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The Influence of Employer Brand Personality on Attraction: Focusing on the Moderation of Self-esteem
고용브랜드 퍼스낼러티의 지원자 유인 효과: 자존감의 조절효과를 중심으로

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Authors
조은서
Advisor
강성춘
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
AttractionEmployer brand personalityBig Five personalityself- esteemsocial identity theoryself-congruity theory지원자 유인고용브랜드개인특성 5요인자부심사회적 정체성 이론자기 일치성 이론
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 경영대학 경영학과, 2021. 2. 강성춘.
Abstract
This study attempts to unravel the mixed message in the extant literature regarding how an employer brand personality attracts applicants. In particular, this paper aims to show how stable personal characteristics moderate the relative effect of symbolic considerations against the instrumental job attributes and what kind of self-concept works as focal imagery for job seekers. Based on the social identity theory and self-congruity theory, the moderation and moderated moderation of self-esteem on the relationships between five employer brand personality dimensions, the Big Five personality, and organizational attraction are hypothesized. The clustered regression analyses with a sample of 196 university students revealed that while the incremental variance of firms’ employer images was significant over the effect of instrumental job considerations, the hypothesized moderation effects were not significant. Implications of the results are discussed.
본 연구는 고용브랜드 퍼스낼러티의 지원자 유인효과가 어떤 것을 근거하여 나 타나는 지에 관하여, 기존의 상반된 연구 결과의 근거를 찾고자 하였다. 특히, 본 연구는 개인의 특성이 채용 시장에서의 기업이 가지는 상징적인 이미지가 실제적인 조건과 관련된 이미지에 비하여 갖는 효과를 조절함을 보이고자 한 동시에, 이 과정에서 구체적으로 어떤 자아의 역할이 더욱 대두되는지를 보이고 자 하였다. 사회적 정체성 이론과 자기 일치성 이론을 바탕으로 하여, 고용브랜 드 퍼스낼러티의 각 차원과 5요인, 그리고 조직 유인의 관계를 자부심(self- esteem)이 조절할 것이라는 가설을 수립하였다. 총 196명의 한국 대학생을 대 상으로 실시된 연구 및 분석에서 고용브랜드는 근무 조건에 대한 이미지에 더 해 기업의 매력도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나, 개인 특성의 조절 및 조절된 조절효과는 발견할 수 없었다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/175057

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000165531
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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