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과학올림피아드 입상자의 잠재능력 발현과정 연구

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Authors
윤정이
Advisor
문용린
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
올림피아드 입상자다중지능잠재능력 계발체제적 접근 모형
Abstract
본 연구는 다중지능과 체제적 접근 모형의 관점에서 과학 올림피아드 입상자들의 잠재능력 발달 과정을 분석해내는 질적 연구이다. 과학 올림피아드 입상자 4인의 능력계발에 영향을 미친 주요한 생애사건과 그로 인한 영향 및 잠재능력의 특성을 밝히고 이들의 능력계발을 촉진하거나 제한하도록 한 사회문화적 특성을 밝히고자 했다.
이 연구의 이론적 바탕은 다중지능이론인데 다중지능이론에서는 인간의 정신능력을 여덟 가지로 제시하고 있다. 개인은 이러한 여덟 가지 지능의 조합으로 이루어진 저마다 고유한 다중지능 프로파일을 가지고 있으며 이것이 바로 각 개인의 고유한 잠재력이 된다. 따라서 본 연구에서는 올림피아드 입상자 4인의 다중지능 프로파일을 통해 각 인물이 가진 고유한 잠재력을 가늠하고 그것이 어떠한 경험을 거쳐 계발되었는가를 보고자 했다.
연구 참여자들은 고등학교 시절 물리, 화학, 생물 등 올림피아드에서 입상한 경력이 있으며 동종 계열 전공으로 박사과정에 진학하여 지속적인 성장의 과정에 있는 주인공들로서 사례연구의 대상자로 적합하다고 판단하였다.
연구절차를 요약하면 먼저 각 4인과 심층면담이 실시되었고 이후에 추가적으로 신문기사나 사진, 수기 등을 수집하여 각 연구 참여자의 능력계발에 영향을 준 사건을 추출하여 시계열적으로 재구성 하였다. 그리고 이렇게 추출한 사건에 체제적 접근을 적용하여 개인, 영역, 분야 요소 사이의 상호작용을 분석하였다.
본 연구의 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 4인의 연구 참여자들이 보여주는 잠재능력의 특성은 각기 다른 고유한 주요 생애사건들의 영향으로 형성되었는데 이는 저마다 고유한 개인차를 가지고 있는 것으로 드러났으나 연구 참여자별 각 발달 단계상 개인- 영역- 분야 간 존재하는 영향요인과 이들 간 상호작용 양상에서 발견되는 공통적인 특징이 존재하였다.
둘째, 4인의 연구 참여자들은 공통적으로 논리수학지능, 자아성찰지능, 인간친화지능, 그리고 언어지능을 강점지능으로 가지고 있는 사례가 많았다. 이중 인간친화 지능과 언어지능의 경우 실험과학이라는 영역의 특성이 반영된 것으로 현대과학이 실험실에서 협업을 위주로 진행되어지는 프로젝트의 성격이 강하기 때문인 것으로 풀이된다. 또한 언어지능의 경우 어린 시절의 독서를 통해 배태되었다가 중고등학교를 거치면서 영재교육의 특수성으로 인해 자극되어지고 성인기 이후 집중적으로 계발되고 발휘된 경우가 많았다. 이때 언어를 매개로 하는 상호작용과 지적교류를 통해 드러나는 인간친화지능은 언어지능의 조화 속에서 중점능력인 논리수학지능의 발현을 수월하게 하는 양상이 확인되었다. 그러나 개인마다 각 발달 단계별로 촉진 및 계발되는 양상은 저마다 달라 일반화하기에 어려움이 있었다. 예외적으로 음악지능을 강점지능으로 가진 사례도 경우도 있었고 자아성찰지능의 부족으로 인해 능력계발에 제한을 가져온 사례도 존재하였다.
셋째, 각 발달 단계별로 IDF 체제 모형을 적용하여 각 시기마다 영향을 미친 요인들을 주제별로 제시하였는데 이는 다음과 같다. 먼저 유년시절에 해당하는 다중지능 발아기에 부모와 가정의 지원과 지지는 충분한 허용성과 자유로움을 기반으로 한 것이었으며 이러한 가정 속에서 다독을 통해 개인의 호기심과 과학에 대한 선호 등이 사장되지 않고 자극되었다.
중고등학교에 재학하던 시기는 강점지능 발견기로 명명하였는데 경시대회나 올림피아드 대회의 입상들을 통해 자신의 강점을 확인 및 재확인하면서 본격적으로 과학에 입문하게 되고 집중적으로 과학을 공부하게 되었다. 이때 과학 고등학교 특유의 개방적인 학풍과 개인에 대한 이해 및 배려가 강점지능인 논리수학능력의 계발을 촉진하였으며 계절학교라는 과학고만의 영재교육 프로그램, 그리고 과학고의 우수한 또래로부터의 정서적 인지적 자극이 영향요인으로 확인되었다. 강점지능 개화기에 연구 참여자들은 대학에서 공통적으로 자연과학을 전공하였다. 이 시기에는 주로 전공수업을 통해 전공지식을 심화해 나가면서도 유학에 필요한 요건을 갖추기 위해 실험실 생활을 하게 되는데 이때 연구자로서의 자세를 형성하는 데에 영향을 준 스승이나 선배와의 만남이 유의미한 타자로 존재하는 경우가 있었다.
강점지능 세련기에는 미국 유학 생활을 통해 미국대학원의 수준 높은 수업과 허용적인 연구실 분위기, 관계의 자유로움 등에서 얻는 만족감이 능력계발을 촉진하였고 보스턴이라는 학구적인 도시의 풍부한 인적 자원과 이들과의 인적 네트워킹이 이 영향요인으로 확인되었다.
This study is a qualitative research which analyzed the developmental process of the winners of Science Olympiad in point of the Multiple Intelligence and Systematic approach model. Thus, in this study, the researcher examined not only the effect and potential capability from critical events of their life which affected their development of capability, but also the social-cultural characteristic which encouraged or discouraged their development of capability.
The theoretical basis of this study is Multiple Intelligence theory. This theory suggests eight major intelligence of human being. Every human being has a unique profile of multiple intelligence, and this works as a potential of each individual. Therefore the researcher tried to reveal the potential of four subjects of this study and the experience which stimulated their intelligence through the profile of multiple intelligence.
The subjects of this study was selected among many candidates because all of them had won Science Olympiad and are in the doctoral course of the same field, which suggests their potential of continual progress.
To sum up the process of this study, the researcher performed an in-depth interview with the subjects, and collected additional newspaper reports, photos and autobiographies. Then the researcher restructured picked the incidents which affected the development of intelligence by time-series analysis. And these factors were analyzed by the Systematical Approach Model (I-D-F), and the interactions of the factors throughout each developmental stage were explored.
The findings of this study are as follows. Firstly, the subjects of this research demonstrated unique characteristics of potential capability, which was developed under the influence of major life events. The steps of this development were different from each other, but there were also some common features when it comes to pattern of I-D-F interaction.
Secondly, four subjects of this study usually had high level of mathematical intelligence, intrapersonal intelligence, interpersonal intelligence and linguistic intelligence in common. And the reason why they had high level of interpersonal intelligence and linguistic intelligence is mainly because of the strong nature of the modern science, which needs a team-player working together on a project. Especially, high level of linguistic intelligence were influenced by reading experience in the early years, and stimulated later by critical opportunities through gifted education on the secondary school period, and developed and demonstrated later in the adulthood. Meanwhile, it was revealed that interpersonal intelligence and linguistic intelligence tend to make the revelation of mathematical intelligence easy, which is a kernel ability. However, every aspect of the stimulation and development were difficult to generalize because every individual had their own different characteristics in each stage of the development. Exceptively, a subject had music intelligence in intelligence strengths, and there was a case which lack of self-reflection intelligence discouraged development of ability.
Thirdly, the researcher applied IDF model on each stage of development, and categorized the factors of each topic. The result is as follows:
The key factor of the Budding stage, the childhood, was the support of parents and family, which was based on the unrestricted environment. And the extensive reading in the childhood affected their personal curiosity and preference for science.
In 'Discovery stage', Olympiad winners concentrated on studying science more deeply while checking and reaffirming their own strengths by winning the Olympiad competition. In this period, the frank academic traditions and caring of a science high school stimulated logical mathematical skills of the participants. Also, special gifted programs such as season school and cognitive or emotional stimulation from gifted peers worked as key factors.
In 'Flowering stage', the participants commonly majored natural sciences at the university. During this period, they acquired refined knowledge mainly through major classes, and attended to laboratory to prepare both knowledge and skills for studying abroad. There were some cases that encountered with mentors or seniors in this period worked as significant factor.
In 'Refinement stage', while studying in the United States, they got the satisfaction from the high level of graduate instruction and the frank atmosphere of the lab, and these satisfaction stimulated the development of intelligence. Also, the abundant human resources and human networking of Boston were identified as a significant stimulation.
In sum, findings of this study suggests the method to understand development process of talented scientist and essential educational ideas both for educators and students. These ideas, in turn, may play the most important role in improving achievements and developing abilities of scientifically gifted students.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/171445

http://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005256
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Education (교육학과)Theses (Master's Degree_교육학과)
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