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디자인과 이동성- 디자이너와 모바일 세상 : Design and Mobility- The Designer and the mobile world

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dc.contributor.author안나 발토넨-
dc.date.accessioned2009-03-03-
dc.date.available2009-03-03-
dc.date.issued2007-12-
dc.identifier.citationAsia Design Journal, Vol.3 No.3, pp. 70-95-
dc.identifier.issn1738-3838-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/1731-
dc.description.abstract2006년 호모모벤스(Homoe Movence)라는 주제로 열린 한국디자인산업연구센터(KDRI)의 IDCC(국제디자인문화학술회의)에서 나는 모바일의 독자성에 대해 토론하였다. 우리의 변화하는 세계에서 디자인의 역할은 점점 중요시되고 있다. 이 빠른 변화의 시대에 모바일의 독자성 중 하나는 산업에서 디자이너가 갖는 역할이라고 생각한다. 나는 이 논문에서 이러한 변화를 핀란드의 몇 가지 예를 통해 설명해 보려고 한다. 핀란드에서 산업 디자이너의 역할은 시간이 지나면서 빠르게 변화해 왔다. 산업 디자인이 전문적인 직업으로 처음 자리잡기 시작하였을 때 디자이너는 그 작품이 예술가의 작품에 비유되었던 창조자였다. 60년대 디자이너들은 산업과 밀접하게 협력하여 일하기 시작했고 디자이너는 엔지니어 및 마케팅 대표와 함께 팀 구성원이 되었다. 70년대 인간 공학이 크게 대두되었고 80년대에는 디자인 관리라는 문제가 인기가 있었다. 90년대에는 브랜드 구성 및 전략적 디자인이 초점이 되었으며 2000년대가 되자 디자인은 혁신의 수단으로 간주되었다. 이 새로운 디자인 분야는 산업 디자이너에 대해 여러 다른 역할을 만들었다. 이전 역할이 사라지지 않아 여전히 존재하지만 산업 디자이너의 일반적인 작업 분야는 다양해졌다. 이 논문에서는 이 역할 중 일부를 설명하고 변화를 야기한 원인에 대해 살피며 각 시대의 전형적인 디자인 수사학 또는 강연을 설명한다. The theme of the conference was homo mobile and the task was to talk about mobile identities. In our ever changing world, the role of design has become increasingly important. I believe, that in this time of rapid changes, one of the most mobile identities of its time has been the role of the designer in industry.
In this paper this change will be illustrated through several Finnish examples. In Finland the role of the industrial designer has changed rapidly over time. When the professional practice of industrial design first started to form, the designer was a creator whose work was likened to that of the artist. In the sixties designers started to work in closer co-operation with the industry, and the designer became a member of a team together with the engineer and the marketing representatives. In the seventies ergonomics were largely discussed and in the eighties the issue of Design Management became popular. In the nineties brand building and strategic design became the focus areas, and in the new millennium design was seen as a means of innovation. These new areas of design have created different roles for the industrial designer. The previous roles have not disappeared, they still exist, but the general area of work for the industrial designer has broadened. I will in this article consider which some of these roles are, reflect over the reasons that have caused the change and also consider what has been typical for the design rhetoric or discourse of each period.
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dc.language.isoen-
dc.publisher한국디자인산업연구센터-
dc.publisherKorea Design Research Institute (KDRI)-
dc.subjectNokia의 디자인-
dc.subject노키아-
dc.subject안나 발토넨-
dc.title디자인과 이동성- 디자이너와 모바일 세상-
dc.title.alternativeDesign and Mobility- The Designer and the mobile world-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorValtonen, Anna-
dc.citation.journaltitleAsia Design Journal-
dc.citation.endpage95-
dc.citation.number3-
dc.citation.pages70-95-
dc.citation.startpage70-
dc.citation.volume3-
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