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The Survivalist Subjectivity of 90-Hou Self-entrepreneurs in the Chinese Entertainment Industry : 중국 엔터테인먼트 산업에서 나타나는 자아기업가적 90후의 생존적 주체성

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Authors

LI MIAO

Advisor
김홍중
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Broadcasting Jockeys90-Housubjectivityaffective labormonetizationsurvivalismgamificationself-entrepreneurshipBroadcasting Jockey90 후주체성생존주의수익화(monetization)정동노동기업가적 자아(self-entrepreneurship)
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사회과학대학 사회학과, 2021. 2. 김홍중.
Abstract
이 연구는 중국 청년 BJ들의 정동노동 실천과 생존적 아비투스 및 마음의 레짐 구성을 이해하고자 한질적 연구로, 중국의 틱톡 플랫폼에서 소속사와 계약관계를 맺고 활동하는90후(九零后,즉, 1990-1999년 사이에 태어난 중국 청년) BJ들을 대상으로 한 인터뷰 또는 현장관찰에 기반한다. 이 연구는 다음의 세 가지 연구 질문을 제기한다. 첫째, BJ 노동에서 생존 장치는 무엇이고 어떻게 작동하는가? 둘째, BJ들은 어떠한 방식으로 자기 주체성을 활용하여 정동적 상호작용에 이르는가? 그리고 이 과정에서 생존 장치는 BJ들의 자기 주체성에 어떤 제한과 딜레마를 가하는가? 셋째, 제한과 딜레마에 대해 90후 BJ들은 어떻게 반응하고 마음의 레짐을 재구성하는가? 이 연구는 이에 대한 답을 제시하기 위해 생존주의와 정동노동의 이론과 개념, 비판적 담론 분석(Critical discourse analysis)을 활용하여 90후 BJ들의 생존적 실천을 분석한다. 이를 통해 이 연구는 BJ들이 친밀성 생산을 위해 자기 주체성을 도구화하고, 플랫폼과 소속사가 구성한 게임화된 생존 체제에서 모든 자원을 활용하여 생존 투쟁할 뿐만 아니라, 고통에 긍정적 의미를 부여하며 미래를 만들어 나가는 모습을 보여주고자 한다.
이 연구는 반구조화된 심층면담, 비참여관찰, 연구자 본인의 BJ 경험을 토대로 연구 데이터를 수집했다. 심층면담은12명의 90후 BJ들과 5명의 소속사 직원들을 대상으로 진행했다. 비참여관찰은 2020년 3월부터 2020년 8월까지 BJ들의 생방송, 채팅방을 관찰하면서 진행했다. 다양성을 반영하기 위해 연구자가 직접 BJ가 되어 현장을 경험했으며, 트레이닝자료와 모집 공고도 수집했다.
연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 소속사와 플랫폼은 이익 지향적인 게임화된 구조를 도입하여친밀성을 다생이(打赏,가상 선물을 보내는 행위)를 중심으로 표현하는 기호적 시스템을 구성했다. 둘째, 이 시스템 안에서 BJ들은 시청자들과 가상적 관계를 맺기 위해 여가 능력, 개인적 취향, 감성, 사교술 등의 자기 주체성을 도구화했고 즐거운 분위기를 생산하기 위해 정동노동을 수행했다. 이익 최대화를 추구하는, 그러나보이지 않는, 생존 장치 속에서 BJ들은 적극적으로 친밀성을 다생이로 전환시켰고 시청자들도 다생이를 통해 BJ들을 통제했다. 청년 BJ들은 부와 인기에 대한 욕망으로 인해 관계적 억압에 순응하는 생존적 마음을 보였으며, 다시 자발적으로 억압의 굴레로 되돌아가는 모습을 보였다. 뿐만 아니라 소속사와 플랫폼의 생존 유도 지향적인 진정성의 덫(trap of authenticity)에서 열정노동을 하도록 했다. 연구 참여자들은 장기간의 친밀성 억압과 변화될 수 없는 착취 시스템에 무력하고 피곤한 마음을 느끼고 있었다. 셋째, 심층면담 결과 90후는 BJ로 대표되는 신규사업의 급부상에 대해 일루지오, 욕망 또는 열정을 보이고 있었으며, 억압이나 착취에도 불구하고 생존적 투기를 위해 이 사업에 몰입하고 있었다. 그들은 타인과의 상호작용 또는 실시간 피드백을 통해 항상 자신과 대화했고 싸웠으며, 1인 기업을 운영하는 것과 같은 끝없는 자본화 전략으로 개인적 생존 능력을 축적했다. 이로부터 경험한 고통에 긍정적 의미(어른의 성공을 위해 필요한 고통이다)를 부여했다. 그러나 젊은 주체성을 이용한BJ 직업은 연구 참여자들에게진짜 직업이 아니었다. 그들에게 진짜 직업은 중산층 진출이나 개인 사업에 도움이 되는 직업이었다. 중국 90후에게 같이 놀기, 관계 맺기를 특징으로 하는 정동적 직업은 오히려 성인이 되는 길의 일시적인 과도기를 의미하고 있었다. 그들은 나중에 어떻게 먹고 살지에 대해 치열하게 고민했고 더 나은 미래를 위해 그들이 축적한 자본을 경제/사회/문화적 자본으로 전환하고 있었다.
결론적으로, 인터넷 생방송으로 대표되는 중국 엔터테인먼트 사업의 급부상에 따라 청년 BJ들은 이 새로운 직업을 통해 생존적 투기를 하고 있었으며, 정동적 친밀성을 생산하기 위해 자기 주체성을 일종의 자본으로 도구화하고 있었다. 또한 소속사와 플랫폼이 만든 게임화된 생존 체제에서 90후 BJ들은 관계적 억압에 순응하며 자발적으로 억압의 굴레로 되돌아가고 있었다. 그들은 경험한 신체적 정신적 고통에대해 긍정적인 의미(자신의 성장에 도움이 된다)를 부여하고 있었고 이와 같은 방식으로 그들의 생존적 주체성을 구성하고 있었다. 그러나 이런 정동적 직업은 실제적으로 사회 계층을 높이거나 사업의 성공을 이루기 어려웠다. 이에 따라90후의 BJ 되기는 자아통치를 통해 자본을 축적하고 미래로 나아가는 삶의 과도기로 의미화되고 있었다.
This research draws upon a qualitative investigation of Chinese 90-Hou (九零后,i.e. people who born from 1990 to 2000) broadcasting jockeys (BJ) who had contractual relations with live streaming agencies to analyze their labor practice and the regime of heart in the gamification system. The study answers the following questions: (1) what does 90-Hous working as BJs consist of in the gamification created by streaming agency and platform; (2)how does the work of BJ shape 90-Hous subjectivities in their labor practice; (3)how would 90-Hou BJs reconstruct their subjectivities for further development. Using the theory of youth survivalism as the conceptual framework, this study argues that 90-Hou BJs have illustrated a behavioral pattern of affective labor. Through the interactions with the audiences, what BJs produced is not material production but emotion, affect, and a sense of connectivity, which requires them to mobilize, reflect, negotiate and reconstruct their subjectivities and heart. This research demonstrates that 90-Hou BJs by examining how they become affective survivalist for wining in such survival game.
This study draws on qualitative data collected from semi-structured in-depth interviews and ethnographic observations. First, I conducted interviews with 12 BJs who had contractual relation with streaming agencies. Most interviewees were recruited from Tik Tok, a leading streaming platform in China, using the method of snowball sampling. Additionally, I interviewed 5 managers from streaming agencies to augment my understanding of the streaming industry. Second, I conducted ethnographic observations from March 2020 to August 2020, including 3 weeks of participant observations of my own experiences of working as a BJ and 6 months of non-participant observations on BJs streaming practices on Tik Tok and their interactions with fans in the chatting rooms.
The results are presented in three sections. First, streaming agencies and the platform created a gamification system where the survival of BJs is determined by Da Shang(打赏, virtual gifts),which forces BJs to orient their behaviors towards the maximization of profits and audiences would control BJ by Da shang. Second, situated in the profit-oriented gamification system, BJs must instrumentalized their subjectivities, including their capacities of relationality and leisure, personal tastes, and gendered embodiment, to obtain more economic repays by producing pleasures for the audiences through affective interactions. But, the tension of intimacy and survivalist gamification system on the basis of the rule of Da Shang has led to these young adults to quickly adopt the crucial logic of survivalism and self-exploitation. The finding shows that survival heart of young BJs in response to the oppression of intimacy and survival gamification with the desire for wealth and popularity, and they voluntarily returned to the constriant of the oppression. This caused BJs to feel powerless and extausted in the unchangeablesystem. Third, the prospect of thriving in the rapidly growing Chinese live streaming industry provides them an illusion of hop on the bandwagon for obtaining more wealth as well as a positive sense of the future despite their current suffering (it is extremely necessary for the journey of becoming adults). BJs self-account shows that being BJ is similar to operating an one-person enterprise in which they are the bosses of themselves, meaning that BJs need toutilize their social ties to obtain or transfer capital. But, being a BJ is a temporary work in their twenties, because the featured of having fun, connecting can not help these youth to help them getting into middle class or constribute social reputation. Therefore, they would transfer into economic, social, and cultural capital by being a better BJ, which is for their future development.
In conclusion, the subjectivity of 90-Hou BJs have become a form of capital and a value of production. They mobilize their subjectivities to produce affective interactions as well as self-efficacies. Through profit-oriented interactions, BJs positively monetize virtual intimacy and spectacularize virtual statue to gain higher visibility and moneymaking potentials. In particular, the drastic development of the Chinese live streaming industry has contributed to their belief that youth must grasp current opportunities for survival speculation in class rigidity. Following the logic of survival, Chinese 90-Hou interpret their suffering in a positive way. That is, people must invest more for obtaining more resources. However, being a BJ is a temporary work, and these 90-Hou treat the work of BJ as a means to positively accumulate and transfer capital for self-exploration and future development.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/175602

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000164998
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