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교통수단 특성요인이 여객수송실적에 미치는 영향 연구 : A Study on The Effect of Transportation Characteristics on Passenger Transportation Performance : Focusing on the Seoul-Busan Route
서울~부산 구간을 중심으로

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Authors

김민수

Advisor
고길곤
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
교통수단 특성여객수송실적서울-부산 노선상호작용 효과다중회귀분석Transportation Method CharacteristicsPassenger Transport PerformanceSeoul-Busan RouteInteraction EffectMultiple Regression Analysis
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 행정대학원 공기업정책학과, 2020. 8. 고길곤.
Abstract
교통수단 특성요인인 운임, 통행시간, 운행횟수는 교통수단 운영계획 수립과 통행자 교통수단선택 등 여객수송실적에 미치는 영향이 큰 중요 척도이다. 한편, 서울-부산 노선은 우리나라 내륙노선 중 가장 큰 여객시장이며 가장 긴 노선으로 교통수단간 운임과 시간, 공급을 지속적으로 차별화하며 경쟁하고 있는 교통시장이다.
이에, 본 연구에서는 서울-부산 노선을 중심으로 각 교통수단의 운임, 통행시간, 운행횟수가 여객수송실적에 미치는 영향에 대한 인과관계를 실증적으로 분석함으로써 국내 장거리 교통수단에 대한 효율적 운영 및 경쟁력 강화를 위한 정책적 함의를 도출하는데 목적이 있다.
본 연구의 공간적 범위는 서울-부산 구간이며, 시간적 범위는 2005년 1월부터 2019년 12월까지로 15년간의 월별 180개 관찰점을 사용하였다. 또한, 고속철도, 일반철도, 고속버스, 항공 4가지 대중교통 수단을 연구대상으로 하였다. 연구방법은 수집한 자료를 바탕으로한 기초통계와 기술통계 분석을 진행하고, 연구의 목적인 교통수단 특성요인이 여객수송실적에 미치는 영향을 알아보기 위해 상호작용항이 포함된 다중회귀분석을 실시하였다. 독립변수는 4가지 교통수단의 운임, 통행시간, 운행횟수, 수단특성*수단의 상호작용항이고, 종속변수는 각 수단의 여객수 및 수송분담률, 좌석탑승률이다. 또한, 1인당 실질 처분가능소득을 통제변수로 하였다.
연구결과를 정리하며 다음과 같다. 첫째, 각 교통수단 운임이 증가되면 여객수, 수송분담률, 좌석탑승률에 음의(-) 영향을 미치는 것을 대부분 확인할 수 있었으나, 고속철도의 경우 운임이 증가함에도 수송분담률이 증가하는 결과가 나왔다. 이는 서울-부산 교통시장에서 고속철도의 시장지배력이 매우 높음에 따라, 소비자는 운임이 올라가도 고속철도를 대체할 교통수단을 찾지 못하는 것으로 판단된다. 둘째, 각 교통수단 통행시간이 증가되면 여객수, 수송분담률, 좌석탑승률에 음의(-) 영향을 미치는 것을 대부분 확인할 수 있었다. 셋째, 각 교통수단 운행횟수가 증가되면 여객수, 수송분담률, 좌석탑승률에 양의(+) 영향을 미치는 것을 대부분 확인할 수 있었으나, 항공의 경우 운행횟수가 증가함에도 좌석탑승률이 감소하는 결과가 도출되었다. 이는 항공의 운영특성상 정확한 여객수요 예측을 통한 탄력적 운행횟수 변화가 어렵기 때문으로 판단된다.
본 연구는 서울-부산 장거리 노선에서 각 교통수단별 운임, 통행시간, 운행횟수가 여객수송실적에 미치는 영향을 통계적으로 입증하기 위해 상호작용항이 포함된 다중회귀분석을 통해 많은 부분에서 유의미한 분석결과를 도출함으로써 변수간 인과관계를 실증적으로 입증한 점에서 의의가 있다.
Transportation cost, travel time, and frequency of driving, which are characteristics of transportation, are important measures that have a significant impact on passenger transportation performance, such as establishing a transportation operation plan and choosing a transportation method for passengers. On the other hand, of the inland routes in Korea, the Seoul-Busan route is the largest passenger market and the longest route, futhermore, a transportation market that continuously competes with differentiating fare, time, and supply between transportation.
Therefore, this study empirically examines the relationship between the effects of changes in fare, travel time, and frequency of transportation, which are characteristic factors of each transportation method, competing on the Seoul-Busan route. The purpose of this study is to derive policy implications for efficient operation of domestic long-distance transportation and strengthening competitiveness.
The spatial range of this study is the Seoul-Busan section, and the temporal range is from January 2005 to December 2019, and 180 observation points per month were used for 15 years of transportation performance data. In addition, four types of public transportation were used: high-speed rail, general rail, high-speed bus, and aviation.
The research method of this study is as follows that it is based on collected data, and then multiple regression analysis with interaction terms is used to investigate the effects of transportation characteristics. The independent variables are the interaction terms of the fare, travel time, number of operations, and means characteristics * means of the four modes of transportation, and the dependent variables are the number of passengers, the ratio of transportation, and the load factor of each means. In addition, real disposable income per person was used as a control variable.
The results of the study on the effect of the characteristics of each transportation method on the passenger transportation performance are as follows. First, it was found that the increase in fare for each means of transportation has a negative (-) effect on the number of passengers, the share of transportation, and the occupancy of seats. But when it comes to the high -speed rail, the opposite result was drawn. As the market dominance of the high-speed rail is very high in the Seoul -Busan transportation market, it is judged that consumers cannot find a way to replace the high-speed rail even if the fare increases.
Second, it was found that the increase in the transit time of each means of transportation has a negative (-) effect on the number of passengers, transportation share, and seating rate.
Third, it was found that the increase in the number of operation of each means of transportation has a positive (+) effect on the number of passengers, the share of transportation, and the rate of seating. But, in case of seating rate of airplane , the opposite result was obtained. This is due to the fact that it is difficult to change the number of flexible flights through accurate passenger demand prediction due to the operational characteristics of the airline.
In this study, in order to statistically demonstrate the effect of fare, travel time, and number of operations for each transportation method on the passenger transport performance on the Seoul-Busan long-distance route, the results of meaningful analysis in many areas were analyzed through multiple regression analysis with interaction terms. It is significant in that it proves the relationship between variables by deriving.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/170950

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162226
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