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전쟁과 아이들: 영미 청소년문학과 제2차 세계대전의 홈프론트
War and Kids: The World War II Home Fronts in British and American Juvenile Literature

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Authors
신승한
Advisor
조철원
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
청소년문학제2차 세계대전홈프론트전쟁의 논리전복환대홀로코스트내파juvenile literaturethe Second World Warhome frontlogic of warsubversionhospitalitythe Holocaustimplosion
Description
학위논문 (박사) -- 서울대학교 대학원 : 인문대학 영어영문학과, 2020. 8. 조철원.
Abstract
본 논문은 제2차 세계대전의 홈프론트를 배경으로 한 영미 청소년문학 작품에서 어른들이 세운 전쟁의 논리가 아이들에 의해 해체되는 양상을 고찰하고, 전쟁 논리를 제 나름의 방식으로 재구성하려는 아이들의 전략을 논한다. 아이들이 특정한 능동적 행위를 통해 어른의 질서와 시스템에 균열을 가함으로써 제2차 세계대전의 홈프론트를 전복적 공간으로 재편한다는 것이 본고의 핵심 논지이다. 2장에서는 니나 보든의 『캐리의 전쟁』에서 아이들이 제2차 세계대전과 평행구도를 이루는 권위적인 어른과의 전쟁을 맞아 언어를 통해 승리함으로써 전쟁의 논리에 균열을 가함을 논한다. 또한, 집을 떠난 아이들이 대체가정의 공간에서 상호 연대함으로써 전쟁이라는 억압적 시스템에 공격을 가한다는 점 역시 지적한다. 3장에서는 로버트 웨스톨의 『기관총 사수들』에서 스스로 건설한 요새를 거점으로 전쟁의 논리를 해체하려는 아이들의 시도를 검토하는데, 데리다의 절대적 환대 개념을 원용하여 적군에 대한 아이들의 환대가 어른들이 수립한 전쟁의 질서를 해체하는 동력이 됨을 조명한다. 또한, 전쟁을 헛소동으로 희화화함으로써 전쟁을 지속케 하는 이념에 공격을 가하는 아이들의 전략에 대해서도 논의한다. 4장에서는 제인 욜런의 『악마의 셈』에서 아이들의 상상력과 기억이 전쟁의 논리를 무너뜨리는 수단이 됨을 논한다. 과거로의 시간여행을 통해 홀로코스트를 직접 경험하는 아이가 상상력을 통해 수용소의 폭력적인 질서에 저항하며, 홀로코스트의 트라우마에 대항하는 전략으로 미래를 기억하는 행위라는 패러독스를 이해하고 수용함을 텍스트의 분석을 통해 입증한다. 5장에서는 린다 수 박의 『내 이름이 교코였을 때』에서 제2차 세계대전 당시 조선인 아이들이 어른되기 전략을 통해 식민지로부터 전쟁 논리의 재편을 시도함을 살펴본다. 끝으로, 카미카제의 비행사로 출격한 소년이 전쟁의 허구적 구조를 그 내부로부터 무너뜨리는 내파의 전략을 취함으로써 전쟁 논리의 재구성을 가장 강력한 전복의 경지로 도약시킴을 밝히고자 한다.
This dissertation investigates how the logic of war established by adults is dismantled by children in British and American juvenile literature set on the home fronts of the Second World War, and childrens strategies to reconstruct the logic of war in their own way. The main thesis of this dissertation is that children reorganize the home fronts of the Second World War into subversive space by cracking the order and system of adults through specific active actions. In Chapter 2, I argue that children face a war with an authoritative adult in parallel with the Second World War and win through language to break the logic of war in Nina Bawdens Carries War. I also point out that children who have left their homes attack the repressive system of war by solidarity with each other in the space of an alternative family. Chapter 3 examines the childrens attempts to dismantle the logic of war based on a fortress built by themselves in Robert Westalls The Machine Gunners. Jacques Derrida's concept of absolute hospitality is used to assess childrens attitude toward the enemy. I argue that it has a powerful force for dismantling the order of war established by adults. I also discuss the strategies of children to attack the ideology that keeps war going by making war a farce. In Chapter 4, I scrutinize how the children's imagination and memory become the means of destroying the logic of war in Jane Yolens The Devils Arithmetic. A Jewish girl who directly experiences the Holocaust through time travel to the past, resists the violent order of a Nazi concentration camp through imagination, and understands and accepts the paradox of the act of remembering the future as a strategy against the trauma of the Holocaust. Chapter 5 examines the attempts of reorganizing the logic of war from colonies through the strategy of becoming adults of Korean children during the Second World War in Linda Sue Parks When My Name Was Keoko. Finally, I would like to reveal that the boy who makes a sortie as an aviator of Kamikaze takes the strategy of implosion to destroy the absurd structure of war from the inside, thereby taking the reconstruction of the war logic to the state of the most powerful subversion.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/170593

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162829
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)English Language and Literature (영어영문학과)Theses (Ph.D. / Sc.D._영어영문학과)
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