에서 20개의 합창단에 참여하는 604명에 대한 설문 자료의 분석을 실시하였다. 이 후 더욱 구체적이고 미시적인 관점으로 각 요인들에 대한 참여자들의 인식과 경험들을 이해하고자 실시한 10명의 참여자와의 심층면담 자료를 분석하였다.
주요 연구 결과와 이에 대한 논의는 다음과 같다.
첫째, 개인적 요인 중 주변의 지지가 참여지속 수준에 유의한 영향을 미친다고 나타났다. 이는 성인의 특성 중 사회와 가정에서의 다중역할에 대한 부담이 있기에 주변의 지지와 응원이 없이는 음악 참여지속을 오래 유지하기가 어려울 것으로 해석된다.
둘째, 단체에서의 경험이 참여지속 수준에 영향을 미치는지 분석한 결과, 지역 음악 봉사 경험과 단원간의 상호작용이 참여지속 수준에 유의한 영향을 미친 것을 알 수 있었다. 이 두 요인 중에서 지역 음악 봉사가 단원 간 상호작용보다 더 높은 영향력을 나타냈다. 지역 음악 봉사에 대한 긍정적 경험은 참여자들에게 성취감과 만족감을 주고 이는 합창단 참여지속 기간이 길어지는데 큰 작용을 한 것으로 보인다.
셋째, 참여성과와 참여지속 기간의 영향관계는 정적 영향관계로서 성과에 대한 긍정적 인식이 참여지속 기간에 크게 작용한 것으로 나타났다. 한편, 매개변인의 역할을 고려하지 않을 경우, 참여지속 수준에 미치는 영향력의 요인별 크기를 비교하면, 단체요인, 개인적 요인, 그리고 참여성과 순으로 나타낼 수 있다. 이러한 결과를 통해, 개인적 요인으로만 참여지속 수준을 판단하는 연구에는 한계가 있으므로, 총제적인 접근을 위해서는 현재의 경험을 나타내는 단체 요인을 연구에 포함하여야 한다는 점을 시사했다.
넷째, 단체요인 중 연습 및 연주 몰입 수준과 연주 프로그램에 대한 만족도는 참여지속 계획과 정적 영향관계를 나타냈다. 즉, 음악적 몰입 경험과 연주 프로그램에 대한 만족도가 높을수록 참여지속 계획에 긍정적으로 응답했다는 것이다. 높은 참여 만족도는 곧 참여지속으로 이어지는데 크게 작용한다고 추론할 수 있다. 또한 참여성과 중 신체 및 심리적영역이 참여지속 계획과 정적 관계를 나타냈다. 한편, 매개변인의 역할 없이 각 요인이 참여지속 계획에 미치는 직접적인 영향력의 크기를 요인별로 비교하면, 단체 요인, 참여성과 그리고 개인적 요인 순으로 나타났다. 지속 계획에서도 지속 수준과 같이 단체요인은 참여지속 결정에 매우 중요한 역할을 한다고 해석할 수 있었다.
다섯째, 개인적 준비도, 주변의 지지, 자발성, 음악적 이유, 그리고 사회적 이유가 참여성과에 긍정적으로 영향을 미치고 있으며, 이 중 가장 영향력이 큰 요인은 음악적 이유로 나타나 초기에 가졌던 음악적 기대감이 참여성과에 가장 많은 영향을 미친 것으로 설명할 수 있다. 음악을 통한 학습과 표현에 대한 기대가 가장 높은 참여성과를 나타냈다는 것은 음악참여의 이유를 음악의 본질 자체에 둘 때, 자연스럽게 그에 대한 여러 가지 유익과 혜택이 나타난 것이라고 볼 수 있다. 즉, 음악 자체의 힘을 보여주는 결과라고 할 수 있다. 또한 단체요인은 동료와의 협력학습, 연습 및 연주 몰입, 지역 음악 봉사 경험, 연주 프로그램, 연주 및 연습 환경, 단원 간 사회적 상호작용, 그리고 공동체 의식 경험 순으로 참여성과에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다.
여섯째, 참여환경, 자발성, 초기 참여 이유 등의 개인적 요인이 음악 단체에서의 음악경험과 사회적 경험에 영향을 미친다는 것으로 나타났다. 주변의 지지, 개인의 자발적인 태도와 단체 활동에 대한 개인적인 헌신, 그리고 음악에 대한 학습욕구와 음악을 통한 표현 욕구가 곧, 음악적 경험과 사회적 경험에 크게 작용한다는 것이다.
일곱째, 참여지속 결정에 미치는 요인 중 매개 역할을 하는 변인을 분석한 결과 개인적 요인과 단체요인이 참여성과를 매개로 참여지속 결정에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 더불어 단체요인은 개인적 요인과 참여성과 사이에서 매개 역할을 하였으며, 참여성과를 매개로 할 때, 참여지속 수준에 더 큰 영향을 미치는 요인은 개인적 요인, 참여지속 계획에 더 큰 영향을 미치는 요인은 단체요인으로 나타났다.
마지막으로 면담자료를 통해 설문조사에서는 드러나지 않았지만, 간과할 수 없는 의미 있는 진술들이 있었다. 특히, 참여자들의 이전 음악경험에 대한 진술에서 음악적 가정환경과 학교 음악경험, 그리고 교회에서의 경험이 현재 활동을 시작하는데 강하게 작용했음을 알 수 있었다. 이런 환경에 노출 되면서 면담 참여자들은 대부분 어린 시절부터 노래를 잘한다는 평을 들어왔으며, 이렇게 참여를 하고 있다는 것에 대해 주변에서 매우 부러워한다고 진술했다. 합창 활동에 대한 자부심과 자신의 노래에 대해 대부분 높은 자신감을 보였다. 어린 시절에 들어왔던 긍정적 평가들이 현재 자신의 음악적 자신감에 영향을 미쳤다고 볼 수 있었다.
또한 참여자들은 음악학습에 대한 욕구, 노래를 배우고 싶은 마음, 주변에 인정받고 싶은 마음, 이전 합창단에 대한 긍정적 기억으로 인해 이와 유사한 경험을 하고 싶은 기대감, 또는 새로운 사회생활에 대한 기대감을 가지고 참여를 시작하였다. 즉, 음악에 대한 기대감과 사회적 기대감이 있음을 확인하였다.
더불어 참여자들은 긴장을 하면서도 공연을 상당히 즐기는 것을 알 수 있었다. 즉, 이들이 심미적 음악 경험을 하고 있는 것이었다. 한편, 합창단에서 교사이자 리더인 지휘자에 대한 상반된 진술들을 통해. 지휘자 역량에 따라 합창단의 음악적 질과 단원들의 만족도가 달라짐을 알 수 있었다. 유사하게 동료 간의 친밀한 유대가 이루어지는 참여자와 반대로 동료로 인해 참여에 어려움이 있었던 참여자도 있었다. 음악단체에서의 지휘자 및 단원들 간의 관계는 참여지속 결정과도 밀접한 연관이 있기에 이와 같은 관계의 갈등에 있을 경우, 이를 해결 할 수 있는 환경이 정기적으로 제공되어야 함을 알 수 있었다.
합창단에서 음악적 경험과 사회적 경험을 한 후 참여자들은 인지적 신체 및 심리적, 그리고 사회적 영역에서 긍정적인 변화들을 경험하였다. 이러한 변화들 또한 참여를 지속하게 하는데 원동력이 되었으며, 합창단 활동이 그들의 삶에 중요한 의미를 부여함을 알 수 있었다.
본 연구를 통해 참여를 지속하게 하는 요인들은 복합적이고 유기적인 관계를 갖고 있으며, 이에 참여증진과 참여지속을 가능하게 하기 위해서는 여러 요인들을 고려한 다층적인 관점의 연구가 필요함을 확인 할 수 있었다.
The ultimate goal of music education is to lead musical activities throughout one's life. In other words, adults after school age are also able to sustain and participate in music experience and learning. In addition, this era has more active participants in making and producing music.
Thus, in order to contribute to the continued participation of adults who participate in music-making, this study explored the factors that influence the decision to continue participation choir. In addition, the effects and structural analysis between these factors were conducted. Also, for a deeper understanding and interpretation through a more specific and microscopic approach, this study also looked at adult participants through in-depth interviews about their experiences, outcomes, and changes through previous music experiences, psychology, reasons for initial decision to continue participation, expectations, and meaning of choir.
The reason why this study focuses on community music participation among various music activities is because it reflects the gradual decline in intimate human relations these days based on emotional ties and communication.
The individual factors as independent variables of this study are composed of the reasons for prior experience, attitude of participation, participation environment and initial participation decision. The group factors are divided into the current musical experience and social experience in the current group. The participation outcomes are divided into cognitive aspect, physical and psychological aspect, and social aspect.
Analyzed are how these three factors influenced the dependent variable, the decision to continue participation(duration and intention of participation), and how three factors affect each other.
The survey was conducted on 604 adults in 20 choir groups. Through in-depth interviews with 10 participants explored were specific and vivid experiences and perceptions of the above factors.
The main findings and discussions are as follows.
First, among the personal factors, it was found that the support around them had a significant effect on the duration of music participation. This is interpreted as the fact that, among the characteristics of adults, there is a burden on multiple roles in society and at home, without supports and encouragement, the participation in music cannot be maintained for a long time.
Second, the analysis of whether the experience in the organization affects the level of participation persistence showed that the experience of local music service and the interaction between the members had a significant impact on the duration of participation. The positive experience of local music service gives participants a sense of accomplishment and satisfaction, which seems to have played a major role in the prolonged duration of the choir's participation
Third, the relationship between the participation outcomes and the duration of participation was a positive influence, and the positive perception of performance played a significant role in the duration of participation. On the other hand, comparing the magnitude of each factor of influence on the level of participation can be expressed in order of group factors, individual factors, and participation outcomes. These results suggest that the study should include group factors representing current experience in order to take a holistic approach, as there is a limit to studies that determine the level of participation determination only by personal factors.
Fourth, among the group factors, the level of flow of experience in practice and performance and satisfaction with the performance program showed a positive influence on participation plan. In other words, the higher the satisfaction with the musical flow experience and performance program, the more positively they responded to the participation plan. In addition, the physical and psychological areas of the participation showed a positive relationship with the intention of sustaining participation. On the other hand, comparing the magnitude of influence on the intention of sustaining participation by factor, the group factors, participation outcomes and personal factors were shown in the order. It could be interpreted that group factors play a very important role in determining the continuation of participation.
Fifth, personal preparation, support, self motivation, musical reasons, and social reasons are positively affecting participation, and the most influential of them are musical reasons, which can be explained as having the greatest impact on participation outcomes. When the reason of participation is placed on the nature of music, it can be seen that there are many benefits naturally. Thus, the result shows the power of the music itself. In addition, the group factors were found to affect the participation outcomes in the order of collaborative learning with colleagues, immersion in practice and performance, experience in community music service, performance programs, performance and practice environment, social interaction among members, and experience in community consciousness.
Sixth, the participation environment, self motivation, and the initial reasons for participation affect the music experience and social experience in choir. The supports from people around, the individual's voluntary attitude and personal dedication to group activities, and the desire to learn and express through music, greatly influence musical and social experiences.
Seventh, as a result of analyzing participation outcomes influences on personal factors and group factors, it serves as a parameter to the duration of participation and planning for the two factors. In addition, factors that have a greater impact on the duration of participation were personal factors, and factors that have a greater impact on participation persistence plans were group factors.
Finally, the interview data showed meaningful statements that were not revealed in the survey but could not be overlooked. In particular, the participants' statements about their previous musical experiences showed that the family musical background, school music experience, and church experience played a strong role in starting current activities. As they were exposed to this environment, most of the interviewees said they were good at singing since childhood, and people around them were very envious that they are participating in choir. They showed great pride and confidence in their talent in singing. It could be said that the positive evaluations from childhood influenced their current musical confidence.
Participants also began their participation with a desire to learn music, to learn singing, to be recognized around them, to have similar experiences due to their positive memories of previous choirs, or to expect new social life. In other words, there were expectations for musical and social aspects. In addition, participants who started with such expectations could see that they enjoyed the performance quite a bit while being nervous. In other words, they were having an aesthetic musical experience.
However, in the choir, contradictory statements were presented regarding the conductor and It was found that the musical quality of the choir and the satisfaction of the members varied depending on the conductor's competence. Similarly, there were participants who had difficulty participating due to their peers, as opposed to those who had close ties between peers. The music organizations were similar to the structure of society, revealing these problems of human relations.
After having musical and social experiences in choirs, participants experienced positive changes in cognitive, physical, psychological and social aspects. These changes have also been a driving force in continuing participation.
Through this study, it was confirmed that the factors that sustain participation have a complex and organic relationship, and it is necessary to study in a multi-layered view considering various factors to enable the promotion and continuation of adult music participation.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/170055

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000161328
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Program in Music Education (협동과정-음악교육전공)Theses (Ph.D. / Sc.D._협동과정-음악교육전공)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse