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한국 중년 여성의 운동과 스포츠웨어

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Authors

이주형

Advisor
하지수
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
중년 여성운동스포츠웨어인스타그램Middle-aged womenSportsSportswearInstagram
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 생활과학대학 의류학과, 2020. 8. 하지수.
Abstract
현대 사회에서 오늘을 살아가는 한국 중년 여성들은 가사와 육아에 전념하여 살아온 과거의 모습과 달리 적극적으로 자아정체성을 실현시키기 위해 능동적이고 활동적인 삶의 태도를 보이고 있다. 현대의 중년 여성들은 다양한 변화와 위기를 우울하고 힘들게 받아들이기보다는 인생에서 가장 긴 시기로 볼 수 있는 중년기를 건강하고 행복하게 살고자 하며, 자아를 찾기 위한 긍정적 삶을 시작하는 제2의 인생을 출발하는 시기로 맞이하고 있는 것이다. 현재 한국 중년 여성들은 육체적, 심리적으로 개인이 추구하는 이상적인 모습이 되기 위해 체형과 피부를 비롯한 여러 가지 몸 관리에 적극적으로 임하고 있으며, 더 나아가 문화, 여가, 레저 활동 등 동적인 활동에 적극적으로 참여하고, 문화 산업 전반에 걸쳐 다양한 소비 문화를 이끌며 중년들만의 새로운 라이프스타일을 추구하고 있다. 특히, 중년 여성들은 다양한 여가 활동 중 건강과 매력적인 몸매를 유지하기 위한 운동에 가장 많이 참여하는 추세이다.
이에 본 연구는 현재의 한국 중년 여성들이 다양한 여가 활동 중 운동에 큰 비중을 두고 있다는 점과 기존 중년들과 달리 개인적 또는 사회적 장으로서 SNS 활용이 증가하고 있다는 점에 기인하여, 운동에 대한 참여의미가 무엇인지를 밝히고, 스포츠웨어 표현된 의미의 다양성을 분석하고자 한다.
본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 한국 중년 여성들의 일상생활에서의 운동 참여의미를 밝히고, 둘째, 한국 중년 여성들의 운동으로 인해 발현되는 스포츠웨어 스타일에서 표현된 다양한 의미를 알아본다.
연구방법으로는 질적 연구방법으로 온라인 대상의 문화 분석 방법인 네트노그라피를 사용하였다. 인스타그램 게시물의 아카이브 내용분석을 위해 각 계정에서 나타나는 운동관련 게시물을 시간 흐름 순서에 따라 반복적으로 열람한 뒤, 적합한 주제의 자료들을 선택적으로 취합하였다. 취합된 이미지와 텍스트 정보들은 주제별로 자료화 한 뒤, 분석에 사용되었다. 연구대상은 한국에 거주하고 있는 40, 50대 중년 여성들 중에서 인스타그램 계정에 운동 관련 게시물을 평균 주 1회 이상 올리고 있는 이용자 20명을 선정하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 한국 중년 여성들은 운동을 통해 일상생활에서의 스트레스를 해소를 하고 운동에 참여하여 집중하는 순간 자체를 즐거움으로 여기고 있었다. 개인이 설정한 운동 목표를 완수함으로써 성취감을 느끼고 운동을 통한 신체적, 심리적 변화에 만족을 느끼고 있었으며, 가족을 비롯한 지인들과, 또는 새로운 사람들과 교류를 통해 스포츠라는 공감대를 형성하며 삶의 활력을 증진시킨다는 점에서 의미를 두고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 중년 여성들은 꾸준한 자기관리와 감정 통제를 통해 운동을 생활화하고 있었다. 일상생활에서의 습관적으로 행해지는 운동은 추구하는 이상적인 나의 모습이 되기 위한 노력으로 삶의 일부로서 흡수되는 경향을 보인다. 일종의 자기와의 약속 개념으로 몸의 개선을 위해 설정된 목표 달성과 개인에 대한 기대감으로 발현되고 있다.
셋째, 운동은 중년 여성들의 삶에 새로운 도전과 변화에 대한 계기로 작용하고 있었다. 40, 50대의 시기를 새로운 도전을 시도하는 시기로 바라보며 안정화된 삶에 안주하지 않고 끊임없이 자신을 가꾸고 변하려는 시도를 하는 모습이 확인되었다. 또한, 체중감량을 통해 변화한 후의 모습을 통해 자신감과 자기애를 표출하기도 했다.
넷째, 중년 여성들의 스포츠웨어는 몸을 표현하는 차원에서 착용되고 있었다. 몸을 표현함에 있어서는 몸을 관찰하고 점검하기 위해 착용하는 모습과 과시적인 연출을 위한 착용이 두드러지게 보였다. 더불어 몸을 관찰한다는 관점에 입각하여 스포츠웨어의 착용은 운동의 능률을 증가시키는 효율성과 직결되기도 했다. 여성들은 운동 외적인 몸의 형태를 개선하기 위한 노력을 하고 있었고 몸을 드러내고 타인에게 보여주고 싶어하는 욕구가 스포츠웨어를 착용함에 있어 반영되어 나타났다.
다섯째, 중년 여성들은 스포츠웨어를 착용하는 것 자체에서의 즐거움을 찾고 있었다. 만족스러운 스포츠웨어를 착용했을 때, 긍정적인 활력을 느끼며, 운동에 참여하는데 있어 촉진 역할을 하는 것으로 해석되었다. 특히 중년 여성들은 감정 변화나 컨디션에 따라 컬러를 선택하는 모습을 보였고, 스포츠웨어의 특정 브랜드를 선호하거나 언급하는 경우도 있었는데 자신이 주로 착용하는 브랜드나 새로운 브랜드에 대한 정보를 사람들과 공유하고 있었다.
여섯째, 중년 여성들은 운동에 참여함에 따라 선호하는 스타일이 변한 것을 확인할 수 있었다. 예전에는 입지 않았던 과감한 룩을 자신있게 연출하고, 스포츠웨어를 데일리 룩으로 즐겨 입는 경향을 보이고 있었다.이는 인스타그램에 자신의 이미지를 과감하게 게시하는 중년 여성들의 경우 자신의 신체에 대한 자신감과 자기애가 높음에서 나타나는 결과로 판단된다. 또한 애슬레저 룩은 편안함과 활동적인 밝은 분위기로 젊은 이미지를 추구하며 일상생활과 여러 유형의 운동들의 경계를 넘나들며 착용할 수 있는 점이 부각되어 나타났다. 마지막으로 오랜 운동의 경험에 의해 중년 여성들 중에서는 경험과 노하우를 토대로 스포츠웨어를 제작하고 착용하며 판매하는 경우도 보였다.
본 연구의 의의는 다음과 같다.
첫째, 운동 참여에 소극적이었던 과거의 중년 여성과 달리 현재의 중년 여성들은 자신의 건강과 몸 관리에 관심이 많으며, 일상생활에서 운동을 생활화하고 젊은 세대의 여성들과 같이 자신감 있게 체형을 과시하고 스포츠웨어를 통해 자신을 표현하고 타인과 공유하는 등 중년 여성들의 새로운 라이프스타일의 추세를 밝히고, 구체적으로 운동에 대한 참여의미와 착용한 스포츠웨어에서 발현된 의미를 분석했다는 점에서 기존의 선행연구들과 차별성을 지닌다.
둘째, 한국 중년 여성들이 지향하는 삶과 추구하는 바를 분석하여 여성들의 삶을 바라보는 관점을 확장하여 변화한 그들의 사회문화적 특성을 도출하고 소셜미디어를 통해 전달되고 해석될 수 있는 커뮤니케이션 문화를 분석했다는 점에서 학문적 의의가 있다.
셋째, 현재 많은 패션 기업들이 경제력과 상품구매력을 갖춘 중년층을 대상으로 제품을 구성하고 개발하고 있으며, 중년 여성들의 체형과 니즈를 파악할 필요가 있다는 점을 고려했을 때, 운동과 스포츠웨어 관련 산업의 기초자료가 될 수 있다는 점에서 산업적 의의를 갖는다.
Modern middle-aged women in Korea lead active lives to realize their self-identity, unlike in the past wherein they were expected to devote themselves to household chores and childcare. Today, these women want to live a healthy and happy middle-aged life, which can be considered the longest period of their lives, rather than accept various changes and crises as they enter a second life to begin finding themselves. These women are actively taking care of their bodies, including their physique and skin, to become the ideal figure sought by others physically and psychologically. Furthermore, they actively participate in cultural and leisurely activities, such as exercising to maintain their healthy and attractive bodies, develop a culture of consumption in the cultural industry, and pursue lifestyles unique to middle-aged people.
Based on how middle-aged Korean women place great importance on sports and their increased use of social networking services (SNS) as personal or social fields, this study aims to identify how these women find meaning in their lives by participating in sports and analyzes the diversity of the meanings women express through sportswear styles.
This study tackles two issues: how middle-aged Korean women find meaning in sports and how these meanings are expressed through sportswear.
Netnography, a method of analyzing the culture of online objects, was used as a qualitative research method. To analyze the archived contents of Instagram posts, exercise-related posts appearing on each account were repeatedly viewed in chronological order, and data on appropriate topics were selected. The collected images and texts were classified by subject and analyzed. Among women in their 40s and 50s, 20 users were selected to upload exercise-related posts on their Instagram accounts at least once a week.
The results of this study are as follows. First, women enjoyed themselves as they relieved stress through exercise, and they found meaning in sports thr-ough their exchanges with their families, acquaintances, or with new people, to promote vitality in their lives.
Second, middle-aged women considered exercise a way of life through constant self-care and emotional control. Habitual exercise is an effort to become the ideal version of themselves, and it tends to be absorbed as part of their lives. Striving for this ideal is a kind of promise to themselves, and it is expressed through expectations and goals aimed at improving their bodies.
Third, exercise was an opportunity for new challenges and changes in the lives of middle-aged women. This study confirmed that women in their 40s and 50s were constantly trying to change themselves without being complacent with stable lives. They also expressed confidence and self-love through the changes they made through weight loss.
Fourth, middle-aged women were using sportswear as an expression of their bodies, especially to show off any noticeable changes. Wearing sportswear was also directly related to exercise efficiency based on the observation of
the body. Besides exercise, women made efforts to improve their physique, and their desire to show their bodies to others was reflected in their choice of clothing.
Fifth, middle-aged women found enjoyment in sportswear itself, which facilitated their participation in sports through their positive emotions and vitality. These women chose colors according to their moods, and some women preferred certain brands of sportswear based on information they shared about the brands they usually wore.
Sixth, middle-aged women confirmed that their preferred styles changed as they exercised. This change in the womens appearances is apparent in their use of sportswear as daily outfits, which came about because of their high self-confidence and self-love, evidenced by boldly posting their images on Instagram. In addition, the Athleisure look is comfortable in an active and bright atmosphere, suitable for various activities, and presents a youthful image. According to their experiences of long exercise, some women produce, wear, and sell sportswear based on their experience and knowledge. The significance of this study is as follows.
First, unlike middle-aged women in the past, modern middle-aged women are interested in their health, and they exercise daily and confidently show off their bodies as much as the younger generation. They express themselves and share with others through sportswear. The new life trends for these middle-aged women, specifically, participation in sports and the meaning expressed in sportswear contrast previous studies.
Second, this study recognizes the lives and idealism pursued by middle-aged Korean women, and it presents an extended perspective of women's lives to derive their changed socio-cultural characteristics.
Third, many fashion companies are currently organizing and developing products for middle-aged people with purchasing power. Considering the need to identify the body types and needs of middle-aged women, this study offers data for sports and sportswear-related industries.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/170253

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000163051
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