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문화바우처 이용자의 만족도에 관한 연구

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Authors
권도윤
Advisor
정광호
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
문화바우처통합문화이용권이용자만족도다중회귀분석이항 로지스틱 분석Culture voucherIntegrated Culture VoucherUser satisfactionMultiple regression analysisBinary logistic analysis
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 행정대학원 행정학과(정책학전공), 2020. 8. 정광호.
Abstract
문화예술 체험은 인간의 상상력과 창조성을 풍부하게 하며 이는 사회 발전의 토대가 된다. 또 문화예술 체험은 지역사회 공동체를 활성화하고 지역경제 성장에도 도움을 준다. 이처럼 문화예술은 의, 식, 주 못지않게 인간의 삶에 중요한 요소이만 문화예술 체험은 주로 고소득층 혹은 중산층에 의해 이루어졌고 저소득층이 문화예술 생활을 향유하기는 쉽지 않았다.
이 문제를 해결하고자 우리 정부는 지난 2005년부터 문화바우처 제도를 도입하였고 현재는 기초생활수급자와 차상위 계층을 대상으로 통합문화이용권(문화누리카드)이라는 문화바우처를 발급하여 이들도 기본적인 문화생활을 즐길 수 있도록 지원하고 있다. 지난 2005년 이후 현재까지 문화바우처의 지원형태와 규모는 지속적으로 발전·확대되어 왔다. 하지만 문화바우처의 성과와 직결되는 바우처 이용자의 만족도를 분석한 연구는 아직 없었다.
따라서, 본 연구에서는 문화바우처 이용자의 만족도를 종속변수로, 공급기관 간 경쟁성·서비스 선택성(가맹점의 취급 업종 및 품목의 다양성, 가맹점 이용의 편리성)·정보가용성(가족합산기능 및 본인충전기능 인지여부, 바우처 관련 정보를 안내받아 본 경로의 개수)·이용기간을 독립변수로 설정하여 바우처 이용자의 만족도에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 분석함으로써 보다 효과적인 문화바우처 제도 운영을 위한 시사점을 도출하고자 하였다.
본 연구에서는 세 가지 단위(전국, 수도권, 비수도권)로 구분하여 다중회귀분석과 이항 로지스틱 분석을 실시함으로써 수도권과 비수도권 간 바우처 이용자의 만족도의 차이 분석도 함께 시행하였다.
다중회귀분석 결과는 다음과 같았다. 먼저 전국 단위의 다중회귀분석 결과 가맹점의 다양성과 가맹점 이용의 편리성이 통계적으로 유의미하게 바우처 이용자의 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또 이용자들이 바우처 관련 정보를 더 많은 경로로 접할 수 있는 경우 만족도가 높아지는 것으로 나타났다.
수도권 및 비수도권 단위의 회귀분석 결과 수도권과 비수도권 모두 가맹점의 다양성, 가맹점 이용의 편리성이 유의미한 독립변수인 것으로 나타났고 바우처 관련 정보를 얻는 경로의 수는 수도권 단위에서만 유의미한 독립변수인 것으로 확인되었다. 그 중 수도권에서는 가맹점 이용의 편리성이, 비수도권에서는 가맹점의 다양성이 이용자의 만족도에 미치는 효과가 컸다. 지역(수도권, 비수도권)을 조절변수로 설정하여 분석한 결과 역시 가맹점의 다양성이 높을수록 비수도권이 수도권에 비해 이용자의 만족도가 더 많이 증가하는 것으로 나타났다.
이항 로지스틱 분석의 결과는 다음과 같다. 전국 단위의 로지스틱 분석 결과 전국 단위의 회귀분석과 마찬가지로 가맹점의 다양성, 가맹점 이용의 편리성, 바우처 관련 정보를 얻는 경로의 수가 이용자가 만족한다고 응답할 확률에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
수도권 및 비수도권 단위의 로지스틱 분석 결과 역시 회귀분석 결과와 다르지 않았다. 수도권의 경우 가맹점 이용의 편리성이 이용자가 만족할 확률에 미치는 한계효과가 크고 통계적 유의미성도 강했으며, 비수도권의 경우 가맹점의 다양성이 이용자가 만족할 확률에 미치는 한계효과가 크고 통계적 유의미성도 강했다.
이상의 연구결과를 바탕으로 도출한 문화바우처 제도의 정책적 시사점은 다음과 같다.
첫째, 바우처 가맹점의 취급 업종 및 품목의 다양성을 높이기 위한 정책이 실시되어야 한다. 현재 이용자들의 지원금 사용 분야가 도서, 영상에 집중되어 있다. 이들이 여행 및 스포츠분야의 이용도 할 수 있도록 해당 분야의 가맹점 확대, 할인율 증대, 이용방법 안내 등을 효율적으로 진행할 필요가 있다. 가맹점 업종의 종류를 확대하여 편의점이나 할인마트에서 문화상품 구입하는 경우에도 바우처를 사용할 수 있도록 하는 것도 좋은 방안이다.
둘째, 이용자들이 가맹점을 더욱 편리하게 이용할 수 있기 위한 정책이 필요하다. 먼저 오프라인 가맹점의 접근성이 떨어지는 농어촌 지역의 이용자들과 오프라인 가맹점 방문에 어려움을 겪는 장애인 이용자들을 위해 온라인 가맹점이 더욱 확대되어야 할 것이다. 또 오프라인 가맹점에서 사용하는 결제수단을 모바일 자동결제시스템 등과 연동하여 사용할 수 있게 하는 등 결제수단을 다양화할 필요성이 있다. 결과적으로 이용자들이 보다 편리하게 가맹점을 이용할 수 있을 것이다.
셋째, 이용자들이 문화바우처 관련 정보를 보다 쉽게 접할 수 있도록 바우처 홍보를 확대 및 다양화할 필요가 있다. 현재 문화바우처를 처음 이용하는 대부분의 사람들이 관련 정보를 행정기관을 통해 얻고 있다. 홈페이지나 문자발송, 카카오톡플러스친구 등 보다 쉽게 정보를 얻을 수 있는 경로를 확대할 필요가 있다. 또, 노년층은 온라인을 사용하는 데 어려움을 겪는 경우가 많으므로 쉽고 자세한 안내가 온라인에서 이루어져야 할 것이다.
The experience of cultural arts enriches human imagination and creativity. These are the foundation of social development. Also, the experience of cultural arts revitalizes local communities and promotes economic growth of the communities. As such, cultural arts are as important to human life as the necessities of life(food, clothing, and shelter), but cultural arts were experienced mainly by high-income or middle-income people, and it was not easy for low-income people to enjoy cultural arts.
In order to solve this problem, the Korean government has introduced a culture voucher system since 2005. Now it has issued a culture voucher system called "Integrated Culture Voucher(Munhwa-nuri Card)" for recipients of basic living and the next lowest income bracket to help them enjoy basic cultural lives. Since 2005, the form and scale of support for culture vouchers has been continuously developed and expanded. However, there has been no research on the satisfaction level of voucher users, which is directly related to the performance of the culture voucher.
Therefore, in this study, the satisfaction level of users of culture vouchers was set as a dependent variable, and 1) the competitiveness among suppliers 2) service selectivity(diversity of the franchisee's handling items, convenience of using the franchisee) 3) availability of information(recognition of 'family combined functions' and 'self-charging functions', the number of channels from which users obtained information regarding culture voucher) 4) period of use were set as independent variables. By empirically analyzing the factors that affect the satisfaction of voucher users, the study was intended to derive implications for the more effective operation of the culture voucher system.
Also, in this study, the multiple regression analysis and the binary logistic analysis were conducted in three units (nationwide, Seoul metropolitan regions, and non-Seoul metropolitan regions) to analyze the difference in the satisfaction of voucher users between Seoul metropolitan regions and non-Seoul metropolitan regions.
The results of the multiple regression analysis were as follows: First of all, the national multiple regression analysis showed that diversity of franchisees and the convenience of using franchisees had a statistically significant positive impact on the satisfaction of voucher users. In addition, the analysis showed that when users can obtain voucher-related information from more channels, the satisfaction level increases.
Regression analysis of the Seoul metropolitan regions and non-Seoul metropolitan regions showed that the diversity of franchisees and convenience of using franchisees were significant independent variables in both regions. Especially the convenience of using franchisees in the Seoul metropolitan regions and the diversity of franchisees in non-Seoul metropolitan regions had a great effect on users' satisfaction. Moreover, the number of channels to obtain voucher-related information was found to be a significant independent variable in the Seoul metropolitan regions alone. In addition, according to the analysis of regions(Seoul metropolitan regions and non-Seoul metropolitan regions) set as a moderator variable, the higher the diversity of franchisees, the greater the satisfaction of users in non-Seoul metropolitan regions than in Seoul metropolitan regions.
The results of the binary logistic analysis are as follows. A nationwide logistic analysis showed that, like a nationwide regression analysis, the diversity of franchisees, convenience of using franchisees and the number of channels to obtain voucher-related information had a positive impact on the probability that users would say they were satisfied.
The results of binary logistic analysis of Seoul metropolitan and non-Seoul metropolitan units also were not different from the results of regression analysis. In Seoul metropolitan area, the convenience of using franchisees had a large marginal effect on the probability that users would be satisfied, and the statistical significance was also strong. In non-Seoul metropolitan area, the diversity of franchisees had a large marginal effect on the probability that users would be satisfied, and the statistical significance was also strong.
The policy implications of the culture voucher system derived based on the above research results are as follows: First, policies that enhance the diversity of the handling items of voucher franchisees should be implemented. Currently, the areas where users use subsidies are concentrated on books and videos. In order for users to use the travel and sports sectors, it is necessary to efficiently expand franchisees in the fields, increase discount rates, and guide how to use them. It is also a good idea to expand the types of franchise businesses so that culture vouchers can be used when users purchase cultural products at convenience stores or discount markets.
Second, policies that build more convenient environment to use culture vouchers are needed. First of all, online franchises should be expanded for users in rural areas where offline franchisees are less accessible and for disabled users who have difficulty visiting offline franchisees. In addition, it is necessary to diversify payment methods by allowing offline franchisees to use the payment methods along with mobile automatic payment systems. As a result, users will be able to use the franchisee more conveniently.
Third, it is necessary to expand and diversify the voucher promotion so that users can obtain information related to culture vouchers more easily. Currently, most people who use culture vouchers for the first time are getting related information through administrative agencies. A policy that expand the channels such as homepage, text messaging, and Kakao Talk Plus Friends is needed. In addition, older people often have trouble using online, so easy and detailed guidance should be made online.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/171002

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162982
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Theses (Master's Degree_행정학과)
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