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현대 패션 미디어에 나타난 모던의 표현특성과 의미

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Authors
남혜진
Advisor
하지수
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
모던모더니티모더니즘패션 미디어보그뉴욕타임즈modernmodernitymodernismfashion mediaVogueThe New York Times
Description
학위논문 (박사) -- 서울대학교 대학원 : 생활과학대학 의류학과, 2020. 8. 하지수 .
Abstract
변화와 창조를 거듭하고 있는 현대 패션에 나타나는 새로운 아이템이나 현상을 묘사하는데 가장 빈번하게 사용되는 단어 중 하나는 바로 모던이다. 이는 단순히 현대라는 시간적 개념 이외에 과거와는 다른 어떤 새로운 가치를 함축하고 있는 듯 보이지만, 그 구체적인 특성과 의미가 무엇인지는 모호하다. 이에 본 연구에서는 모던을 당대의 새로움을 반영하며 이전과는 다른 새로운 무언가를 추구하는 하나의 현상으로 보고, 21세기 현대 패션 미디어에 나타난 모던의 표현특성과 의미가 무엇인지 도출하고자 했다. 다양한 모던의 개념을 고찰하고, 더불어 21세기 패션에 나타난 모던의 표현특성과 그 함축된 의미를 연구하는 것은, 새로움과 변화를 거듭하는 패션분야의 과거를 이해하고, 현재를 직관하며, 미래를 조망해보는 창의적인 시각을 제시할 수 있을 것이다.
본 연구의 연구문제는 첫째, 모던, 모더니티, 모더니즘의 개념과 특성을 규명하고, 둘째, 현대 패션 미디어에서 모던으로 묘사된 패션 아이템의 조형성, 착장 방식, 인물의 특성 및 라이프스타일 트렌드에 나타난 표현특성을 밝힌다. 셋째, 현대 패션 미디어에 나타난 모던의 의미를 도출한다.
연구방법으로는 모던, 모더니티, 모더니즘의 개념과 특성을 규명하기 위해 전문서적과 선행연구 분석을 바탕으로 한 문헌연구를 진행하였고, 21세기 현대 패션 미디어에 나타난 모던의 표현특성과 의미를 분석하기위한 방법으로는 내용 분석을 실시하였다. 먼저 2000년부터 2019년의 기간 동안 modern fashion의 키워드로 도출된 보그와 뉴욕타임즈의 패션관련 기사에서 모던과 유의어나 반의어로 사용된 단어를 도출하여 연어 관계분석하고, 일상적인 용어로써의 모던의 유의어와 반의어와 비교하여, 패션에서의 모던의 의미를 구체적으로 도출하였다. 최종적으로는 모던으로 묘사된 패션 아이템의 조형성과 착장 방식, 디자이너, 셀러브리티, 인플루언서에 나타난 모던의 특성 그리고 모던으로 묘사된 라이프스타일이 패션에 미친 영향을 종합하여 21세기 현대 패션 미디어에 나타난 모던의 의미를 도출하였다.
모던의 다양한 개념과 특성을 규명한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 모던의 대표적인 미학적 특성은 과학, 산업화 및 시대의 변화에 맞추어 발현된 사고방식과 태도의 변화가 반영된 것으로, 공식적인 참신성을 지녔고, 특정 시대에 국한 된 것은 아닌 것으로 나타났다. 한편 모더니티는 스스로를 이해하는 시대의식으로, 지식과 과학발달로 인해 나타난 사회변화가 개인의 정체성을 변화시키고, 제 자신을 자신이 속한 공동체의 변화, 발전, 역사 등과 관련시켜 바라보는 것으로 나타났다. 또한 모더니즘에 나타난 미학적 특성은 이전에 없던 혁신적인 신소재를 사용하고, 기하학적인 형태와 간결성, 비 장식적인 특성을 보였으며, 산업화 시대에 맞춘 사고방식과 태도가 반영된 것으로, 기능과 합리성의 가치를 신봉하고, 대량생산으로 인해 규격화, 국제화되는 경향을 보였다.
둘째, 19-20세기 패션에 나타난 모더니즘의 대표적 표현특성은 대량생산을 위한 표준화, 합리주의적 기능성, 미의 보편성 추구 그리고 실용적이고 단순한 경향으로 나타났다. 또한 패션에 나타난 모더니티의 특성은, 근본적으로는 19세기 말 산업혁명 이후 발생한 기존 규칙들의 붕괴 그리고 전 세계에 나타난 급진적 흐름에 기반 한 것으로 대량생산에 의한 유사성과 평등의 경향, 자연스러운 조화와 눈에 띄려는 모순된 욕망의 표현, 가벼움과 유동적 움직임추구 그리고 타인의 시선으로부터 보호와 거리를 두거나, 꾸민 흔적을 노출시키지 않는 연출 등으로 나타났다. 이처럼 패션에서의 모더니즘도 일반적 의미의 모더니즘처럼 조형적 의미를 내포하고 있긴 하지만, 모더니티의 개념과 명확히 구분되지 않고, 경계가 흐린 상태로 혼용되고 있음을 알 수 있었다. 한편 패션에서의 모더니티는 과거와 현재 그리고 미래를 포함하고, 현대 사회에서 끊임없이 생성되는 새로운 것에 대한 욕망을 세밀하게 구현하며, 산업화가 가져다 준 모던한 삶을 포착하고 있지만, 미래를 위한 또 다른 가치를 만들어내고 있다는 점에서 의미가 있었다.
21세기 현대 패션 미디어에 나타난 모던의 표현특성과 의미를 도출한 결과는 다음과 같다.
첫째, 패션에서 사용되고 있는 모던의 유의어와 반의어 분석으로 도출한 모던의 개념은, 형태나 기능이 실용적이고, 독창성이 있으며, 이를 정교하거나 세련되게 혹은 군더더기 없이 자연스러운 방식으로 표현하는 것이라고 정의내릴 수 있었다.
둘째, 모던은 경계 없는 융합과 절충을 통한 독창성을 의미했다. 이는 이질적 요소 간의 결합과 전통과 현대의 결합, 여러 소재의 장점을 살린 결합, 너무 새 것처럼 보이거나 너무 여성스럽게 보이지 않는 중용의 의미로 나타났다. 또한 관습, TPO, 지역, 인종, 계절, 시간, 성별 등에 구애받지 않는 다양성과 포용의 의미로 표현되었다.
셋째, 모던은 신체와 정신의 편안함을 아우르는 기능성을 의미했다. 이는 바쁘고 빠르게 움직이는 현대인의 라이프스타일에 적합한 편리한 이동성과 활동성의 의미로 사용되고 있었는데, 짧은 길이의 실루엣과 다리의 노출은 모든 것을 모던하고 스포티하게 보이게 하고, 미적 관점이 활동성에 초점이 맞추어진 것으로 분석할 수 있었다. 또한 사회와 군중 속에서 소외나 불안을 느끼고 자신을 스스로 보호하거나 안정을 찾고 싶어 하는 사람들의 심리가 반영된 패션이 모던으로 표현되는 새로운 현상이 나타났다. 이는 얼굴이나 신체를 완전히 가리는 후드나 헤드기어 혹은 큰 사이즈의 담요나 텐트 같은 형태 그리고 갑옷이라는 의미로 안전을 위한 갈망을 나타내었고, 핸드폰이 없거나 불안할 때 손으로 계속 만지면서 안정을 주는 피젯 액세서리 형태로 나타나고 있었다. 이처럼 21세기 현대인들은 스트레스가 많은 시대에 살고 있고, 이제 패션은 아름다움 추구를 넘어 현대인들이 정신적으로 건강해지는 데도 기여하고 있음을 알 수 있었다.
넷째, 가벼움과 자연스러움은 현대 패션 미디어에서 아름다움의 새로운 의미로 사용되고 있었다. 21세기 현대 패션에서는 모던의 주요 의미가 가벼움이라고 할 수 있을 정도로, 소재, 착장과 사고방식 모두에서 가벼움을 추구하고 있었는데, 이는 신경 쓰지 않은 듯 멋스럽고, 편안하며, 단순하고 실용적인 의미로 나타났다. 또한 자연스러운 모습 그대로에 대한 긍정이 모던으로 표현되었는데, 이는 단점이나 약점을 감추지 않고 진정한 자신의 모습을 드러내거나, 나이로 인한 자연스러운 인체 변화에 대한 긍정의 의미였다. 특히 다른 사람의 시선이 아닌 자기 자신의 만족을 추구하는 면이 강하게 나타나고 있는 점이 특징이었다.
다섯째, 현대 미디어에서 모던 패션은 사회개혁을 위한 민주주의적 도구로 표현되고, 자신과 사회를 이롭게 하는 계몽의 의미로 사용되고 있었다. 특히 환경에 대한 윤리의식과 지속가능성에 대한 인식은 천연소재, 재활용, 오가닉 소재를 사용하는 친환경적인 패션과 수공예적인 전통기술의 응용, 빈티지 의상의 업 사이클링 현상 등으로 나타났다. 또한 21세기 패션에 나타난 모던의 새로운 주요 의미는 사회 부조리에 대한 시위 혹의 항의였는데, 이는 성폭행 반대, 연료 가격 상승과 소득 불평등과 같은 사회적 불만, 환경을 파괴하고 있는 패션산업 등에 대한 반기를 들기 위해 색상을 단체로 맞춰 입은 패션으로 나타났다.
본 연구의 의의는 다음과 같다.
첫째, 21세기 현대 패션에 나타나고 있는 새로운 변화들은 아직 그 특성이 무엇인지 종합적으로 규정된 바 없이 모호하다. 본 연구에서는 현대 패션에서 모던으로 일컬어지는 특정 디테일이나 외양의 특성 그 자체보다는 변화하는 시대의 흐름 속에 새롭게 나타나는 패션에서의 참신성과 의미를 밝히고자 했다는 점과, 문헌고찰이 아닌 미디어 분석을 통한 실질적 의미를 고찰했다는 측면에서 선행연구와의 차별성을 지닌다.
둘째, 패션 텍스트는 이미지가 온전하게 전달할 수 없는 패션에 나타나는 다양한 문화적 메시지를 구체적으로 서술하고, 시대별 감각, 기술 및 새로운 가치관의 변화 등을 다각도로 파악할 수 있는 구체적인 자료로써, 이에 대한 분석은 트렌드에 맞는 패션 상품 기획을 위한 실질적인 자료를 제시한다는 점에서 산업적 측면의 의의가 있다.
셋째, 현대 패션 미디어에서 주로 사용되고 있는 용어를 다각도로 분석하는 것은 현재의 패션과 소비자가 가장 추구하고 있는 바가 무엇이고 라이프스타일과 미적관점은 어떻게 변하고 있는지 세밀하고 명확히 들여다보는 하나의 방법이 될 수 있다고 밝혀낸 점에서 학술적 의의가 있다.
연구결과, 현대 패션 미디어에서 모던은 시간적인 개념이나 유행의 의미를 넘어, 스타일이나 착장의 미적, 기능적, 심리적 측면과 사회문화적 변화에 이르기까지 다양한 특성을 묘사하는 용어로 사용되고 있음을 확인할 수 있었다. 단 한마디로 이토록 다양한 표현을 할 수 있는 패션에서의 모던의 사용은 이를 대체할만한 또 다른 단어가 생기기까지 지속될 것이다. 하지만 지속적으로 변화하는 트렌드와 라이프스타일 그리고 현대인의 심리가 앞으로 모던에 또 다른 어떤 의미를 부여할지 그 변화 가능성이 열려있다.
One of the most common words used to describe new item or phenomenon of contemporary fashion is the term modern. The word contains something more than a simple temporal concept of modern times, but its specific characteristics and meanings are ambiguous.
This study aims to examine the expressive characteristics and meanings of modern in the contemporary fashion media of the 21st-century, taking modern as a phenomenon to reflect newness of the times and pursue something new different from the past.
The research aims are as follows. First, it would identify the concepts and characteristics of modern, modernity, and modernism. Second, it would examine the characteristics of the expression modern in fashion. Third, it would identify the meaning of modern in contemporary fashion media.
As for methodology, the literature study was conducted on related studies and publications to understand the concepts and characteristics of modern, modernity, and modernism and performed content analysis to analyze the expressive characteristics and meanings of modern in the modern fashion media of the 21st-century. The specific scope of research included articles under the keyword of "modern fashion" in the The Vogue Archive and New York Times between January 1, 2000 and December 31, 2019.
The results were analyzed in the following specific ways. First, words were found identified as synonyms or antonyms to modern in fashion-related articles to analyze their collocation relations, and synonyms and antonyms to modern as a daily term were compared to identify the specific meanings of modern in fashion. Second, fashion items and trend depicted as modern were analyzed in their formativeness, ways of putting, characteristics of celebrities and the lifestyle trend. Finally, based on the implications of these analyses, figure out the expressive characteristics and meanings of modern in 21st-century fashion media.
The results of the various concepts and characteristics of modern were manifested in line with changes to science, industrialization, and the times, reflecting changes to the ways of thinking and attitudes. They contained official originality and were not restricted to certain periods. Modernity referred to the consciousness of the times for people to understand themselves. Social changes derived from the development of knowledge and science changed the identity of each individual, who looked at him or herself in relation to the changes, development, and history of his or her community. The aesthetic characteristics of modernism made use of innovative new and unprecedented materials and featured geometric forms, conciseness, and non-decorativeness. They reflected the ways of thinking and attitudes according to industrialization and changes of the times and tended to believe the values of functions and rationality and move toward internationalization due to mass production and standardization. And secondly, the representative expressive characteristics of modernism in the fashion of the 19th and 20th century were standardization for mass production, rationalistic functionality, pursuit of universality in beauty, and practical and simple tendency. The characteristics of modernity in fashion were fundamentally based on the collapse of the old rules and the rapid flow around the world since the Industrial Revolution at the end of the 19th century, encompassing a tendency toward similarity and equality due to mass production, expression of contradicting desire between natural harmony and conspicuousness, pursuit of light and flexible movement, and direction of protecting or distancing oneself from the eyes of others and refusing to display the traces of decoration. In fashion, newness was created by reflecting on the past or combining the present with the past, sought after originality not found in the past, and signified ongoing unsatisfied changes. In the end, this temporal attribute made fashion play an essential role as a medium between the society and individuals. That is, the temporality of fashion was a major taste of modernity. In fashion, the meanings of modernity varied according to times like the differences between the past and the present. The pursuit of capricious newness was one of major elements that made fashion something valuable to reflect people's lives, social changes, and psychology of the public.
The characteristics and meanings of modern in the fashion media of the 21st century were as follows.
Firstly, based on the analysis of synonyms and antonyms used for the term modern in contemporary fashion media, the concept of modern was defined as a way of expressing practical or original forms or functions in delicate, sophisticated or natural manners with no frills based on the analysis of its synonyms and antonyms used in fashion.
Secondly, modern signified originality born out of borderless fusion and compromise, meaning a combination between heterogeneous elements and between the tradition and the modern, a combination highlighting the advantages of different materials, and a middle path of not looking too new or feminine. It was also expressed to signify diversity and acceptance, regardless of conventions, TPO, areas, race, seasons, time, and gender.
Thirdly, modern meant functionality encompassing the comfort of body and mind. It was used to refer to convenient mobility and activity fit for the lifestyle of modern people that were busy and moving fast. Short silhouettes and the exposure of legs made everything look modern and sporty with an aesthetic perspective focused on activity. A new phenomenon emerged in which modern was used to express the fashion reflecting the psychology of people that felt alienated or anxious in the society and crowd and wanted to protect themselves or feel stable. It expressed people's desire for safety in the forms of hoods or headgear covering up the face or body completely and oversized blankets and tents and in the meaning of armor. It also took the form of fidget accessory that individuals could keep touching to feel stable when they had no cell phone in their hands or were anxious. In the 21st-century, modern people were living under enormous stress, and fashion made a contribution even to their mental health beyond its pursuit of beauty.
Fourthly, lightness and naturalness were used as new meanings of beauty in modern fashion media. In the modern fashion of the 21st-century, the principal meaning of modern was lightness, which was sought after in everything including materials, modes of wearing, and ways of thinking. It meant seemingly effortless chic, comfort, simplicity, and practicality. Positiveness about natural ways of appearance themselves were also expressed as modern, which meant that people would reveal their true appearances without trying to hide their disadvantages or weaknesses and be positive about their natural body changes due to aging. They were characterized by their strong pursuit of their own satisfaction instead of others' viewpoints.
Finally, modern fashion was expressed as a democratic tool for social reform and used in the meaning of enlightenment to benefit the society as well as oneself in modern media. People's ethical consciousness of the environment and their awareness of sustainability led to eco-friendly fashion using natural materials, recycling, and organic materials, application of handicraft-like traditional skills, and upcycling phenomenon of vintage garments. In the fashion of the 21st-century, modern had a new major meaning of protesting or resisting social irrationalities. It resulted in a fashion of the same color for a group to oppose sexual violence, raise social complaints including rising fuel prices and income inequality, and rebel against the fashion industry destroying the environment.
These findings indicate that modern in contemporary fashion embodied changes to the ways of thinking and lifestyles of the public and their desire for something new and constantly creating within the fluidity of modern society in detailed manners.
The findings of the study have significance in the following aspects.
Firstly, new changes happening in the contemporary fashion of the 21st-century are ambiguous with their characteristics yet to be defined synthetically. The present study is differentiated from previous studies in that it has shed light on the originality and meanings of new fashion in the changing flow of the times rather than certain details and appearance features themselves considered to be modern in contemporary fashion and examined its practical meanings through media analysis instead of literature review.
Secondly, fashion texts provide concrete materials to depict specifically the diverse cultural messages of fashion that cannot be delivered fully via images and figure out the senses of the times, technological changes, and new values at multiple angles. The analysis of fashion texts will hold industrial significance by offering practical data to plan fashion products according to the trends.
Finally, the present study analyzed terms mainly used in modern fashion media at multiple angles, thus claiming its academic significance by proposing an approach to what is most sought after by today's fashion and consumers and changes of lifestyles and aesthetic perspectives in very detailed and clear ways.
In short, modern in contemporary fashion media was used as a term to depict an array of characteristics beyond the concept of time and the meaning of vogue including the aesthetic, functional, and psychological aspects of styles and modes of appearance and social and cultural changes. Modern makes it possible to express such diverse things in a word, and its usage will continue on in fashion until a new word emerges to replace it. Continuously changing trends, lifestyles, and psychology of modern people may, however, grant different meanings to modern, and its possibilities for such changes are open.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/170241

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000163014
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Appears in Collections:
College of Human Ecology (생활과학대학)Dept. of Textiles, Merchandising and Fashion Design (의류학과)Theses (Ph.D. / Sc.D._의류학과)
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