Publications

Detailed Information

A Study on the Impact of Institutional Reorganization on Institutional Performance : 조직개편이 조직성과에 미치는 영향에 관한 연구: 가나 위생 및 수자원부 사례를 중심으로
A Case of the Ministry of Sanitation and Water Resources-Ghana

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

Sethina Ayongo Okornoe

Advisor
Hong, Joon-Hyung
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
ReorganisationLevers of ReorganisationPolicy InitiativeResource AllocationInstitutional and Legal Framework
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 행정대학원 글로벌행정전공, 2020. 8. Hong, Joon-Hyung.
Abstract
Reforms and reorganisations are not new to Ghanas public institutions. Successive governments, motivated by various reasons, initiate reorganisations in various public institutions but ultimately with the aim of achieving better outcomes for the public wellbeing.
This study focused on the impact of institutional reorganisation on institutional performance. Through its literature review, it established that as much as there may be sound reasons for initiating a reorganisation process, there is also widespread scepticism among leading theorists about the effectiveness of reorganising institutions. The most cited reason for this scepticism is the mere desire to achieve political gains by governments.
The researcher identified four levers of reorganisation, namely:
1) clear policy initiative: guiding principle used to set direction in an organization (Sarna, 2014). It is the what and why and it is developed within the legal framework and organizational mission of an institution.
(2) resource allocation: available resources – human, financial and logistics is distributed to help an organization achieve the goals. (3) work processes: a documented procedure of how to handle a task or perform a job to achieve the expected outcome (4) institutional and legal framework: a broad system of rules that governs and regulates decision making.
Through its literature review and survey, the study established the pivotal role these levers play in achieving improvements in performance in a reorganised institution. The key lesson learnt is that a holistic and detailed implementation of these four levers is necessary to achieve the desired performance improvements in a reorganised institution. A detailed implementation requires that there is multi-stakeholder coordination in policy making and operational activities and functions and a timely release of funding for logistics and human capital required to drive projects and programmes.
가나의 공공 기관에 있어 개혁과 조직개편은 새로운 것이 아니다. 여러가지 이유로 동기부여를 받은 계승된 정부는 다양한 공공 기관에서 조직개편을 시작하지만 궁극적으로는 공공 복지를 더 나은 결과를 얻기 위한 목적으로 한다.
본 연구는 조직개편이 조직성과에 미치는 영향에 초점을 맞췄다. 문헌조사를 통해, 조직개편을 실시하는데 있어 어떠한 이유가 있는 것 같아 보이나, 주요 이론가들 사이에 조직개편의 효과에 대한 회의론도 만연해 있음을 확립했다. 회의론의 가장 큰 이유는 단지 정부의 정치적 이득을 얻으려는 욕구일 뿐이기 때문이다.
이에 본 논문의 저자는 조직개편의 네 가지 방법을 확인하였다. 즉: (1)명확한 정책구상: 조직의 방향 설정에 이용되는 원칙(Sarna, 2014). 이것은 무엇과 왜이며 기관의 법적 프레임워크와 조직적 임무 내에서 개발된다. (2) 자원 배분: 가용 자원 – 인적, 재정적, 그리고 물적 자원은 조직이 목표를 달성할 수 있도록 돕기 위해 분배 된다. (3) 작업 프로세스: 기대되는 결과를 달성하기 위해 작업을 처리하거나 수행하는 방법에 대한 문서화된 절차이다. (4) 제도적과 법적 프레임워크: 의사결정을 통제하고 규제하는 광범위한 규칙체계이다.
문헌 조사와 설문을 통해, 본 연구는 이러한 레버들이 조직 개편된 기관에서 성과 개선을 달성하는 데 있어 중추적인 역할을 확립하였다. 본 연구의 핵심 교훈은 이러한 4 가지 레버의 총체적이고 상세한 구현이 조직 개편에서 원하는 성과 개선을 달성하는 데 필요하다는 것이다. 세부적인 구현을 위해서는 정책 입안, 운영 활동 및 기능에 대한 다양한 이해당사자의 조정이 있어야 하며 프로젝트와 프로그램을 추진하는데 필요한 물적 및 인적 자본에 대한 자금을 적시에 공개해야 한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/170963

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162842
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share