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고속도로 버스전용차로 진출램프 구간에서의 가변속도제어의 교통류 안정성 효과
Effects of Variable Speed Limits on Traffic Flow Stability in Freeway HOV-Lane Off-Ramp Section

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Authors
조현웅
Advisor
고승영
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
가변속도제어고속도로 중앙버스전용차로 진출램프 구간가속소음Paramics
Abstract
고속도로 중앙버스전용차로를 이용하는 버스는 램프 진출을 위해 여러 차례 차로 변경을 해야 한다. 버스의 강제 차로 변경은 일반차로를 진행하는 승용차의 흐름을 방해하며 이는 진출 램프 구간의 교통류 안정성을 저해하게 된다. 교통류 안정성을 개선하는 방법으로 램프 진출 구간에 가변속도제어를 도입한다. 교통량과 점유율, 진출 버스의 대수를 기준으로 설계된 가변속도제어 의사결정나무 알고리즘을 구성하여 진출 램프 구간에 적용하고, Paramics 모의실험을 수행하여 결과를 산출한다. 교통류 안정성의 지표로는 가속소음을 선택하여 모의실험 시나리오에 따른 가속소음의 변화를 확인한다.
A bus on the freeway Median-HOV-Lane should change lanes several times to exit the freeway. This mandatory lane-changing obstructs flow of cars on the general purpose lanes. To improve traffic flow stability, this study adopt Variable Speed Limits in freeway HOV-lane off-ramp section. This study develops Variable Speed Limits decision tree algorithm, based on the traffic volume of the general purpose lanes, the occupancy of the general purpose lanes, and the number of buses aim to exit. Algorithm is tested using Paramics Microscopic Traffic Simulation Software. The scenarios are compared with each other, using acceleration noise.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/171396

http://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003169
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College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Civil & Environmental Engineering (건설환경공학부)Theses (Master's Degree_건설환경공학부)
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