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교통안전서비스 민간위탁 효과분석 : - 고속도로 안전순찰업무를 중심으로 -

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Authors
권오원
Advisor
엄석진
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
안전순찰민간위탁공공서비스highway safety patrolcontracting-outpublic managementpublic servic
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 행정대학원 공기업정책학과, 2020. 8. 엄석진.
Abstract
도로는 철도, 항공, 해운 등의 수송부문 중에서 약 80%이상의 가장 큰 비중을 차지하고 있으며, 국가 경제발전의 중추적인 기능을 담당하여 왔다. 그 중 고속도로는 일평균 450만대 이상의 차량이 이용하는 생활밀착형 공공시설물로서 이용고객의 안전한 주행을 최우선 가치로 삼고 있는 안전순찰 공공서비스를 공공직영의 안전순찰조직으로 제공하여 왔다. 그러나, 급증하는 고속도로 연장을 감당할 순찰인력이 부족해져 이에 대한 대안으로 공공조직의 비대화를 억제하고, 민간의 전문적인 역량과 기술활용을 위해 2007년부터 안전순찰업무를 순차적으로 민간위탁으로 전환하여 왔다.
민간위탁 제도는 민간의 전문적인 기술과 운영자간 선의의 경쟁으로 서비스생산 비용을 절감하면서도 서비스의 수준을 향상시키는 등의 긍정적인 효과와 함께 민간위탁 운영자와의 계약, 지도점검 등 거래비용의 상승 등 부정적인 효과도 상존하고 있으며, 공공의 조직은 공익성을 추구하고 민간의 조직은 수익성을 추구한다는 일반적인 조직이론에 근거하여 볼 때, 어떠한 조직하에서 운영 시 공공서비스의 성과가 높게 측정되는지에 대한 체계적이고 객관적인 논의가 요구된다. 이에 따라 본 논문에서는 교통안전 공공서비스를 제공하는 조직에 따른 성과를 검증하기 위하여 공공직영 안전순찰조직 및 민간위탁 안전순찰조직에 대해 조직활동성 성과지표와 서비스제공 성과지표로 나누어 연도별, 기관별로 자료를 수집하여 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 운영방식에 따른 조직활동성 성과를 비교하기 위해 기관별 연간 법규위반차량 단속실적과 고객차량 지원실적 자료를 활용하여 분석한 결과, 두 자료 모두 민간위탁 조직이 공공직영 조직보다 높은 성과를 달성하였다. 이는 조직의 활동성과 관련하여 민간위탁 후 지도감독, 모니터링을 위해 시행한 안전순찰업무 경영평가에서 주요 평가지표를 설정하여 관리함으로써 민간위탁 운영자간의 건전한 경쟁유인이 성공적으로 이루어진 결과라고 볼 수 있으며, 민간위탁에 의한 공공서비스 제공이 효율적으로 운영되기 위해서는 적절한 절차대로 업무를 수행하고 있는지, 본래 기대하였던 서비스를 생산하고 있는지를 정기적으로 지도점검하고 성과평가하는 것이 민간위탁의 성패를 좌우한다는 민간위탁이론을 뒷받침한 결과라고 할 수 있다.
둘째, 운영방식에 따른 서비스제공 성과를 비교하기 위해 기관별 연간 교통사고 발생지수 및 교통사고 사망지수 자료를 활용하여 분석한 결과, 조직활동성 분석결과와는 반대로 공공직영 조직이 민간위탁 조직보다 높은 성과를 달성하였다. 민간위탁시의 조직활동성은 공공직영 운영시 보다 더 나은 실적을 달성하였지만 교통안전성의 향상이라는 서비스제공 성과에서는 오히려 공공직영 운영시의 성과가 더 나은 실적을 달성한 결과를 확인할 수 있었고, 이는 민간위탁에 대한 모니터링, 지도감독시 공공서비스 본래의 목적을 달성할 수 있는 실질적인 성과평가가 필요하다는 점과 민간위탁운영이나 공공직영운영이 항상 획일적으로 어느 한쪽이 우월한 수단은 아니라 주어진 상황이나 제공하는 서비스의 형태에 따라 무조건적으로 민간위탁이 공공서비스의 질적 향상을 기대하기는 어렵다는 점을 확인할 수 있었다.
고속도로 안전순찰과 같은 공공서비스를 제공하는 사업에 대해서 민간위탁 운영시 민간위탁의 긍정적인 효과가 항상 발휘되는 것은 아니며, 민간의 전문적인 기술도입 및 생산성 향상을 도모하고 공공부문의 조직 비대화를 억제하기 위해 도입된 민간위탁제도가 실질적인 서비스 제공성과의 향상으로 이어지기 위해서는 참여를 희망하는 민간의 자유로운 경쟁환경 조성, 위탁받은 운영자에 대한 지도감독과 세밀한 성과평가, 민간운영자와의 상세한 계약을 통한 정확한 목표설정 등 민간위탁 운영시 발생할 수 있는 문제를 제거하기 위한 노력이 필요할 것으로 본다.
Roads account for the largest portion of more than 80% of the transportation sector, such as railroad, air, and shipping, etc, and have played a pivotal role in national economic development. Among them, the expressway is a public-facing facility that is used by more than 4.5 million vehicles per day, and has provided safety patrol public services that make safe driving of users the top priority through public safety patrol organizations. However, As there is not enough manpower to handle the rapid increase in highways, alternatively, it has been converting the safety patrol service to contracting-out sequentially since 2007 in order to suppress the enlargement of public organizations and utilize private professional capabilities, echnologies.
The contracting-out mechanism has a positive effect such as improving service quality while reducing service production costs through private competition between professional technology and operators, as well as negative transaction costs such as contracts and inspections with contracting-out operators. and, based on the general organizational theory that public organizations pursue public interest and private organizations pursue profitability, a systematic and objective debate is needed about which public service performance is highly measured when operating under which organization.
Accordingly, in this paper, we collected and analyzed the performances of organizational activity performance and service provision performance indicators by year and organization for public-operated and privately commissioned safety patrol organizations in order to verify the performance according to the operating organization, and the results are as follows.
First, In order to compare the performance of organizational activities according to the operation method, the results of the analysis using annual data on the enforcement of violations of laws and regulations for each organization and customer vehicle support results showed that contracting-out organizations achieved higher
performance than public operated organizations. This can be seen as a healthy competition effect among contracting-out operators by setting and managing it as the main evaluation index in management evaluation conducted for supervision and monitoring after contracting-out, and it supports the theory that the success or failure of contracting-out depends on regular inspection and performance evaluation of whether the public service provided by contracting-out is performing according to proper procedures and producing the service that was originally expected in order to operate efficiently.
Second, in order to compare the performance of service provision according to the operation method, the results of the analysis using the annual traffic accident incidence index and traffic accident death index by organization, as opposed to the results of organizational activity analysis, public operated organizations outperformed contracting-out organizations. The organizational activity when operating as a contracting-out achieved better results than when operating under the direct management, but in the service provision performance of improving traffic safety, it was confirmed that the performance under the operation of the public management achieved better results. In other words, it is necessary to monitor and inspect the contracting-out, which requires a practical performance evaluation to achieve the original purpose of the public service. According to the type of service provided, it is difficult to expect contracting-out to improve the quality of public services unconditionally.
For businesses that provide public services such as highway safety patrol, the positive effect of contracting-out is not always exerted when operating contracting-out, and the contracting-out system, introduced to promote the introduction of professional technology and productivity of the private sector and to suppress the enlargement of the organization in the public sector, creates a free competitive environment for the private sector that wishes to participate in order to lead to the improvement of actual service delivery performance. It
is expected that efforts will be needed to eliminate problems that may occur in the operation of contracting-out, such as supervising operators, conducting detailed performance evaluations, and setting precise goals through detailed contracts with private operators.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/170882

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000163133
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Enterprise Policy (공기업정책학과)Theses (Master's Degree_공기업정책학과)
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