Publications

Detailed Information

분리개별화와 자기위로 능력이 정서조절 곤란과 폭식 및 자해 행동에 미치는 영향 : The Effect of Separation-Individuation and Self-Soothing Ability on Emotional Dysregulation, Binge-eating and Self-harm Behaviors: Focusing on the Effectiveness of Compassionate Letter Writing
자비로운 편지쓰기의 효과를 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이도영

Advisor
이훈진
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
분리개별화자기위로 능력자기자비정서조절 곤란폭식 및 자해 행동자비로운 편지쓰기Separation-IndividuationSelf-Soothing AbilitySelf-CompassionEmotional DysregulationBinge-Eating and Self-Harm BehaviorsCompassionate Letter Writing
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사회과학대학 심리학과, 2021. 2. 이훈진.
Abstract
본 연구에서는 분리개별화와 자기위로 능력이 정서조절 곤란과 폭식 및 자해 행동에 미치는 영향을 탐색하고, 자비로운 편지쓰기가 자기위로 능력의 증진과 정서조절 곤란과 폭식 및 자해 행동의 개선에 효과적인지 확인하고자 하였다.
연구 1에서는 대학생 238명을 대상으로 분리개별화, 자기위로 능력, 정서조절 곤란과 폭식 및 자해 행동의 관계를 확인하였다. 분석 결과, 분리개별화는 자기위로 능력과 정적 상관을, 정서조절 곤란과 폭식 및 자해 행동과는 부적 상관을 보였다. 또한, 분리개별화가 폭식 행동에 미치는 영향을 자기위로 능력과 정서조절 곤란이 순차적으로 매개하는 것으로 나타났다. 분리개별화와 자해 행동 간 관계에서는 자기위로 능력의 매개효과만 나타났으나, 자해 경험이 있는 대학생만을 대상으로 분석했을 때에는 자기위로 능력과 정서조절 곤란의 순차 매개효과가 유의미했다.
연구 2에서는 자비로운 편지쓰기 처치를 통하여 자기위로 능력의 증진과 정서조절 곤란 및 폭식 행동, 자해 행동의 개선을 모색하였다. 대학생 42명을 자비로운 편지쓰기 집단 및 표현적 글쓰기 집단에 무선 할당하여 4일간 총 네 가지 주제로 글쓰기 처치를 실시하였고, 처치 전후로 분리개별화, 자기위로 능력, 자기자비, 정서조절 곤란, 폭식 및 자해 행동을 측정하였다. 그 결과, 자비로운 편지쓰기 집단에서 처치 전후로 분리개별화와 자기위로 능력의 유의미한 증진이 나타났으며, 표현적 글쓰기 집단에 비해 분리개별화와 자기위로 능력의 증진 정도가 유의하게 컸다. 아울러, 자비로운 편지쓰기 집단에서 자기위로 능력 및 자기자비의 증진 정도는 정서조절 곤란의 개선 정도와 유의한 상관을 보였다. 표현적 글쓰기 집단에서는 처치 전후로 정서조절 곤란의 유의미한 감소가 나타났다.
본 연구는 분리개별화와 자기위로 능력이 정서조절 곤란과 폭식 및 자해 행동에 미치는 영향을 탐색하고, 자비로운 편지쓰기의 효과를 확인하였다는 데 의의가 있다. 마지막으로 본 연구의 함의, 한계점 및 추후 연구에 대한 제언을 논의하였다.
The present study was conducted to explore the influence of separation-individuation and self-soothing ability on emotional dysregulation, binge-eating and self-harm behaviors, and the effect of compassionate letter writing intervention for improving self-soothing ability and decreasing emotional dysregulation, binge-eating and self-harm behaviors.
In study 1, the relationships among separation-individuation, self-soothing ability, emotional dysregulation, and binge-eating and self-harm behaviors were examined in a sample of 238 college students. The results showed that separation-individuation was positively correlated with self-soothing ability, and negatively correlated with emotional dysregulation, binge-eating and self-harm behaviors. Self-soothing ability and emotional dysregulation mediated the effect of separation-individuation on binge-eating behavior sequentially. Only self-soothing ability, not emotional dysregulation, mediated the effect of separation-individuation on self-harm behavior. However, in a sample of 89 participants who have experienced self-harm, the sequential mediating effect of self-soothing ability and emotional dysregulation in the relationship between separation-individuation and self-harm behavior was significant.
In study 2, the effect of compassionate letter writing intervention on self-soothing ability, emotional dysregulation, binge-eating and self-harm behaviors was explored. Forty-two college students were randomly assigned to two groups: compassionate letter writing group and expressive writing group. The writing interventions were performed on four themes for four consecutive days. There was significant increase of separation-individuation and self-soothing ability in the compassionate letter writing group, and the compassionate letter writing group showed more increase in separation-individuation and self-soothing ability than the expressive writing group. In the compassionate letter writing group, there were significant correlations between the changes in self-soothing ability and self-compassion and the changes in emotional dysregulation. There was significant decrease of emotional dysregulation in the expressive writing group.
The present study not only explored the influence of separation-individuation and self-soothing ability on emotional dysregulation and impulsive behavior problems such as binge-eating and self-harm behaviors, but also investigated the effectiveness of compassionate letter writing intervention. The implications and limitations of this study and suggestions for further study were also discussed.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/175618

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000165111
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share