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사회주의 여성운동가 허정숙(1903~1991)의 활동과 사상에 대한 재고찰 : Reconsideration of the Activities and Thoughts of a Socialist Women's Activist Heo, Jeong-sook (1903-1991) - Focusing on the comparison with Alexandra M. Kollontai-
콜론타이와의 비교를 중심으로

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Authors

백숙현

Advisor
한정숙
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
허정숙사회주의 여성운동가알렉산드라 콜론타이여성해방론여성사Jeong-sooksocialist women's activistAlexandra M. KollontaiWomen's Liberation TheoryFeminist History.
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사회과학대학 협동과정 여성학전공, 2020. 8. 한정숙.
Abstract
이 논문은 허정숙(1903~1991)의 삶과 이론을 재고찰하는 것을 목적으로 했다. 그 연장선상에서 러시아의 볼쉐비키 혁명가이자 마르크스주의 여성주의자인 알렉산드라 미하일로브나 콜론타이(1872~1952)와 허정숙의 이론을 비교 분석하였다. 1903년 함경북도 명천에서 민족변호사 허헌의 딸로 태어난 허정숙은 다양한 방면에서 뚜렷한 족적을 남겼다. 초기에는 여성계몽운동에 힘썼으나 해외 유학 이후 식민지 조선에서 사회주의 여성운동을 처음부터 주도하며 대표적인 사회주의 여성운동가로 부상했다. 그녀는 탁월한 이론가이자 운동가로서 조선 여성을 둘러싼 자본주의, 가부장제, 제국주의라는 삼중 억압을 돌파하고자 노력했다. 그녀는 언론인이자 논객, 운동가로서 투쟁했지만, 직접 총을 들고 일제와 싸운 무장 항일 혁명 투사이기도 하였다. 그래서, 사회주의와 민족주의 계열의 통일전선기관인 근우회의 핵심 리더로 활약했으며, 광주학생운동 관련 제2차 여자학생만세운동으로 옥고를 치르기도 하였다. 1936년부터 중국에서 조선독립동맹 소속으로 광복 때까지 일제와 싸웠으며, 해방 이후, 북한 정권수립에 기여했다. 이러한 경력과 뛰어난 업무 능력을 바탕으로 하여 허정숙은 북한의 고위 정치인의 자리에 올랐다. 김일성 중심으로 권력이 재편되는 종파투쟁 과정에서 정치적 위기를 겪으며 일선에서 물러났으나, 이후 대남활동에 주력하며 재기에 성공하였다. 허정숙은 사망 당시 북한에서 여성으로서는 최고인민회의 최다선 대의원이자 가장 오랫동안 정치일선에 있었다는 기록을 가지고 있다. 또한 세계 최초의 여성 문화상, 사법상, 최고재판소장이라는 타이틀의 소유자이기도 하다. 이를 반영하듯 1991년 6월 숙환으로 사망한 허정숙의 장례는 국장으로 거행되었다. 비록 식민지 시기부터 추구한 여성해방과 민주주의 실현의 목표를 이루지 못했지만, 자신이 선택한 체제의 한계 내에서 적지 않은 업적을 달성하였다. 이 땅의 근현대사를 관통하며 여성운동 민족해방에 이어 사회주의 정권 수립 기여라는 괄목할 만한 업적을 세운 인물이라 할 수 있다.
본고는 허정숙과 콜론타이의 여성주의 이론을 비교 분석하였다. 비슷한 삶의 행보로 인해 허정숙이 조선의 콜론타이로 명명되어왔지만, 둘의 이론이 본격적으로 함께 논의된 바 없기 때문이다. 논의는 크게여성억압의 토대와 여성해방의 방법론 바람직한 여성상, 성도덕과 성애관세 가지의 주제로 나누어 진행하였다. 비교 결과, 여성해방의 방법론에서 허정숙이 계몽주의자의 면모를 더 많이 보이고 있음을 발견하였다. 허정숙은 최종적으로는 사회변혁을 통해서만 진정한 여성해방이 가능하다고 보았지만, 조선의 현실은 봉건적 인습이 심각하여 여성들의 인권회복이 선행되어야 한다고 보았다. 따라서 그녀는 이중반역 운동이라는 단계적인 여성운동의 방향을 설정하였고, 그 과정에서 여성계몽과 교육을 주요 의제로 설정하였다. 반면, 콜론타이는 여성계몽을 중시하기는 했지만, 자유주의 페미니스트들의 논의에는 전혀 동조하지 않았다. 두 번째로 바람직한 여성상에 대해서도 두 사람은 약간의 차이를 보였다. 콜론타이도 여성의 감정을 매우 중요하게 여겼으나 허정숙은 여성의 감정을 이론의 전면에 내세울 정도로 강조했다는 점에서 차이가 있다. 이는 인간을 감정적인 존재로 파악한 허정숙의 인간관에서 비롯된 것으로 허정숙만의 독창적인 페미니즘으로 이어지기도 했다. 마지막으로, 그들이 생각하는 성도덕과 성애관에서 콜론타이가 철저히 사회주의에 토대를 둔 것과 달리 허정숙에게서는 사회주의와 부르주아적 성애관이 공존함을 알 수 있었다. 이것은 엘렌 케이에 대한 허정숙의 긍정적인 평가에 근거한다. 그런데, 이러한 차이들은 혁명정권을 이룩한 러시아와 삼중의 억압이 혼재된 식민지 조선이라는 당대 사회의 차이에서 기인한 면도 있다. 다른 사회적 배경에서 비롯된 두 사람의 시각 차이에도 불구하고 근본적으로 마르크스주의라는 큰 틀 안에서 여성의 성해방과 자유, 독립성을 추구했다는 면에서 두 사람은 공통점을 보였다. 결론적으로 본고는 두 사람 모두 여성문제의 상대적 독자성을 인정하고 그것을 해결하기 위한 방법론을 제시함으로써 마르크스주의 여성해방론의 지평을 확장시켰음을 확인할 수 있었다.
This study aims to reconsider the life and theories of Heo, Jeong-sook (1903~1991). As an extension of that, this study conducts a comparative analysis between the theories of Alexandra Mikhailovna Kollontai (1872~1952), a Russian Bolshevik revolutionary and Marxist feminist, and those of Heo, Jeong-sook. Born in 1903 in Myeongcheon, North Hamgyeong Province as the daughter of a great nationalist lawyer Heo, Hun, she left a distinct mark in various fields. In the early days, she worked hard mainly on the women's enlightenment movement, but after studying abroad, she led the socialist women's movement in the country from the beginning and emerged as a most notable socialist women's activist. As an outstanding theorist-cum-activist, Heo tried to break through the triple oppression of capitalism, patriarchy, and imperialism surrounding Joseon women at the time. She fought as a journalist, polemicist, and activist against these oppressions. And she also fought against Japanese colonial rule as an armed anti-Japanese revolutionary. Heo was a key leader of the 'Kunuhoe', a unification front line organization of socialism and nationalism, and was imprisoned for her involvement in the 2nd Female Students Independence Movement related to the Gwangju Students Movement. From 1936 until Korea's liberation from the oppressive Japanese colonial rules, she fought against Japan in China as a member of the Joseon Independence Alliance, an armed group. After the liberation, she contributed to the establishment of the North Korean regime. With such a remarkable career and excellent work skills, Heo Jeong-sook became a high-ranking politician in North Korea. She suffered a political crisis and stepped down from all posts during the sectarian struggle, which was the process of reshaping power to Kim, Il-sung, however, she succeeded in making a political comeback by focusing mostly on counter-South Korea activities later. At the time of her death, she held a record of being the most terms-elected delegate of the Supreme People's Assembly as a woman in North Korea as well as being the longest-serving woman on the political front. She also held the important positions of the Minister of Culture, Minister of Justice, and the Chief Justice, which was the first for a woman in the world. In reflection of her achievements and career, her funeral, when she died of chronic disease in June 1991, was conducted as a state funeral. While she might not have achieved the goals of women's liberation and the realization of democracy, which she had pursued since the Japanese colonial days, she achieved grandness within the limits of her chosen regime. It can be said that she made remarkable achievements throughout the modern and contemporary history of the Korean peninsula by greatly contributing to the women's movement, national liberation, and then the establishment of a socialist regime.
This study conducts a comparative analysis of theories of feminism between Heo, Jeong-sook and Alexandra M. Kollontai. While Heo has been often called "The Kollontai of Joseon" due to similar paths of their lives, their theories have not been discussed in earnest comparison. The discussions of this study focus on three themes: "The basis of oppression of women and methodology of women's liberation", "desirable women", and "sexual morality and view of sexual love". With respect to the methodology of women's liberation, the comparative analysis has found that Heo was a more Enlightenment thinker than Kollontai in many aspects. Heo ultimately thought that the true liberation of women was possible only through social transformation, but she also realized that the reality of Joseon at the time was that feudal traditions were so severe that women's human rights restoration should be preceded. Therefore, she set the direction of the step-by-step women's movement called the double treason movement, and in the process, she set women's enlightenment and education as the main agenda. On the other hand, while Kollontai also valued Enlightenment, she did not empathize with the ideas of liberal feminists at all. Second, there was also some difference in their view of the desirable image of women. While Kollontai also regarded women's emotions very important, there was a clear difference in that Heo emphasized women's emotions to the point of putting them at the forefront of her theory. This originated from her view of human beings as emotional beings. which led to the unique and original feminism of Heo, Jeong-sook. Lastly, regarding their view of sexual morality and sexual love, it is considered that socialism and a bourgeois view of sexual love coexisted in Heo in contrast to Kollontai whose view was based on socialism completely. This finding is based on Heo's positive evaluation of Ellen Key. By the way, these differences stemmed from the social differences between Russia, which at the time achieved a revolutionary regime, and colonial Joseon, which suffered a mixture of triple oppression at the time. This study confirms that in spite of these differences between them as mentioned above, they had a commonality in that both Heo and Kollontai acknowledged the relative independence in approaching women's problems and presented a methodology to solve them. Further, this paper also confirms that both Heo and Kollontai extended the horizons of Marxist women's liberation theory.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/170185

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000163110
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