Publications

Detailed Information

F. Chopin의 《Ballade No. 4, Op. 52》연구

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

최유리

Advisor
이민정
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
발라드쇼팽피아노 발라드주제 전개 방식BalladeChopinPiano BalladeThematic development method
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 음악대학 음악과, 2020. 8. 이민정.
Abstract
본고는 19세기 낭만주의 작곡가 쇼팽(Frédéric François Chopin, 1810-1849)의 《발라드 제 4번》(Ballade No. 4 in F minor, Op. 52)에 나타나는 주제 전개 방식을 분석한 논문이다.
발라드는 원래 문학의 한 장르인 자유로운 형식의 담시였으며, 음악으로서의 발라드는 중세 시대 프랑스 음유시인들의 노래에서 그 기원을 찾을 수 있다. 14세기 아르스 노바의 대표 작곡가 마쇼(Guillaume de Machaut, 1300-1377)에 의해 대표적인 고정 형식(fixed form)이 된 발라드는 음악사에서 예술 작품으로서 중요하게 다루어지기 시작하였다.
이후 발라드는 유럽 각지에 퍼져 각 나라별로 독특한 형태의 성악곡으로 발전하였으며, 19세기에 쇼팽에 의해 새로운 기악 형식의 장르로 독립되었다. 쇼팽의 네 개의 발라드는 문학의 영향을 받아 작곡되었으며, 특히 폴란드 시인 미츠키에비치(Adam Mickiewicz, 1798-1855)의 시와 연관성이 있다. 또한 악곡 내에서 주제가 여러 음악적 기법을 통해 변형되어 등장하며 점점 발전하는 구조의 내러티브적인 특성을 가지고 있다. 이러한 서술적 양식의 기악 작품은 이후 작곡가들에게 큰 영향을 주었다.
쇼팽의 발라드 중 가장 완성도가 높고 원숙미가 넘치는 작품으로 평가받는 《발라드 제 4번, Op. 52》에는 세 개의 주요 주제인 서주, 제 1주제, 제 2주제가 등장한다. 서주는 작품 중반에 전조되어 등장하며 화성의 진행이 한층 다채로워진다. 제 1주제는 제시된 후 장식이 가미된 반복, 동기 단편과 모방기법을 활용한 변형, 텍스처 변형, 동기를 결합한 변형, 모방 대위법적 변형, 벨칸토 양식과 비화성음을 사용한 변형 총 여섯 차례에 걸쳐 변형되며 발전한다. 제 2주제는 작품 중반에서 3도 관계의 조성으로 전조되어 나타나고, 반주의 형태가 바뀌며 음역이 확장된다.
본 논문에서 이 작품에 나타나는 주제 전개 방식을 분석한 결과, 그 방식이 낭만주의 시대 음악에 사용되었던 주제 변형 기법(Thematic transformation)과 유사함을 알 수 있었다.
This is an analysis of the thematic development methods in 《Ballade No. 4 in F minor, Op. 52》 by Frédéric François Chopin(1810-1849), a nineteenth century Romantic composer.
A ballade was an example of originally free form poetry, a type of literary genre. The ballade, as a musical genre, is derived from the song of French minnesinger in the Middle Ages. It became a popular and significant fixed form through the works of Guillaume de Machaut(1300-1377), an important composer of the Ars Nova style in the fourteenth century.
Afterwards, the ballade was diffused across European countries and matured into its own distinctive style of vocal music. In the nineteenth century, with the contribution of Chopin, it evolved as an independent genre of instrumental music. Chopins 4 Ballades were inspired by literature and the Polish poet. Especially, Mickiewiczs poems are closely associated with his ballades. Furthermore, the pieces feature narrative structures developed from the transformation of the themes using various musical techniques in a piece. This descriptive form of instrumental pieces greatly influenced later composers.
《Ballade No. 4 in F minor, Op. 52》, considered the most mature piece of Chopin's ballades, features three main themes: introduction, the first and second themes. The introductory theme appears in different key in the middle of the piece and harmonic progression becomes more colorful. The first theme is transformed and developed with six variations after the exposition: repetition with ornamentation, transformation using fragments and imitation, textural change, combination of motives, imitative counterpoint and ornamentation in the bel canto style with nonharmonic tone. The second theme appears again in key of third degree relationship in the middle of the piece. Also the form of accompaniment changes and the range of notes expands.
This analytical study of the thematic development methods of this piece shows that the method is similar to the technique of Thematic transformation used in the Romantic era.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/170345

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162401
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share