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패션 매장 UGC의 정보품질이 중국인 유학생의 행동의도에 미치는 영향

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Authors
LIU XINXING
Advisor
이유리
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
사용자 제작 콘텐츠(User Generated ContentUGC)UGC 정보품질다문화 수용샤오홍슈User Generated ContentUGCUGC information qualitymulticultural acceptanceLittle Red Book
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 생활과학대학 의류학과, 2020. 8. 이유리.
Abstract
Web 2.0의 발전과 소셜 미디어가 보급됨에 따라 사용자 제작 콘텐츠(User Generated Content, UGC)는 소셜 미디어 플랫폼의 중요한 콘텐츠 생산 방식이 되고 있다. 따라서 본 연구는 패션 매장 UGC를 기반으로 콘텐츠 정보품질 특성을 연구하고 소셜 미디어 사용자 태도와 행동의도 간의 관계를 검증하고자 하였다. 또한, 다문화 배경 하에서 중국과 해외의 UGC 플랫폼 정보의 품질 특성과 중국인 사용자들의 태도 및 행동에 있어 플랫폼에 따른 차이를 분석한다.
선행연구를 바탕으로 도출한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, UGC 정보품질(정확성, 유용성, 유희성)이 UGC 이용태도에 미치는 효과를 알아보았다. 둘째, UGC 이용태도가 패션 매장 방문의도와 정보 공유의도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 셋째, UGC 정보품질이 UGC 이용태도에 미치는 영향과 이용태도가 매장 방문의도 및 정보 공유의도에 영향을 미칠 때 플랫폼 채널(샤오홍슈/인스타그램)이 이 둘의 관계를 어떻게 조절하는지 알아보았다. 마지막으로, UGC 정보품질 지각과 UGC 이용태도, 이용태도와 매장 방문의도 및 정보 공유의도 간의 관계에서 다문화 수용 정도(분리, 통합, 주변화, 동화)에 의한 조절효과가 있는지 알아보았다.
설립된 연구 문제를 실증적으로 규명하기 위해서 샤오홍슈와 인스타그램 사용자들의 사용 경험을 기반으로 한 설문지법을 결과 도출에 활용하였다. 양적 조사를 위해 서울대학교 중국 유학생 커뮤니케이션 플랫폼에서 설문 조사를 수행하였다. 설문 대상자는 샤오홍슈/인스타그램을 사용하며 한국에 건주하는 20~30대 중국인 여성 유학생이었고 총 320명이 응답하였으며, 그 중 불성실한 응답을 제외하고 최종 300명(샤오홍슈 응답자 150명, 인스타그램 응답자 150명)의 응답이 SPSS 24.0을 통해 통계적으로 분석되었다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, UGC 정보품질(정확성, 유용성, 유희성)이 UGC 이용태도에 미치는 영향을 확인하였다. 본석 결과, UGC 정보품질 속성인 정확성, 유희성만이 이용태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 유용성은 이용태도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 즉, 사용자는 소셜 플랫폼을 사용하면서 UGC 콘텐츠 관련 내용이 충분히 정확하고 높은 흥미와 재미를 유발할 수록 사용자의 UGC 플랫폼 이용태도는 높아지게 된다는 것이다.
둘째, 사용자가 소셜 플랫폼을 통해 UGC 이용태도가 패션 매장 방문의도와 정보 공유의도에 미치는 영향을 알아보았다. 연구 결과에 의하면, UGC 이용태도가 방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 사용자들이 UGC 이용태도가 긍정적일수록 UGC 콘텐츠 중에 소개된 패션 매장에대한 미래 방문 가능성이 높아짐을 확인하였다. 마찬가지로, UGC에 대한 사용자의 이용태도는 정보 공유의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 본 연구는 채널(샤오홍슈/인스타그램)을 조절변수로 고려하였다. 먼저, UGC 정보품질의 정확성과 유용성이 UGC 이용태도에 미치는 효과에 대하여 채널별로 유의미한 조절효과를 보여주었다. 결과에 의하면 정보 정확성과 유용성이 이용태도에 미치는 효과는 인스타그램보다 샤오홍슈에서 더욱 강한 것으로 확인되었다. 즉, 샤오홍슈 사용자의 경우, 인스타그램 사용자보다 정보의 정확성과 유용성이 높을 때 UGC 이용태도는 더욱 높아진다. 또한, UGC 이용태도가 정보 공유의도에 미치는 영향에 대한 채널별 조절효과를 확인하였다. 인스타그램의 경우 샤오홍슈에 비해 UGC 이용태도 수준이 증가할수록 공유의도를 더욱 높게 인식하는 것으로 나타났다. 또한 인스타그램이 샤오홍슈보다 더 큰 증가 폭을 보였다. 따라서 중국 유학생들이 국가별로 UGC 소셜 플랫폼을 이용할 때 정보품질, 사용자 태도 및 행동 의도에 차이가 있음을 확인하였다.
넷째, UGC 정보품질이 UGC 이용태도에 미치는 영향과 이용태도가 매장 방문의도 및 정보 공유의도에 미치는 영향에서 다문화 수용 정도(분리, 통합, 주변화, 동화)에 따른 조절효과가 있는지 알아보았다. 따라서 정확성만이 UGC 이용태도의 관계에 대한 통합 특성의 조절효과가 유의한 것으로 나타났다. 즉, 낮은 통합 정도의 사용자의 경우 UGC 정보 정확성 높을수록 UGC 플랫폼의 이용태도가 높아진다. 반면, 높은 통합 정도의 사용자의 경우 UGC 정보 정확성 높을수록 UGC 플랫폼의 이용태도가 저하된다.
본 연구는 UGC 정보품질에 따른 UGC 이용태도 및 UGC에서 노출되는 패션 매장에 대한 방문의도와 정보 공유의도를 살펴보았다. 더불어 플랫폼 채널과 다문화 수용 정도에 의한 조절 효과에 대해서도 탐구하였다. 따라서 본 연구는 패션 매장 UGC 환경에서 중국인 사용자들의 태도 및 행위에 대한 채널 속성의 차이를 비교하였다. 또한 다문화 측면에서 UGC를 보다 통합적인 관점에서 접근하여, 이들의 소셜 플랫폼 사용 특성과 다문화 수용 정도를 고려했다는 점에서 학문적 시사점을 제공하였다. 패션 관련 기업에게 플랫폼에 따른 UGC 정보품질 차이를 바탕으로 콘텐츠를 생산하는 방안을 제공할 수 있을 것이다.
The advancement of Web 2.0, social media penetration, and User Generated Content (UGC) have become important content production methods of social media platforms. Therefore, this study tried to examine characteristics of content information quality based on fashion store UGC and verify the relationship between user attitude and behavioral intention of social media. And it analyzes characteristics of information quality of Chinese and overseas UGC platforms, Chinese users’ attitudes and behaviors, and differences in channels in the multicultural background.
Subjects for inquiry drawn from the precedent studies are as follows: First, effects of information quality (accuracy, usefulness, and playfulness) of UGC on attitudes toward using UGC were examined. Second, effects of the attitudes toward using UGC on visiting intention to fashion stores and information sharing intention were done. Third, effects of information quality of UGC on the attitude toward using UGC and how the relationship between channels (Little Red Book/Instagram) and visiting intention and sharing intention is adjusted when the attitudes to use have an effect on them were done. Finally, moderating effects by multicultural acceptance (separation, integration, marginalization, and assimilation) in the relationship among perception of information quality of UGC and the attitudes toward using UGC, the attitudes to use and fashion store visiting intention, and information sharing intention , were done.
In order to investigate the subjects for inquiry set up empirically, a survey based on Little Red Book and Instagram users’ experience was utilized to produce results. For quantitative study, the survey was conducted in a Chinese student communication platform (Wechat) of Seoul National University. Subjects of the survey were Chinese female students in their 20s and 30s who use Little Red Book or Instagram and live in Korea. Total 320 people answered the questionnaire. Among them, answers of the final 300 questionnaires (150 respondents in Little Red Book and 150 ones in Instagram) were statistically analyzed through SPSS 24.0.
The results of the study are as follows: First, the effects of information quality (accuracy, usefulness, playfulness) of UGC on the attitude toward using UGC were found. The analytical result has found that accuracy and playfulness, the attributes of information quality of UGC just have a significant effect on the attitudes to use and usefulness does not. That is, users’ attitudes toward using UGC platforms increase as contents related to UGC content are accurate enough and get them more interested in them and more excited about them when they use social platforms.
Second, the effects of users’ attitude toward using UGC through social platforms on fashion stores visiting intention and information sharing intention were examined. The result of the study has found that the attitude toward using UGC have a significant effect on visiting intention. That is, it has found that the more positive users’ attitude toward using UGC are, the higher possibility of visiting fashion stores introduced among UGC content in the future is. Similarly, it has found that users’ attitude toward using UGC have a significant effect of information sharing intention
Third, the study considered channels (Little Red Book/Instagram) as moderating variables. First, effects of accuracy and usefulness of information quality of UGC on the attitude toward using UGC showed significant moderating effects by channel. The result of the effects of accuracy and usefulness of information on the attitudes to use has found that Little Red Book is more powerful than Instagram. That is, Little Red Book users’ attitude toward using UGC are higher than Instagram users when accuracy and usefulness of information are high. And the moderating effects by channel of the effects of the attitude toward using UGC on information sharing intention were found. Instagram has found that the more positive of the attitude toward using UGC increase, the more users perceive intention of sharing information in comparison with Little Red Book. And the increase of Instagram users is higher than Little Red Book users. Therefore, it has found that there are differences in information quality, users’ attitudes, and behavioral intention of Chinese students when they use UGC social platforms by country.
Fourth, the moderating effects according to multicultural acceptance (separation, integration, marginalization, and assimilation) in the effects of information quality of UGC on the attitude toward using UGC and the attitudes of use on intention of visiting stores and sharing information were examined. Therefore, accuracy has just found that the moderating effect of the integration characteristics of the relationship of the attitude toward using UGC is significant. That is, in case of users with low integration, the higher accuracy of UGC information is, the higher attitude toward using UGC channels are. On the other hand, in case of users with high integration, the higher accuracy of UGC information is, the lower attitude toward using UGC channels are.
The study examined the attitude toward using UGC according to information quality of UGC, intention of visiting fashion stores exposed through UGC and sharing information. In addition, the moderating effects by channels and multicultural acceptance were studied. Therefore, the study compared differences in channel attributes of Chinese users’ attitudes and behaviors in the fashion store UGC environment with one another. And it provided academic implications in that their characteristics of using social platforms and multicultural acceptance were considered by approaching UGC in terms of multicultural and from the integrated viewpoint. It is thought that a plan to produce content based on the differences in information quality of UGC according to channels can be provided for fashion companies.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/170257

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000161898
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Appears in Collections:
College of Human Ecology (생활과학대학)Dept. of Textiles, Merchandising and Fashion Design (의류학과)Theses (Master's Degree_의류학과)
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