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크립 그론 소음의 전달경로해석 및 실내 소음 저감 연구
A study on Transfer Path Analysis and Interior Noise Reduction for Creep Groan Noise

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Authors
강경민
Advisor
강연준
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Brake NoiseCreep GroanTransfer Path AnalysisOperational Deflection Shape
Abstract
본 연구에서는 차량 시스템 관점에서 크립 그론 소음을 저감 할 수 있는 방법에 대해 연구하였다. 이를 위해 전달계에는 전달경로해석을 적용하고 응답계에는 운행 중 변형형상 측정 기법을 적용하였다. 크립 그론 소음에 대한 전달경로해석을 통해 각 경로의 기여도를 분석한 결과 기여도가 가장 높은 경로는 타이로드를 통한 경로였으며 이는 모달 테스트를 했을 때의 결과와 부합했다. 운행 중 변형형상 측정은 크립 그론 발생 시 실내에서 가장 진동이 심한 천장에서 이루어졌다. 타이로드에 질량을 추가하거나 변형이 심한 천장 부위에 제진재를 부착하여 실내 소음의 민감도를 살펴봄으로써 소음 저감의 가능성을 확인했다. 본 연구를 통해 차량 설계 단계에서 고려할 수 있는 크립 그론 소음에 대한 대책 마련에 대해 논의해 보고자 한다.
In this study, Noise Reduction of Creep Groan is investigated in the aspect of vehicle system. Transfer Path Analysis (TPA) and Operational Deflection Shape (ODS) is applied to transfer system and response system. Structural-borne TPA is implemented to identify Creep Groan Noise is a structural-borne noise and to analyze contribution orders of the paths from brake assembly to car interior. As a result, first contribution order of paths is the path through the left-handle (LH) tie rod. It is coincided with the result of Modal Test. From the Modal Test, tie rod has resonance frequency in Creep Groan Noise. ODS is purposed to the roof which has highest acceleration level in car interior. A sensitivity of interior noise level is examined by adding mass to tie rod and attaching damping material to roof. Creep Groan Noise problem could be solved at the stage of designing vehicle system through the study.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/171404

http://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002756
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College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Mechanical Aerospace Engineering (기계항공공학부)Theses (Master's Degree_기계항공공학부)
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